Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Monografie privind operatiunile legate de vanzarea unui imobil vechi

O societate SRL vinde un imobil catre o persoana fizica. Cladirea este construita in perioada 2000-2004. Se factureaza cu TVA? Ce presupune acest lucru din punct de vedere al TVA si al amortizarii?

TVA

Livrarea unei constructii care nu este noua reprezinta o operatiune scutita de taxa pe valoarea adaugata, asa cum este prevazut la art.141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal:

(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:

………….

f) livrarea de catre orice persoana a unei constructii, a unei parti a acesteia si a terenului pe care este construita, precum si a oricarui alt teren. Prin exceptie, scutirea nu se aplica pentru livrarea unei constructii noi, a unei parti a acesteia sau a unui teren construibil. In sensul prezentului articol, se definesc urmatoarele:

1. teren construibil reprezinta orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa constructii, conform legislatiei in vigoare;

2. constructie inseamna orice structura fixata in sau pe pamant;

3. livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta inseamna livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii;


Adio, contraventii auto -  ghid practic pentru companii
Adio, contraventii auto - ghid practic pentru companii

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila

Vezi detalii

Noua Declaratie 394. Ghid practic de completare si depunere
Noua Declaratie 394. Ghid practic de completare si depunere

Vezi detalii


4. o constructie noua cuprinde si orice constructie transformata astfel incat structura, natura ori destinatia sa au fost modificate sau, in absenta acestor modificari, daca costul transformarilor, exclusiv taxa, se ridica la minimum 50% din valoarea de piata a constructiei, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformarii.

Totusi, pentru aceste livrari legea prevede posibilitatea optarii pentru taxarea operatiunii.

In sensul art. 141 alin. (3) din Codul fiscal, orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea livrarii bunurilor imobile prevazute la art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, in conditiile prevazute in norme.

Optiunea de taxare se notifica organelor fiscale teritoriale, pe formularul prezentat in Normele metodologice la Codul fiscal si se va exercita de la data inscrisa in notificare. O copie de pe notificare va fi transmisa clientului.

Vanzarea cu TVA sau fara TVA este optiunea societatii, dar trebuie sa aveti in vedere mai multe aspecte.

Daca este achizitionata cladirea cu TVA (inclusiv cu taxare inversa) si acum este vanduta fara TVA, atunci trebuie ajustata TVA dedusa, asa cum este prevazut in Codul fiscal art.161, Dispozitii tranzitorii alin. (2):

(2) Persoana impozabila care a avut dreptul la deducerea integrala sau partiala a taxei si care, la sau dupa data aderarii, nu opteaza pentru taxare sau anuleaza optiunea de taxare a oricareia dintre operatiunile prevazute la art. 141 alin. (2) lit. e), pentru un bun imobil sau o parte din acesta, construit, achizitionat, transformat sau modernizat inainte de data aderarii, prin derogare de la prevederile art. 149, va ajusta taxa, conform normelor.

 

Avand in vedere ca acest imobil a fost achizitionat/construit inainte de data aderarii, se vor lua in considerare si prevederile art. 161 Dispozitii tranzitorii alin.(8):

(8) Persoana impozabila care a avut dreptul la deducerea integrala sau partiala a taxei aferente unei constructii sau unei parti din aceasta, terenului pe care este situata sau oricarui alt teren care nu este construibil, construite, achizitionate, transformate sau modernizate inainte de data aderarii, si care, la sau dupa data aderarii, nu opteaza pentru taxarea operatiunilor prevazute la art. 141 alin. (2) lit. f), va ajusta taxa deductibila aferenta, in conditiile prevazute la art. 149, dar perioada de ajustare este limitata la 5 ani .

In cazul in care societatea. va notifica organele fiscale ca pentru livrarea acestei cladiri opteaza pentru regim de taxare, atunci nu mai exista obligatia ajustarii taxei pe valoarea adaugata. La vanzarea cladirii societatea va intocmi factura cu TVA colectata.

In cazul in care societatea nu opteaza pentru aplicarea TVA, atunci aceasta, dedusa la achizitia/constructia bunului imobil, trebuie ajustata pe o perioada maxima de 5 ani.

Persoanele juridice platitoare de TVA trebuie sa tina registrul bunurilor de capital. Acesta trebuie pastrat pe o perioada care incepe in momentul la care taxa aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si se incheie la 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii. Orice alte inregistrari, documente si jurnale privind bunurile de capital trebuie pastrate pentru aceeasi perioada.

Un model de registru al bunurilor de capital este urmatorul:

REGISTRU AL BUNURILOR DE CAPITAL

Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital Art. 149 - (1). In sensul

prezentului articol: (11) In vederea ajustarii taxei deductibile aferente bunurilor

de capital, persoanele impozabile sunt obligate sa tina un Registru al bunurilor de capital,

in care sa evidentieze pentru fiecare bun de capital, astfel cum este definit la art. 149

alin. (1) din Codul fiscal, urmatoarele informatii:

RON

Document

Furnizor/

Prestator

Cod

Total

Bunuri de

capital

tva

ajustari

Explicatii

tip

nr.

data

de inreg.

valoare

baza

TVA

dedusa

art. 149 alin. (4) din Codul fiscal

IMPOZIT CLADIRI

  1. Reevaluarea periodica in vederea aplicarii unei cote de impozit mai mici

Deoarece au trecut mai mult de 3 ani de la data primei evaluari, este necesara efectuarea unei reevaluari, conform art. 253, alin. (6):

In cazul unei cladiri care nu a fost reevaluata in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta, cota impozitului pe cladiri se stabileste de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucuresti intre 5% si 10% si se aplica la valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea persoanelor juridice, pana la sfarsitul lunii in care s-a efectuat prima reevaluare. Fac exceptie cladirile care au fost amortizate potrivit legii, in cazul carora cota impozitului pe cladiri este cea prevazuta la alin. (2).

Inregistrarea este urmatoarea:

212 = 105

„Cladiri” „Rezerve din reevaluare”

  1. Inregistrarea vanzarii mijlocului fix la DITL

In ceea ce priveste instrainarea propriu-zisa a mijlocului fix, conform Codului Fiscal, art. 254, alin. 5, trebuie depusa o declaratie fiscala la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale in a carei raza de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data dobandirii , instrainarii sau construirii.

Impozitul aferent inceteaza a se mai datora de persoana respectiva cu incepere de la data de intai a lunii urmatoare celei in care cladirea a fost instrainata.

Acesta se va recalcula pentru a fi aferent doar perioadei in care a apartinut societatii.

AMORTIZARE

In ceea ce priveste amortizarea, aceasta a fost calculata si inregistrata in contabilitatea societatii, iar vanzarea si scoaterea din patrimoniu a mijlocului fix vandut se vor inregistra astfel:

461 = % - cu valoarea de vanzare

„Debitori diversi” 7583

„Venituri din vanzarea activelor si alte operatii de capital”

4427

„TVA colectata” – daca este cazul

Scoaterea din patrimoniu a cladirii cedate:

% = 212

281 „Cladiri”

„Amortizarea constructiilor”

6583

„Cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital”

Din punct de vedere fiscal, potrivit Codului Fiscal art. 24 alineatul (15), castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea ori din scoaterea din functiune a mijloacelor fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, care reprezinta valoarea fiscala de intrare a mijloacelor fixe, diminuata cu amortizarea fiscala.

ATENTIE

Se pune problema daca diferenta este cost deductibil sau nu.

De-a lungul timpului au existat in legislatie diverse limitari privind vanzarea de mijloace fixe, insa la acest moment nu exista restrictii fiscale privind vanzarea de active imobilizate .

Datorita faptului ca incepand cu anul 2007 a fost eliminata prevederea restrictiva referitoare la valorificarea mijloacelor fixe prin unitati specializate, apreciem ca cheltuielile cu valoarea ramasa neamortizata sunt deductibile la calculul profitului impozabil.

 

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 26 Ianuarie 2010


Votati articolul "Monografie privind operatiunile legate de vanzarea unui imobil vechi":
Rating:

Nota: 4.08 din 5 din 6 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Monografie contabila productie si vanzare marfa

Intrebare: Firma specializat pentru curatirea hornurilor, cod caen 8122,. vrea sa cumpere material si sa faca sobe de trecota si sa le vinde. Ce trebiua sa faca- sa actualizeze cod caen pentru productie si comert? va rog si monografia contabila pentru cumpararea materieale , productie, vanzare.

va multumesc.

Raspuns: In cazul activitatii de productie se determinara costul de productie pentru fiecare tip de produs ce...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Ianuarie 2010 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 4 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Sfatul expertului Robert Gearba: Factoringul in 2016

    • Datorita limitarilor actuale impuse creditarii clasice, in principal ca urmare a devalorizarii garantiilor imobiliare, operatiunea de factoring poate fi o alternativa pentru acele firme care au sume semnificative de incasat din furnizarea de bunuri si servicii, si care doresc sa aiba finantari rapide a activitatii. In general, bancile sunt promotoarele activitatii de factoring - banca detine mare parte din capitalul social al societatii de factoring si tot ea ii fur...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Dreptul persoanelor impozabile de a deduce taxa pe valoare adaugata aferenta achizitiilor efectuate

    • Persoanele impozabile au dreptul la deducerea taxei achitate sau datorate pentru bunurile/serviciile achizitionate in conditiile reglementate de art. 297-303 din Codul fiscal aprobat prin Legea 227/2015, acesta fiind un principiu fundamental al sistemului de TVA. Acest drept se exercita imediat pentru totalitatea taxei aplicate operatiunilor efectuate in amonte. Dreptul de deducere face parte integranta din mecanismul TVA si, in principiu, nu poate fi limitat. Daca se stabile...» citeste mai departe aici

  • Ce masuri a pregatit ANAF pentru Declaratia 088 in varianta simplificata?

    • Asa cum v-am anuntat si cu alte ocazii, mai multe modificari au fost anuntate in ultimele trei luni pentru Formularul 088. Declaratia a suferit deja unele modificari la cererea mediului de afaceri, insa autoritatile au anuntat recent noi simplificari. Comisia de taiat hartii a reprezentat unul dintre principalele instrumente care au sprijinit mediul de afaceri sa transmita concretizat modificarile pe care si le doresc cel mai mult pentru simplificarea birocratiei, iar o reducer...» citeste mai departe aici

  • Conditii pentru infiintarea unui sediu secundar. Ce tratament fiscal se aplica?

    • In analiza de mai jos, discutam despre cazul in care actionarul unic al unui salon de infrumusetare care are deja inregistrat un punct de lucru cu peste cinci salariati la Administratia Financiara la scara A a unui bloc pentru care are incheiat un contract de inchiriere intentioneaza sa achizitioneze un apartament la scara B a aceluiasi bloc. Care sunt formalitatile de indeplinit pentru ca in apartamentul care va fi achizitionat sa functioneze tot ca salon de infrumusetare: 1...» citeste mai departe aici

  • Scoatere evidenta creante neincasate cedate. Ce implicatii apar privind impozitul pe profit?

    • In analiza de mai jos, subiectul nostru il reprezinta o societate institutie financiara nebancara care acorda credite catre persoane fizice. Institutia vinde portofoliul restant peste 90 zile catre o firma de recuperare creante care se va ocupa de recuperare sau le va da in executare. Pretul de vanzare este 20% din valoarea portofoliului si este inregistrat ca un venit impozabil. In calculul creantelor s-au luat atat ratele restante, cat si cele viitoare. Elementele viitoare inregis...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
Stiri si analize economice
SATI
X