email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Livrare intracomunitara de bunuri si regimul TVA. Cum facem inregistrarile contabile?

Livrare intracomunitaraTVAproduse finiterecoltalivrarea recolteitransportatortransport

Pentru a exemplifica in mod corect inregistrarile contabile aferente unei livrari intracomunitare de bunuri, a fost nevoie de un exemplu precum cel de mai jos:

Se incheie un contract cu un client din Uniunea Europeana pentru cultivarea plantei, vanzarea si livrarea recoltei de mustar din vara 2014, cu titlu de seminte de plantat (ambii parteneri sunt platitori de TVA, inregistrati in VIES).

Firma romana vinde recolta si nu presteaza servicii de intretinere a culturii pentru clientul respectiv.

Vom vedea astfel care este procedura de realizare a livrarii recoltei catre o tara intracomunitara (livrare intracomunitara scutita de TVA) si ce documente sunt necesare pentru vanzarea si efectuarea transportului recoltei. Vom stabili, mai exact, daca se va efectua cu un transportator = factura + CMR + asigurare transport + ... certificat de origine, calitate seminte etc.

De asemenea, vom vedea daca asigurarea transportului se realizeaza de un transportator sau de firma romana, precum si care vor fi inregistrarile contabile la livrarea recoltei.

Potrivit art. 128 alin. (9) din Codul fiscal, livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri, care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora.

Art. 132 alin. (1) lit. a) stabileste ca, din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, se considera a fi locul livrarii de bunuri locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul, in cazul bunurilor care sunt expediate sau transportate de furnizor, de cumparator sau de un tert.
 
Astfel, daca bunurile sunt livrate din Romania, locul acestei livrari se considera a fi in Romania, locul unde se gasesc bunurile in momentul cand incepe expedierea sau transportul.  Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata, aceasta operatiune este impozabila pe teritoriul Romaniei, indeplinind cele patru conditii prevazute la art. 126 alin. (1) din Codul fiscal.

Livrarea bunurilor din Romania in alte membre constituie o livrare intracomunitara de bunuri.
Potrivit art. 143 alin. (2) din Codul fiscal, sunt scutite de TVA livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, cu exceptia:

   1. livrarilor intracomunitare efectuate de o intreprindere mica, altele decat livrarile intracomunitare de mijloace de transport noi;

   2. livrarilor intracomunitare care au fost supuse regimului special pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, conform prevederilor art. 1522;


Pentru aplicarea acestei scutiri au fost emise Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a)-i), art. 143 alin. (2) si art. 1441 din Codul fiscal aprobate prin Ordinul Ministerului Finantelor Publice nr. 2421/2007. Potrivit art. 10 alin. (1) al acestor instructiuni, scutirea de taxa pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, se justifica pe baza urmatoarelor documente:

 a) factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (19) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si in care sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
   b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
    si, dupa caz,
   c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.
 
Asadar, societatea va justifica scutirea de TVA cu documentele mai sus mentionate.
Asigurarea produselor se va efectua in conditiile stabilite in contractul incheiat intre parti.
 
Inregistrarile contabile sunt cele specifice activitatii de productie:
 
1.Achizitia de materii prime, materiale, servicii prestate de terti:

 
 
%                     =                      401
                                                                      "Furnizori"
                        301
              "Materii prime"
                        302
             "Materiale consumabile"
628                  
        "Alte cheltuieli cu serviciile
executate de terti"
4426
               "TVA deductibila"
 
2.Consumul de materii prime, materiale:
 
601                   =                      301
  "Cheltuieli cu materiile prime"            "Materii prime"
 
602                   =                      302
       "Cheltuieli cu materialele "Materiale consumabile"
              consumabile"
 
3. Alte cheltuieli (cu personalul , amortizari utilaje agricole):
 
 641                  =                      421
         "Cheltuieli cu personalul"          "Personal - salarii datorate"
 
                        645                 =                      431  
         "Cheltuieli privind asigurarile       "Asigurari sociale"
                 si protectia sociala"
 
 6811                =                      2811
    "Cheltuieli de exploatare privind    "Amortizari privind imobilizarile
       amortizarea imobilizarilor"                       corporale"
 
4. Inregistrarea productiei in curs de executie la sfarsitul perioadei:
 
                        331                  =                      711
    "Produse in curs de executie"   "Venituri aferente costurilor              
              stocurilor de produse"
 
5. Scaderea din gestiune a valorii produselor in curs de executie la inceputul perioadei urmatoare:
 
                        711                  =                      331
 "Venituri aferente costurilor      "Produse in curs de executie"  
       stocurilor de produse"
 
 
6. Inregistrarea productiei recoltata:
 
                        345                  =                      711
              "Produse finite"          "Venituri aferente costurilor                  
       stocurilor de produse"
 
7. Livrarea produselor finite:
 
411                   =                      701                             
                    "Clienti"              "Venituri din vanzarea produselor finite"                                                      
8. Scaderea din gestiune a recoltei vandute:
 
711                   =                      345
      "Venituri aferente costurilor              "Produse finite"    
            stocurilor de produse"
 
 


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Livrare intracomunitaraTVAproduse finiterecoltalivrarea recolteitransportatortransport


Data aparitiei: 22 Aprilie 2014

Votati articolul "Livrare intracomunitara de bunuri si regimul TVA. Cum facem inregistrarile contabile?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X