email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reducere de pret in comertul cu amanuntul. Ce inregistrari contabile facem?

reducere de pretmonografieinregistrari contabilereducereadaos comercial

In studiul de caz de mai jos, stabilim care este monografia contabila si ce documente trebuie intocmite in vederea reducerilor de pret, dar nu sub pretul de achizitie, la o societate cu obiect de activitate comert cu amanuntul care tine evidenta stocurilor la pret de vanzare.
 
Documentele care se intocmesc in vederea reducerii pretului de vinzare cu amanuntul sunt:

- decizia administratorului privind aprobarea reducerii preturilor de vinzare cu amanuntul;
- decizia administratorului in vederea desemnarii unei comisii de inventariere, in care se vor mentiona componenta comisiei (numele si prenumele presedinteui comisiei si numele si prenumele membrilor), precum si perioada alocata efectuarii inventarierii. Daca societatea are un numar mic de salariati, atunci inventarierea se va face de catre o singura persoana, raspunderea pentru corectitudinea inventarierii revenind administratorului societatii.
- listele de inventariere a marfurilor supuse modificarii de pret, din care trebuie sa rezulte, in principal, denumirea produselor si pretul actual (nemodificat) de vinzare;
- evident, se va proceda la stabilirea si inregistrarea unor eventuale diferente rezultate din inventariere, intre soldul faptic si cel din contabilitate;
- pe baza listelor de inventariere se va intocmi un proces verbal de inventariere, in care se vor mentiona rezultatele inventarierii, produsele inventariate, noile preturi de vinzare si valoarea acestora;
- se stabilesc diferentele dintre valoarea marfurilor inventariate pe baza pretului de vinzare vechi si valoarea marfurilor pe baza noului pret de vinzare;
- daca aveti produse cu cote de tva diferite, in mod normal evidenta marfurilor trebuie tinuta pe cote de tva, prin utilizarea analiticelor la conturile 371, 378, 4428 si 607;
- intocmirea notei contabile si inregistrarea in contabilitate a diferentelor de pret rezultate.

De asemenea, diferenta in minus de valoare se va inregistra si in raportul de gestiune, fiind trecuta cu minus pe rubrica de "intrari", astfel incit soldul marfurilor din acest registru sa fie actualizat.

Efectuarea inventarierii se efectueaza in principal in conformitate cu punctele 1, 2, 6, 34, 35, 42, 43 din NORMELE din 9 octombrie 2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin Ordinul 2861/2009.
 
La punctul 160 alin. (8) ultima teza din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009
se arata:

"Orice modificare a pretului de vinzare presupune recalcularea marjei brute."
 
Asadar, din aceasta prevedere legala deducem faptul ca reducerea de pret va conduce la modificarea marjei brute, adica la modificarea, in sensul reducerii, a adaosului comercial si a TVA neexigibila. Reducerea de pret nu va afecta costul marfurilor, acesta fiind egal cu pretul de achizitie al bunurilor respective.
Reducerea de pret se va inregistra in contabilitate, doar valoric, astfel:
371 = %     cu valoarea reducerii in minus
           378 - minus
           4428 - minus
 
Exemplu:

- pret achizitie fara TVA = 2000 lei
- pret de vinzare cu amanuntul (inclus tva neexigibila) = 3100 lei - format din:
pret de achizitie = 2000 lei; adaos comercial = 500 lei; tva neexigibila = 600 lei.
 
In urma efectuarii inventarierii si a procesului verbal, rezulta o reducere valorica de pret de 700 lei, de la 3100 lei la 2400 lei (aceasta este noua valoare a marfii stabilita pe baza noilor preturi de vinzare cu amanuntul).
Diferenta de 700 lei (3100 lei - 2400 lei) se inregistreaza astfel in contabilitate astfel (cu sume in minus):
371 = %        - 700 lei


          378    - 564,52 lei  (700 lei - 135,48 lei)
         4428   - 135,48 lei (700 lei * 24 / 124).
 
Rezulta ca noul adaos comercial este de 64,52 lei (500 lei - 564,52 lei) si noua TVA neexigibila este de 464,52 lei (600 lei - 135,48 lei).

de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila?


Ghidul practic Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz vine in ajutorul dvs. pentru a va scapa de:

• erori de inregistrare aducatoare de amenzi usturatoare din partea inspectorilor veniti in control
• lipsa de cunostinte temeinice din domenii conexe
• lipsa de experienta in lucrul cu conturile, mai ales cand acestea sunt noi, renumerotate ori abrogate!
• incapacitatea de a lua masuri profitabile prin ajustarea balantei pentru profit maxim
• riscul incalcarii legislatiei in vigoare.

Simplifica-ti si securizeaza-ti munca!

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
reducere de pretmonografieinregistrari contabilereducereadaos comercial


Data aparitiei: 25 August 2014

Votati articolul "Reducere de pret in comertul cu amanuntul. Ce inregistrari contabile facem?":
Rating:

Nota: 4.16 din 5 din 40 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Creante incerte: cum se reflecta in contabilitate

    • Creantele fata de terti sunt supuse verificarii si confirmarii pe baza extraselor soldurilor debitoare si creditoare ale conturilor de creante care detin ponderea valorica in totalul soldurilor acestor conturi, potrivit „Extrasului de cont” (cod 14-6-3) sau punctajelor reciproce scrise. Nerespectarea acestei proceduri, precum si refuzul de confirmare constituie abateri de la prezentele norme si se sanctioneaza potrivit legii. In situatia entitatilor care...» citeste mai departe aici

  • Decont de TVA modificat incepand cu obligatiile lunii mai 2024

    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Vrancea aduce in atentia contribuabililor ca incepand cu obligatiile lunii mai 2024 cu termen de declarare 25 iunie 2024 se va utiliza un nou formular 300 Decont de taxa pe valoarea adaugata. Va reamintim ca prin Art. III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilit...» citeste mai departe aici

  • 25 iunie 2024, termen limita de depunere a Formularului 177

    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita informeaza contribuabilii platitori de impozit pe profit ca prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.115/2023, incepand cu data de 1 ianuarie 2024 au fost aduse o serie de modificari si completari Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal in ceea ce priveste redirectionarea impozitului pe profit pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat, precum si pentru acordarea de burse private. Astfel ca, pl...» citeste mai departe aici

  • Facturi neinregistrate la timp in RO e-Factura: CUM se aplica amenzile de la 1 iulie 2024

    • Legislatia care intra in vigoare la 1 iulie 2024 introduce un nivel de incertitudine cu privire la aplicarea amenzilor pentru facturile neinregistrate la timp in sistemul RO e-Factura. In randurile urmatoare, veti afla de la specialistii PortalCodulFiscal.ro cum se aplica amenzile pentru netransmiterea in termen de 5 zile calendaristice a facturilor emise in sistemul national RO e-factura incepand cu 1...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X