In studiul de caz de mai jos, stabilim care este monografia contabila si ce documente trebuie intocmite in vederea reducerilor de pret, dar nu sub pretul de achizitie, la o societate cu obiect de activitate comert cu amanuntul care tine evidenta stocurilor la pret de vanzare.
Documentele care se intocmesc in vederea reducerii pretului de vinzare cu amanuntul sunt:
- decizia administratorului privind aprobarea reducerii preturilor de vinzare cu amanuntul;
- decizia administratorului in vederea desemnarii unei comisii de inventariere, in care se vor mentiona componenta comisiei (numele si prenumele presedinteui comisiei si numele si prenumele membrilor), precum si perioada alocata efectuarii inventarierii. Daca societatea are un numar mic de salariati, atunci inventarierea se va face de catre o singura persoana, raspunderea pentru corectitudinea inventarierii revenind administratorului societatii.
- listele de inventariere a marfurilor supuse modificarii de pret, din care trebuie sa rezulte, in principal, denumirea produselor si pretul actual (nemodificat) de vinzare;
- evident, se va proceda la stabilirea si inregistrarea unor eventuale diferente rezultate din inventariere, intre soldul faptic si cel din contabilitate;
- pe baza listelor de inventariere se va intocmi un proces verbal de inventariere, in care se vor mentiona rezultatele inventarierii, produsele inventariate, noile preturi de vinzare si valoarea acestora;
- se stabilesc diferentele dintre valoarea marfurilor inventariate pe baza pretului de vinzare vechi si valoarea marfurilor pe baza noului pret de vinzare;
- daca aveti produse cu cote de tva diferite, in mod normal evidenta marfurilor trebuie tinuta pe cote de tva, prin utilizarea analiticelor la conturile 371, 378, 4428 si 607;
- intocmirea notei contabile si inregistrarea in contabilitate a diferentelor de pret rezultate.
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
De asemenea, diferenta in minus de valoare se va inregistra si in raportul de gestiune, fiind trecuta cu minus pe rubrica de "intrari", astfel incit soldul marfurilor din acest registru sa fie actualizat.
Efectuarea inventarierii se efectueaza in principal in conformitate cu punctele 1, 2, 6, 34, 35, 42, 43 din NORMELE din 9 octombrie 2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin Ordinul 2861/2009.
La punctul 160 alin. (8) ultima teza din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009
se arata:
"Orice modificare a pretului de vinzare presupune recalcularea marjei brute."
Asadar, din aceasta prevedere legala deducem faptul ca reducerea de pret va conduce la modificarea marjei brute, adica la modificarea, in sensul reducerii, a adaosului comercial si a TVA neexigibila. Reducerea de pret nu va afecta costul marfurilor, acesta fiind egal cu pretul de achizitie al bunurilor respective.
Reducerea de pret se va inregistra in contabilitate, doar valoric, astfel:
371 = % cu valoarea reducerii in minus
378 - minus
4428 - minus
Exemplu:
- pret achizitie fara TVA = 2000 lei
- pret de vinzare cu amanuntul (inclus tva neexigibila) = 3100 lei - format din:
pret de achizitie = 2000 lei; adaos comercial = 500 lei; tva neexigibila = 600 lei.
In urma efectuarii inventarierii si a procesului verbal, rezulta o reducere valorica de pret de 700 lei, de la 3100 lei la 2400 lei (aceasta este noua valoare a marfii stabilita pe baza noilor preturi de vinzare cu amanuntul).
Diferenta de 700 lei (3100 lei - 2400 lei) se inregistreaza astfel in contabilitate astfel (cu sume in minus):
371 = % - 700 lei
378 - 564,52 lei (700 lei - 135,48 lei)
4428 - 135,48 lei (700 lei * 24 / 124).
Rezulta ca noul adaos comercial este de 64,52 lei (500 lei - 564,52 lei) si noua TVA neexigibila este de 464,52 lei (600 lei - 135,48 lei).