Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2018

Monografie privind operatiunile legate de vanzarea unui imobil vechi

monografievanzareimobil

O societate SRL vinde un imobil catre o persoana fizica. Cladirea este construita in perioada 2000-2004. Se factureaza cu TVA? Ce presupune acest lucru din punct de vedere al TVA si al amortizarii?


Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Vezi detalii

Asociatiile de proprietari. Contabilitate, fiscalitate si contributii!
Asociatiile de proprietari. Contabilitate, fiscalitate si contributii!

Vezi detalii

Ghid practic - SAGA pentru PFA. Operare, exemple practice, recomandari
Ghid practic - SAGA pentru PFA. Operare, exemple practice, recomandari

Vezi detalii


TVA

Livrarea unei constructii care nu este noua reprezinta o operatiune scutita de taxa pe valoarea adaugata, asa cum este prevazut la art.141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal:

(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:

………….

f) livrarea de catre orice persoana a unei constructii, a unei parti a acesteia si a terenului pe care este construita, precum si a oricarui alt teren. Prin exceptie, scutirea nu se aplica pentru livrarea unei constructii noi, a unei parti a acesteia sau a unui teren construibil. In sensul prezentului articol, se definesc urmatoarele:

1. teren construibil reprezinta orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa constructii, conform legislatiei in vigoare;

2. constructie inseamna orice structura fixata in sau pe pamant;

3. livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta inseamna livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii;

4. o constructie noua cuprinde si orice constructie transformata astfel incat structura, natura ori destinatia sa au fost modificate sau, in absenta acestor modificari, daca costul transformarilor, exclusiv taxa, se ridica la minimum 50% din valoarea de piata a constructiei, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformarii.

Totusi, pentru aceste livrari legea prevede posibilitatea optarii pentru taxarea operatiunii.

In sensul art. 141 alin. (3) din Codul fiscal, orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea livrarii bunurilor imobile prevazute la art. 141 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal, in conditiile prevazute in norme.

Optiunea de taxare se notifica organelor fiscale teritoriale, pe formularul prezentat in Normele metodologice la Codul fiscal si se va exercita de la data inscrisa in notificare. O copie de pe notificare va fi transmisa clientului.

Vanzarea cu TVA sau fara TVA este optiunea societatii, dar trebuie sa aveti in vedere mai multe aspecte.

Daca este achizitionata cladirea cu TVA (inclusiv cu taxare inversa) si acum este vanduta fara TVA, atunci trebuie ajustata TVA dedusa, asa cum este prevazut in Codul fiscal art.161, Dispozitii tranzitorii alin. (2):

(2) Persoana impozabila care a avut dreptul la deducerea integrala sau partiala a taxei si care, la sau dupa data aderarii, nu opteaza pentru taxare sau anuleaza optiunea de taxare a oricareia dintre operatiunile prevazute la art. 141 alin. (2) lit. e), pentru un bun imobil sau o parte din acesta, construit, achizitionat, transformat sau modernizat inainte de data aderarii, prin derogare de la prevederile art. 149, va ajusta taxa, conform normelor.

 

Avand in vedere ca acest imobil a fost achizitionat/construit inainte de data aderarii, se vor lua in considerare si prevederile art. 161 Dispozitii tranzitorii alin.(8):

(8) Persoana impozabila care a avut dreptul la deducerea integrala sau partiala a taxei aferente unei constructii sau unei parti din aceasta, terenului pe care este situata sau oricarui alt teren care nu este construibil, construite, achizitionate, transformate sau modernizate inainte de data aderarii, si care, la sau dupa data aderarii, nu opteaza pentru taxarea operatiunilor prevazute la art. 141 alin. (2) lit. f), va ajusta taxa deductibila aferenta, in conditiile prevazute la art. 149, dar perioada de ajustare este limitata la 5 ani .

In cazul in care societatea. va notifica organele fiscale ca pentru livrarea acestei cladiri opteaza pentru regim de taxare, atunci nu mai exista obligatia ajustarii taxei pe valoarea adaugata. La vanzarea cladirii societatea va intocmi factura cu TVA colectata.

In cazul in care societatea nu opteaza pentru aplicarea TVA, atunci aceasta, dedusa la achizitia/constructia bunului imobil, trebuie ajustata pe o perioada maxima de 5 ani.

Persoanele juridice platitoare de TVA trebuie sa tina registrul bunurilor de capital. Acesta trebuie pastrat pe o perioada care incepe in momentul la care taxa aferenta achizitiei bunului de capital devine exigibila si se incheie la 5 ani dupa expirarea perioadei in care se poate solicita ajustarea deducerii. Orice alte inregistrari, documente si jurnale privind bunurile de capital trebuie pastrate pentru aceeasi perioada.

Un model de registru al bunurilor de capital este urmatorul:

REGISTRU AL BUNURILOR DE CAPITAL

Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital Art. 149 - (1). In sensul

prezentului articol: (11) In vederea ajustarii taxei deductibile aferente bunurilor

de capital, persoanele impozabile sunt obligate sa tina un Registru al bunurilor de capital,

in care sa evidentieze pentru fiecare bun de capital, astfel cum este definit la art. 149

alin. (1) din Codul fiscal, urmatoarele informatii:

RON

Document

Furnizor/

Prestator

Cod

Total

Bunuri de

capital

tva

ajustari

Explicatii

tip

nr.

data

de inreg.

valoare

baza

TVA

dedusa

art. 149 alin. (4) din Codul fiscal

IMPOZIT CLADIRI

  1. Reevaluarea periodica in vederea aplicarii unei cote de impozit mai mici

Deoarece au trecut mai mult de 3 ani de la data primei evaluari, este necesara efectuarea unei reevaluari, conform art. 253, alin. (6):

In cazul unei cladiri care nu a fost reevaluata in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta, cota impozitului pe cladiri se stabileste de consiliul local/Consiliul General al Municipiului Bucuresti intre 5% si 10% si se aplica la valoarea de inventar a cladirii inregistrata in contabilitatea persoanelor juridice, pana la sfarsitul lunii in care s-a efectuat prima reevaluare. Fac exceptie cladirile care au fost amortizate potrivit legii, in cazul carora cota impozitului pe cladiri este cea prevazuta la alin. (2).

Inregistrarea este urmatoarea:

212 = 105

„Cladiri” „Rezerve din reevaluare”

  1. Inregistrarea vanzarii mijlocului fix la DITL

In ceea ce priveste instrainarea propriu-zisa a mijlocului fix, conform Codului Fiscal, art. 254, alin. 5, trebuie depusa o declaratie fiscala la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale in a carei raza de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data dobandirii , instrainarii sau construirii.

Impozitul aferent inceteaza a se mai datora de persoana respectiva cu incepere de la data de intai a lunii urmatoare celei in care cladirea a fost instrainata.

Acesta se va recalcula pentru a fi aferent doar perioadei in care a apartinut societatii.

AMORTIZARE

In ceea ce priveste amortizarea, aceasta a fost calculata si inregistrata in contabilitatea societatii, iar vanzarea si scoaterea din patrimoniu a mijlocului fix vandut se vor inregistra astfel:

461 = % - cu valoarea de vanzare

„Debitori diversi” 7583

„Venituri din vanzarea activelor si alte operatii de capital”

4427

„TVA colectata” – daca este cazul

Scoaterea din patrimoniu a cladirii cedate:

% = 212

281 „Cladiri”

„Amortizarea constructiilor”

6583

„Cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital”

Din punct de vedere fiscal, potrivit Codului Fiscal art. 24 alineatul (15), castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea ori din scoaterea din functiune a mijloacelor fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, care reprezinta valoarea fiscala de intrare a mijloacelor fixe, diminuata cu amortizarea fiscala.

ATENTIE

Se pune problema daca diferenta este cost deductibil sau nu.

De-a lungul timpului au existat in legislatie diverse limitari privind vanzarea de mijloace fixe, insa la acest moment nu exista restrictii fiscale privind vanzarea de active imobilizate .

Datorita faptului ca incepand cu anul 2007 a fost eliminata prevederea restrictiva referitoare la valorificarea mijloacelor fixe prin unitati specializate, apreciem ca cheltuielile cu valoarea ramasa neamortizata sunt deductibile la calculul profitului impozabil.

 

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
monografievanzareimobil

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 26 Ianuarie 2010


Votati articolul "Monografie privind operatiunile legate de vanzarea unui imobil vechi":
Rating:

Nota: 3.69 din 5 din 8 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Concediu pentru crestere si ingrijire copil pfa

Intrebare: Buna ziua , o persoana care desfsoara activitate ca PFA incepand din mai 2014 ,iar la finalul anului 2014 are pierdere va putea sa beneficieze de indemnizatia de crestere si ingrijire copil pentru 2ani daca naste in luna 7.2015 si va rog frumos sa-mi spuneti ce venituri se iau in calcul


va multumesc

Raspuns: Calculatia indemnizatiei se face in functie de veniturile obtinute de persoana si declarate,...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Ianuarie 2010 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 3 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Decizie IMPORTANTA a UE: contabilii si consultantii fiscali vor fi verificati strict

    • Intermediarii din domeniul planificarii fiscale, adica contabilii, consultantii fiscali, dar si avocatii si bancile, vor trebui sa se supuna unor noi reguli de transparenta, conform unui proiect de directiva europeana. CE (Comisia Europeana) a publicat pe 13 martie 2018 regulile pentru care s-a obtinut acordul statelor membre, ce au rolul de a combate sistemele de planificare fiscala agresiva. ...» citeste mai departe aici

  • Ai venituri nedeclarate? Iata cum te poate identifica Fiscul!

    • In Monitorul oficial nr. 257 din 23 martie a fost publicata reglementarea referitoare la aplicarea unor noi reguli de aplicare a metodelor indirecte de stabilire a veniturilor si a procedurii de aplicare a acestora. Potrivit noului act normativ, se va face verificarea situatiei fiscale personale a persoanelor fizice cu privire la impozitul pe venit, prevazuta la art. 138 din Codul de procedura fiscala. Asadar, organele fiscale vor identifica si evalua riscur...» citeste mai departe aici

  • Inflatia a lovit dur cresterea salariala! Opinia specialistilor

    • Inflatia a anulat, in prima luna a anului, aproximativ 65% din cresterea nominala de venituri salariale fata de aceeasi luna a anului 2017.  Preturile de consum au crescut cu 0,3% in luna februarie comparativ cu luna ianuarie, ducand astfel rata inflatiei la 4,7% in cea de-a doua luna a lui 2018. Comparativ cu luna februarie 2017, a avut loc o scumpire a marfurilor alimentare cu 3,74%, iar si a celor nealimentare cu 6,27%. Potrivit datelor publicate de Institu...» citeste mai departe aici

  • Care este castigul net din transferul partilor sociale?

    • Prezentam mai jos cazul unui asociat unic care doreste sa vanda partile sociale. Valoarea capitalului social subcris si varsat este de 200 lei, divizat in 20 parti sociale a cate 10 lei/partea sociala. Pretul pe care il va obtine din vanzarea partilor sociale este de 100.000 lei. Vom afla in continuare care este castigul net la care va plati asociatul, persoana fizica, impozitul si care este cota de impozit.   Iata raspunsul specialistului!...» citeste mai departe aici

  • Riscurile de contabilitate la care se expun cel mai des firmele mici

    • Fie ca vorbim despre un birou de apartament in centrul Capitalei sau despre un magazin de cartier deschis recent, contabilitatea unei firme ...» citeste mai departe aici

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2018 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile