In situatia in care statul datoreaza firmei sume de bani si urmeaza sa vireze aceasta suma de bani in contul firmei, se va vedea cum se inregistreaza in contabilitate suma respectiva.
Prevederile OMFP nr. 3055/2009 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile si completarile ulterioare, stabilesc faptul ca sumele cuvenite unitatii, datorate de catre bugetul statului, altele decât impozite si taxe, se evidentiaza in conturile distincte de venituri ale activitatii de exploatare.
in contabilitate, conform documentelor justificative, se reflecta sumele cuvenite unitatii, datorate de catre bugetul statului, altele decat impozite si taxe, astfel:
448. Alte datorii si creante cu bugetul statului
=
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Manual de politici contabile - Stick USB
758. Alte venituri din exploatare/analitic distinct
Având in vedere prevederile art. 19 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, amintim faptul ca, in contabilitate, profitul sau pierderea se stabilesc cumulat de la inceputul exercitiului financiar.
in acest context, inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli se efectueaza, de regula, la sfârsitul exercitiului financiar. in practica, inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli se efectueaza lunar.
Drept urmare, in cazul spetei, operatiunea contabila este urmatoarea:
758. Alte venituri din exploatare/analitic distinct
=
121. Contul de profit sau pierdere
in categoria documentelor justificative in baza carora se efectueaza operatiunile contabile mai sus mentionate regasim procesele verbale, notele contabile, liste de inventar, facturile, contractele, documentatiile tehnice, documentatiile intocmite de juristi/avocati etc.
Conform art. 10 din OMFP nr. 3055/2009, entitatile trebuie sa dezvolte politici contabile proprii care se aproba de catre administratori, potrivit legii. in cazul entitatilor care nu au administratori, politicile contabile se aproba de catre persoanele care au obligatia gestionarii entitatii respective.
Astfel, politicile contabile trebuie aplicate in mod consecvent de la un exercitiu financiar la altul. Subliniem, de asemenea, ca aprobarea politicilor contabile este asigurata prin atributiile administratorilor, care nu pot fi delegate directorilor, conform Legii societatilor nr. 31/1990.
Modificarile de politici contabile pot fi determinate de initiativa entitatii, caz in care modificarea trebuie justificata in notele explicative la situatiile financiare anuale; sau de o decizie a unei autoritati competente si care se impune entitatii, ca de exemplu o modificare a cadrului legal aplicabil, caz in care modificarea nu trebuie justificata in notele explicative, ci doar mentionata in acestea.
In acelasi context, modificarea de politica contabila la initiativa entitatii poate fi determinata de o modificare exceptionala intervenita in situatia entitatii sau in contextul economico-financiar in care aceasta isi desfasoara activitatea, precum si de obtinerea unor informatii credibile si mai relevante.
Prin urmare, reflectarea sumelor cuvenite unitatii, datorate de catre bugetul statului, altele decat impozite si taxe, se realizeaza potrivit politicilor contabile aprobate si implicit asumate de administratori sau de persoanele care au obligatia gestionarii entitatii.
Sursa: lege5.ro