Conform punctului 114 din O.M.F.P. nr. 3.055/2009 cu modificarile si completarile ulterioare, atunci cand niciun beneficiu economic viitor nu mai este asteptat din utilizarea sa ulterioara, o imobilizare corporala trebuie scoasa din gestiune prin cedare sau casare.
Desigur, conducerea societatii, in functie de modul in care alege sa-si gestioneze activitatea, poate decide oricand casarea unei imobilizari (de exemplu poate decide demolarea unei cladiri pentru a construi altceva pe terenul respectiv).
Practic, casarea unei imobilizari:
- se efectuaza de catre o comisie de casare numita prin decizie scrisa de conducerea societatii;
- comisia de casare va intocmi "Procesul verbal de casare" care atesta efectuarea efectiva a operatiunii;
- daca in urma casarii rezulta materiale care pot fi valorificate, se intocmeste un "Proces verbal de valorificare" in care sunt trecute materialele rezultate (denumire, cantitate si valoare aproximata).
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Manual de politici contabile - Stick USB
La scoaterea din evidenta a unei cladiri trebuie sa se evidentieze distinct:
- cheltuielile reprezentand valoarea sa neamortizata;
- alte cheltuieli legate de casarea acesteia (de exemplu factura firmei specializate in demolari si recuperari cu care se incheie un contract de prestari servicii in acest scop);
- veniturile obtinute din vanzarea materialele obtinute in urma casarii;
- anularea eventualelor ajustari pentru depreciere inregistrate pentru cladirea in cauza.
De asemenea, ajustarile fiscale obligatorii genereaza si ele inregistrari contabile:
- capitalizarea rezervei din reevaluare, daca exista una;
- ajustarea TVA daca este cazul etc.