In cazul de mai jos, a fost preluata recent evidenta unei microintreprinderi. Persoana in cauza are studii economice superioare, dar nefiind expert contabil, nu poate semna pentru intocmire bilant. Cum se va proceda?
Legea 82/1991, cu actualizarile de rigoare, specifica foarte clar cine anume are voie sa intocmeasca si sa semneze bilanturile contabile.
Situatiile financiare se semneaza astfel:
In partea stanga (pe fiecare pagina cu semnaturi) este semnatura ADMINISTRATORULUI.
In partea dreapta (pe fiecare pagina cu semnaturi), la intocmire, trebuie sa semneze una din urmatoarele persoane
1. Persoane fizice autorizate CECCAR (Experti contabili)
2. Persoane juridice autorizate CECCAR (firme de contabilitate)
3. Directorul economic
4. Contabilul sef
5. Alta persoana din firma care are studii superioare economice si care inlocuieste Directorul Economic si Contabilul sef cand acestia lipsesc.
Alta persoana imputernicita conform legii NU inseamna ORICE persoana care este delegata sa semneze bilantul contabil.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Persoana respectiva trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
1. Sa fie salariat in firma;
2. Sa aibe studii economice superioare;
3. Sa tina locul, prin imputernicire legala, Directorului Economic si Contabilului Sef cand acestia nu sunt disponibili.
In practica, cei mai multi trec la "Alta persoana imputernicita conform legii" pe Administrator.
Este complet gresit, pentru ca Administratorul nu are voie sa semneze si intr-o parte si in alta, pentru ca ar fi in incompatibilitate de functii. Nu poate sa intocmeasca un bilant si in acelasi timp sa si aprobe bilantul contabil.
In concluzie, pentru semnarea situatiilor financiare va trebui sa aveti incheiat un contract de munca cu economistul care are studii superioare (fie pe perioda determinata).
Redam mai jos prevederile legale – OMFP 65/2015 si Legea 82.1991
"1.10.
(1) Situatiile financiare anuale se semneaza de persoanele abilitate potrivit legii.
(2) Situatiile financiare anuale se semneaza si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii."
Extras din Legea nr. 82(r4)/1991 > CAPITOLUL II > Art. 10.
(1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective.
(2) Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare.
(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
(4) Raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile revine directorului economic, contabilului-sef sau altei persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie, impreuna cu personalul din subordine. In cazul in care contabilitatea este condusa pe baza de contract de prestari de servicii, incheiat cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestora, potrivit legii si prevederilor contractuale.
(5) Institutiile publice la care contabilitatea nu este organizata in compartimente distincte sau care nu au personal incadrat cu contract individual de munca, potrivit legii, pot incheia contracte de prestari de servicii, pentru conducerea contabilitatii si intocmirea situatiilor financiare trimestriale si anuale, cu societati comerciale de expertiza contabila sau cu persoane fizice autorizate, conform legii. Incheierea contractelor se face cu respectarea reglementarilor privind achizitiile publice de bunuri si servicii. Plata serviciilor respective se face din fonduri publice cu aceasta destinatie."