Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Monografie privind operatiunile legate de vanzarea unui imobil vechi

O societate SRL vinde un imobil catre o persoana fizica. Cladirea este construita in perioada 2000-2004. Se factureaza cu TVA? Ce presupune acest lucru din punct de vedere al TVA si al amortizarii?

TVA

Livrarea unei constructii care nu este noua reprezinta o operatiune scutita de taxa pe valoarea adaugata, asa cum este prevazut la art.141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal:

(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:

………….

f) livrarea de catre orice persoana a unei constructii, a unei parti a acesteia si a terenului pe care este construita, precum si a oricarui alt teren. Prin exceptie, scutirea nu se aplica pentru livrarea unei constructii noi, a unei parti a acesteia sau a unui teren construibil. In sensul prezentului articol, se definesc urmatoarele:

1. teren construibil reprezinta orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa constructii, conform legislatiei in vigoare;

2. constructie inseamna orice structura fixata in sau pe pamant;

3. livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta inseamna livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii;


Contabilitatea microintreprinderilor
Contabilitatea microintreprinderilor

Vezi detalii

Totul despre Balanta Contabila
Totul despre Balanta Contabila

Vezi detalii

Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017

Vezi detalii


4. o constructie noua cuprinde si orice constructie transformata astfel incat structura, natura ori destinatia sa au fost modificate sau, in absenta acestor modificari, daca costul transformarilor, exclusiv taxa, se ridica la minimum 50% din valoarea de piata a constructiei, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformarii.

Totusi, pentru aceste livrari legea prevede posibilitatea optarii pentru taxarea operatiunii.

In sensul art. 141 alin. (3) din Codul fiscal, orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea livrarii bunurilor imobile prevazute la art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, in conditiile prevazute in norme.

Optiunea de taxare se notifica organelor fiscale teritoriale, pe formularul prezentat in Normele metodologice la Codul fiscal si se va exercita de la data inscrisa in notificare. O copie de pe notificare va fi transmisa clientului.

Vanzarea cu TVA sau fara TVA este optiunea societatii, dar trebuie sa aveti in vedere mai multe aspecte.

Daca este achizitionata cladirea cu TVA (inclusiv cu taxare inversa) si acum este vanduta fara TVA, atunci trebuie ajustata TVA dedusa, asa cum este prevazut in Codul fiscal art.161, Dispozitii tranzitorii alin. (2):

(2) Persoana impozabila care a avut dreptul la deducerea integrala sau partiala a taxei si care, la sau dupa data aderarii, nu opteaza pentru taxare sau anuleaza optiunea de taxare a oricareia dintre operatiunile prevazute la art. 141 alin. (2) lit. e), pentru un bun imobil sau o parte din acesta, construit, achizitionat, transformat sau modernizat inainte de data aderarii, prin derogare de la prevederile art. 149, va ajusta taxa, conform normelor.

 

Avand in vedere ca acest imobil a fost achizitionat/construit inainte de data aderarii, se vor lua in considerare si prevederile art. 161 Dispozitii tranzitorii alin.(8):

(8) Persoana impozabila care a avut dreptul la deducerea integrala sau partiala a taxei aferente unei constructii sau unei parti din aceasta, terenului pe care este situata sau oricarui alt teren care nu este construibil, construite, achizitionate, transformate sau modernizate inainte de data aderarii, si care, la sau dupa data aderarii, nu opteaza pentru taxarea operatiunilor prevazute la art. 141 alin. (2) lit. f), va ajusta taxa deductibila aferenta, in conditiile prevazute la art. 149, dar perioada de ajustare este limitata la 5 ani .

In cazul in care societatea. va notifica organele fiscale ca pentru livrarea acestei cladiri opteaza pentru regim de taxare, atunci nu mai exista obligatia ajustarii taxei pe valoarea adaugata. La vanzarea cladirii societatea va intocmi factura cu TVA colectata.

In cazul in care societatea nu opteaza pentru aplicarea TVA, atunci aceasta, dedusa la achizitia/constructia bunului imobil, trebuie ajustata pe o perioada maxima de 5 ani.

Persoanele juridice platitoare de TVA trebuie sa tina registrul bunurilor de capital. Acesta trebuie pastrat pe o perioada care incepe in momentul la care taxa aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si se incheie la 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii. Orice alte inregistrari, documente si jurnale privind bunurile de capital trebuie pastrate pentru aceeasi perioada.

Un model de registru al bunurilor de capital este urmatorul:

REGISTRU AL BUNURILOR DE CAPITAL

Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital Art. 149 - (1). In sensul

prezentului articol: (11) In vederea ajustarii taxei deductibile aferente bunurilor

de capital, persoanele impozabile sunt obligate sa tina un Registru al bunurilor de capital,

in care sa evidentieze pentru fiecare bun de capital, astfel cum este definit la art. 149

alin. (1) din Codul fiscal, urmatoarele informatii:

RON

Document

Furnizor/

Prestator

Cod

Total

Bunuri de

capital

tva

ajustari

Explicatii

tip

nr.

data

de inreg.

valoare

baza

TVA

dedusa

art. 149 alin. (4) din Codul fiscal

IMPOZIT CLADIRI

  1. Reevaluarea periodica in vederea aplicarii unei cote de impozit mai mici

Deoarece au trecut mai mult de 3 ani de la data primei evaluari, este necesara efectuarea unei reevaluari, conform art. 253, alin. (6):

In cazul unei cladiri care nu a fost reevaluata in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta, cota impozitului pe cladiri se stabileste de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucuresti intre 5% si 10% si se aplica la valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea persoanelor juridice, pana la sfarsitul lunii in care s-a efectuat prima reevaluare. Fac exceptie cladirile care au fost amortizate potrivit legii, in cazul carora cota impozitului pe cladiri este cea prevazuta la alin. (2).

Inregistrarea este urmatoarea:

212 = 105

„Cladiri” „Rezerve din reevaluare”

  1. Inregistrarea vanzarii mijlocului fix la DITL

In ceea ce priveste instrainarea propriu-zisa a mijlocului fix, conform Codului Fiscal, art. 254, alin. 5, trebuie depusa o declaratie fiscala la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale in a carei raza de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data dobandirii , instrainarii sau construirii.

Impozitul aferent inceteaza a se mai datora de persoana respectiva cu incepere de la data de intai a lunii urmatoare celei in care cladirea a fost instrainata.

Acesta se va recalcula pentru a fi aferent doar perioadei in care a apartinut societatii.

AMORTIZARE

In ceea ce priveste amortizarea, aceasta a fost calculata si inregistrata in contabilitatea societatii, iar vanzarea si scoaterea din patrimoniu a mijlocului fix vandut se vor inregistra astfel:

461 = % - cu valoarea de vanzare

„Debitori diversi” 7583

„Venituri din vanzarea activelor si alte operatii de capital”

4427

„TVA colectata” – daca este cazul

Scoaterea din patrimoniu a cladirii cedate:

% = 212

281 „Cladiri”

„Amortizarea constructiilor”

6583

„Cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital”

Din punct de vedere fiscal, potrivit Codului Fiscal art. 24 alineatul (15), castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea ori din scoaterea din functiune a mijloacelor fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, care reprezinta valoarea fiscala de intrare a mijloacelor fixe, diminuata cu amortizarea fiscala.

ATENTIE

Se pune problema daca diferenta este cost deductibil sau nu.

De-a lungul timpului au existat in legislatie diverse limitari privind vanzarea de mijloace fixe, insa la acest moment nu exista restrictii fiscale privind vanzarea de active imobilizate .

Datorita faptului ca incepand cu anul 2007 a fost eliminata prevederea restrictiva referitoare la valorificarea mijloacelor fixe prin unitati specializate, apreciem ca cheltuielile cu valoarea ramasa neamortizata sunt deductibile la calculul profitului impozabil.

 

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 26 Ianuarie 2010


Votati articolul "Monografie privind operatiunile legate de vanzarea unui imobil vechi":
Rating:

Nota: 3.69 din 5 din 8 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Cum se completeaza declaratia 392b de catre un pfa neplatitor de tva?

Intrebare: Buna ziua,
Va rog sa imi spuneti cum completez declaratia 392b, pentru un pfa, neplatitor de TVA, care are achizitii de marfuri de la furnizori platitori de TVA in cota de 24% si de la furnizori platitori de TVA in cota de 9%(furnizori de produse de panificatie)? Pentru ca in rubrica "TVA" de la achizitii cota de TVA aplicata nu va corespunde sumei inscrise in rubrica " Valoare", tot de la achizitii. Va multumesc anticipat

p.s.=mentionez ca nu am studii in domeniu, daca ma puteti ajuta...

Raspuns: Formularul 392 B se completeaza pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate catre...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Ianuarie 2010 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • ATENTIE! Codul fiscal s-a modificat prin OUG 84/2016. Noile prevederi din 2017

    • Va aducem la cunostinta ca in Monitorul Oficial  nr. 977 din 6 decembrie 2016 a fost publicata Ordonanta de Urgenta nr. 84 din 16 noiembrie 2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal. Prin noul act pe care il puteti consulta integral mai jos se modifica atat Codul fiscal, cat si Codul de procedura fiscala, cu precizarea ca mai multe prevederi au aplicabilitate imediata. Va prezentam, prin cele ce urmeaza, une...» citeste mai departe aici

  • 32 de acte administrative si fiscale pot fi trimise electronic de ANAF catre contribuabili. Ordinul 3097/2016

    • Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online.    De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau ...» citeste mai departe aici

  • Documente control inopinat in domeniul HORECA. Ce acte trebuie pregatite?

    • Redam mai jos lista publicata de ANAF cu principalele documente solicitate de inspectori la un control operativ si inopinat derulat la contribuabilii din domeniul "Hoteluri si alte facilitati de cazare". 1. Documentele care atesta "fiscalizarea" aparatului de marcat electronic si cele in legatura cu obligatiile care revin utilizatorilor de astfel de aparate, cum sunt: - declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale - cartea d...» citeste mai departe aici

  • Termen 15 decembrie: plata celei de a II-a rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole si CASS 2016

    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor...» citeste mai departe aici

  • Aprobarea prealabila AGA pentru instrainarea activelor. Ce inregistrari contabile se fac?

    • Conform art. 241 alin. (1) din Legea 297/2004 privind piata de capital, stabilim care este modul de calcul referitor la valoarea care depaseste pe durata unui exercitiu financiar 20% din totalul activelor imobilizate, mai putin creantele, in vederea instrainarii unui activ imobilizat al societatii. Potrivit art. 241 alin. (1) din Legea 297/2004, actele de dobandire, instrainare, schimb sau de constituire in garantie a unor active din categoria activelor imobilizate ale societatii, a...» citeste mai departe aici

  • Casa de ajutor reciproc si acordare tichete cadou. Cum facem monografia contabila?

    • In randurile de mai jos, subiectul il reprezinta Casa de Ajutor Reciproc a Salariatilor (asociatie cu o dubla calitate atat de ONG, cat si de Institutie Financiara Nebancara) care, prin hotararea Consiliului Director, decide sa acorde in luna decembrie tichete cadou salariatilor, membrilor din Consiliul Director si din Comisia de Cenzori. Vom vedea ce tratament fiscal se aplica si care sunt monografia contabila si limita de acordare pentru tichete cadou oferite salariatilor, membril...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
X