Expert contabil Anca Ivanov
Actele normative de capatai care reglementeaza utilizarea caselor de marcat sunt Ordonanta de Urgenta nr. 28 din 25 martie 1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscal, republicata si modificata de nenumarate ori, impreuna cu Hotararea nr. 479 din 18 aprilie 2003, republicata si modificata privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea O.U.G. nr. 28/1999.
- Cine are obligatia de a utiliza case de marcat
Conform art. 1 alin. (1) din O.U.G. 28: „(1) Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.”
Deci, regula generala este ca vor utiliza case de marcat operatorii economici (indiferent de forma de constituire - societati comerciale, persoane fizice autorizate, asociatii familiale etc.) care fac comert cu amanuntul sau presteaza servicii direct catre populatie.
Revista Romana de Monografii Contabile va informeaza prompt asupra variantei legislative pe care trebuie sa o aplicati si cum. Prezintati-va la control cu inregistrari contabile impecabile si evitati amenzile care va pot aduce pierderi financiare majore! Detalii aici despre Revista Romana de Monografii Contabile>>>
Mai multe detalii pe aceasta tema gasiti in ghidul specialistilor >>>
Exceptiile de la regula generala sunt enumerate la art. 2 din O.U.G. nr. 28/1990 actualizata.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manual de politici contabile - Stick USB
Atentie
Este foarte importanta sintagma „direct catre populatie”. Daca aveti un magazin sau un punct de lucru in care oricine de pe strada poate intra si achitiona bunuri ori solicita un serviciu (de reparatie, de cosmetica etc.) oricand in timpul programului afisat si nu va incadrati la niciuna din exceptiile art. 2, atunci aveti obligatia sa detineti casa de marcat.
Exemplu
Daca faceti comert cu amanuntul, dar nu aveti un punct de vanzare - faceti comert on-line cu trimiterea pachetelor prin curier - atunci nu aveti obligatia detinerii casei de marcat, din cauza ca, din nou, nu vindeti direct clientilor. Trimiteti pachetul cu produsele solicitate impreuna cu factura curierului, acesta livreaza pachetul si elibereaza clientului o chitanta de ramburs la incasarea banilor si, periodic, va varsa banii in cont.
Mai multe detalii pe aceasta tema gasiti in ghidul specialistilor >>>
Daca ati elibera bon fiscal la trimiterea coletului, ati inregistra intrarea unei sume numerar in Casierie, suma care nu exista si pe care o veti primi peste cateva zile prin banca.
Atentie
De asemenea, este important cuvantul „populatie”, mai ales atunci cand exista dubii referitoare la natura vanzarii de bunuri: cu ridicata sau cu amanuntul.
Felurile de comert sunt definite de O.G. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata la art. 4 literele c) si d).
In acest context deducem ca „populatie” inseamna persoanele fizice sau persoane juridice dar care achizitioneaza produsele pentru consumul propriu, si sunt astfel asimilate persoanelor fizice, consumatorilor finali.
Revista Romana de Monografii Contabile va informeaza prompt asupra variantei legislative pe care trebuie sa o aplicati si cum. Prezintati-va la control cu inregistrari contabile impecabile si evitati amenzile care va pot aduce pierderi financiare majore! Detalii aici despre Revista Romana de Monografii Contabile>>>
Daca un comerciant vinde - activitatea neavand un caracter intamplator - produse unei persoane fizice, care nu le va achizitiona pentru a le revinde, ci pentru consumul propriu, atunci este vorba despre un act de comert cu amanuntul si - daca vanzarea se face direct catre client - atunci exista obligatia detinerii casei de marcat (desigur, daca bunurile nu fac parte din exceptiile de la art. 2).
Exemplu
Mai multe detalii pe aceasta tema gasiti in ghidul specialistilor >>>
2. La un depozit en-gross de marfa se constata in urma controlului intern ca in ultimul an s-au facut vanzari si catre persoane fizice o data pe saptamana. Operatiunea de vanzare saptamanala (sau chiar lunara) catre persoane fizice are deja un caracter de regularitate, astfel incat societatea este obligata sa achizitioneze casa de marcat si sa organizeze doua gestiuni distincte: cea de vanzare cu ridicata si cea de vanzare cu amanuntul.
Referitor la activitatile exceptate enumerate la art. 2, desi ele sunt destul de clar definite, sunt cateva situtii ce pot necesita clarificari.
1. f) activitatile desfasurate ca profesii libere sub toate formele de organizare care nu implica crearea unei societati comerciale.
Daca un medic - in baza Autorizatiei eliberate de Colegiul medicilor - isi deschide un Cabinet Medical Individual, desi presteaza servicii direct catre populatie, nu are obligatia sa achizitioneze casa de marcat.
Daca un medic sau o alta persoana deschide o societate comerciala cu profil medical, angajand alti medici sau contractand serviciile unor cabinete individuale, pentru serviciile astfel prestate direct catre populatie va avea obligatia emiterii bonului fiscal utilizand casa de marcat.
2. i) serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului
Daca unei persoane fizice i se strica televizorul si se duce cu el la un centru de reparatii televizoare, societatea prestatoare va avea obligatia sa ii elibereze bon fiscal.
Daca va apela insa de exemplu la serviciile unui PFA in domeniu, care vine la domiciliul clientului pentru a efectua reparatia, pentru serviciile prestate PFA nu are obligatia emiterii bonului fiscal, el eliberand doar factura si chitanta.
3. k) incasarea la domiciliul clientului a contravalorii energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de Internet;
In majoritatea cazurilor, pentru plata acestor servicii, societatile au deschise Casierii, ofera posibilitatea platii facturilor prin automate si nu au casieri angajati sa mearga din usa in usa la abonati. Daca ar avea, casierii respectivi nu ar avea obligatia emiterii bonului fiscal la incasarea banilor, ci vor completa doar o chitanta reprezentand contravaloarea facturii deja emise.
Daca abonatul se prezinta la Casieria furnizorului de servicii, acesta este obligat sa ii elibereze bon fiscal.
Aceasta situatie a nascut intrebarea despre ce se intampla cu TVA inscrisa si pe factura eliberata si pe bonul fiscal.
Expert contabil Anca Ivanov
Mai multe detalii pe aceasta tema gasiti in ghidul specialistilor >>>