In situatia in care exista decalaj de o zi intre data sosirii marfii in unitate si data efectuarii receptiei, cand marfa soseste mai tarziu pe parcursul zilei si receptia se prelungeste pana a doua zi, se va stabili daca este corect ca data de pe CMR (de receptie) sa nu mai corespunda cu data notei de receptie.
Potrivit prevederilor pct. 155 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor. In general, datele de transfer al controlului, de transfer al proprietasii si de livrare coincide.
Potrivit prevederilor pct. 156 alin (1)din acelasi act normativ, detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie inregistrate in contabilitate, sunt interzise.
Potrivit prevederilor alineatului 2 in aplicarea alin. (1) este necesar sa se asigure:
a) receptionarea tuturor bunurilor materiale intrate in entitate si inregistrarea acestora la locurile de depozitare. Bunurile materiale primite pentru prelucrare, in custodie sau in consignatie se receptioneaza si inregistreaza distinct ca intrari in gestiune. In contabilitate, valoarea acestor bunuri se inregistreaza in conturi in afara bilantului;
b) in situatia unor decalaje intre aprovizionarea si receptia bunurilor care se dovedesc a fi in mod cert in proprietatea entitatii, se procedeaza astfel:
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- bunurile sosite fara factura se inregistreaza ca intrari in gestiune atat la locul de depozitare, cat si in contabilitate, pe baza receptiei si a documentelor insotitoare;
- bunurile sosite si nereceptionate se inregistreaza distinct in contabilitate ca intrare in gestiune;
Din prevederile mentionate rezulta ca pot exista decalaje intre bunurile sosite si nereceptionate.
Notiunea de receptie a bunurilor, in acceptiunea reglementarilor contabile aprobate prin OMFP 3055/2009, desemneaza tocmai transferul drepturilor si beneficiilor de la vinzator la cumparator si nu intocmirea NIR-ului, stabilit de legislatia interna, de catre beneficiar, in momentul cind marfa a ajuns efectiv in gestiunea sa.
Deasemenea potrivit prevederilor din anexa nr.2 Norme specific DE INTOCMIRE sI UTILIZARE A DOCUMENTELOR FINANCIAR-CONTABILE din OMEF 3512/2008, NOTA DE RECEPTIE SI CONSTATARE DE DIFERENTE (Cod 14-3-1A)
1. a) Serveste ca:
- document pentru receptia bunurilor aprovizionate;
- document justificativ pentru incarcare in gestiune;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate.
b) Se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul:
- bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
- bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
- bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
- bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
- bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
- marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.
c) In alte cazuri decat cele mentionate la lit. b), receptia si incarcarea in gestiune, dupa caz, si inregistrarea in contabilitate se fac pe baza documentului de livrare care insoteste transportul (factura, avizul de insotire a marfii etc.).
NRCD se intocmeste obligatoriu in situatiile mentionate mai sus.
Puteti sa intocmiti o procedura interna privind receptionarea bunurilor in situatia mentionata de dvs. Astfel, apreciez ca nu exista implicatii in situatia in care nu corespunde data inscrisa pe CMR si data de intocmire a NIR atata timp cat marfa necorespunzatoare sau lipsurile constatate la receptie sunt recunoscute de catre persoana responsabila cu predarea bunurilor respective.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro