Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

Noul Cod fiscal. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

noul cod fiscalimpozitul pe veniturile microintreprinderilorcota de impunereimpozit pe profit

Proiectul de Lege privind Noul Cod fiscal a fost adoptat de Camera Deputatilor si trimis la Presedintele Romaniei pentru promulgare.

Principalele modificari privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor prevazute de  proiect in forma trimisa spre promulgare:

1. Reguli de aplicare a sistemului

Pe langa activitatile exceptate de la aplicarea acestui sistem de impunere (domeniul bancar; domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, cu exceptia activitatilor de intermediere in aceste domenii;domeniul jocurilor de noroc) sunt excluse de la aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor si persoanele juridice romane care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale.


2. Cota de impunere.

Conform proiectului se mentine cota de impunere de 3% insa, pentru persoanele juridice romane nou - infiintate, care au cel putin un salariat si sunt constituite, pe o durata mai mare de 48 de luni, iar actionarii/asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice, cota de impozitare va fi de 1% pentru primele 24 de luni de la data inregistrarii persoanei juridice romane, potrivit legii. Cota de impozitare se aplica pana la sfarsitul trimestrului in care se incheie perioada de 24 de luni.
Aceste prevederi se vor aplica daca in cadrul unei perioade de 48 de luni de la data inregistrarii, microintreprinderea nu se afla in urmatoarele situatii:
- lichidarea voluntara prin hotararea adunarii generale, potrivit legii;
- dizolvarea fara lichidare, potrivit legii;
- inactivitate temporara, potrivit legii;
- declararea pe proprie raspundere a nedesfasurarii de activitati la sediul social/sediile secundare, potrivit legii;


- majorarea capitalului social prin aporturi efectuate, potrivit legii, de noi
actionari/asociati;
- actionarii/asociatii sai vand/cesioneaza/schimba titlurile de participare detinute.

Conditia privitoare la salariat se considera indeplinita daca angajarea se efectueaza in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective.In cazul in care persoana juridica romana nou-infiintata nu mai are niciun salariat in primele 24 de luni, aceasta aplica cota de 3% incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea. Pentru persoana juridica cu un singur salariat, al carui raport de munca inceteaza, conditia pivitioare la salariati se considera indeplinita daca in cursul trimestrului respectiv este angajat un nou salariat.

In acest sens, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr.53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:

a) au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;

b) au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata

3.    Baza de impunere a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.

Conform proiectului trimis spre promulgare vor fi excluse din baza de impunere a impozitului pe veniturile microintreprinderilor si urmatoarele venituri expres mentionate in proiect:

- veniturile aferente titlurilor de plata obtinute de persoanele indreptatite, potrivit legii, titulari initiali aflati in evidenta Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor sau mostenitorii legali ai acestora;
- despagubirile primite in baza hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului;
- veniturile obtinute dintr-un stat strain cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, daca acestea au fost impozitate in statul strain.

Pentru determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, proiectul prevede ca, la baza impozabila se adauga urmatoarele:

a) valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturarii, inregistrate in contul “609”, potrivit reglementarilor contabile aplicabile;

b) in trimestrul IV sau in ultimul trimestru al perioadei impozabile, in cazul contribuabililor care isi inceteaza existenta, diferenta favorabila dintre veniturile din diferente de curs valutar/veniturile financiare aferente creantelor si datoriilor cu decontare in functie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora, si cheltuielile din diferente de curs valutar/cheltuielile financiare aferente, inregistrate cumulat de la inceputul anului;

c) rezervele, cu exceptia celor reprezentand facilitati fiscale, reduse sau anulate, reprezentand rezerva legala, rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit, indiferent daca reducerea sau anularea este datorata modificarii destinatiei rezervei, distribuirii acesteia catre participanti sub orice forma, lichidarii, divizarii, fuziunii contribuabilului sau oricarui alt motiv;

d) rezervele reprezentand facilitati fiscale, constituite in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit, care sunt utilizate pentru majorare a capitalului social, pentru distribuire catre participanti sub orice forma, pentru acoperirea pierderilor sau pentru oricare alt motiv. In situatia in care rezervele fiscale sunt mentinute pana la lichidare, acestea nu sunt luate in calcul pentru determinarea bazei impozabile ca urmare a lichidarii.

In prezent, pentru determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, la baza impozabila se adauga:

   a) valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturarii;

   b) in trimestrul IV, diferenta favorabila dintre veniturile din diferente de curs valutar/veniturile financiare inregistrate ca urmare a decontarii creantelor si datoriilor in lei in functie de un curs valutar diferit de cel la care au fost inregistrate initial si cheltuielile din diferente de curs valutar/cheltuielile financiare aferente, inregistrate cumulat de la inceputul anului.
Microintreprinderile care isi inceteaza existenta in urma unei operatiuni de reorganizare sau de lichidare, potrivit legii, si care pe parcursul perioadei de functionare au fost si platitoare de impozit pe profit includ in baza impozabila si rezervele reprezentand surplusul realizat din rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care au fost platitoare de impozit pe profit.

4. Impunerea microintreprinderilor care realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro sau venituri din consultanta si management

Conform proiectului, daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv,aceasta datoreaza impozit pe profit, incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite. Aceste limite se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent. Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul respectiv.

In prezent,  daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 65.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta va plati impozit pe profit iar calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care s-a depasit oricare dintre aceste limite luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul anului fiscal. Impozitul pe profit datorat reprezinta diferenta dintre impozitul pe profit calculat de la inceputul anului fiscal pana la sfarsitul perioadei de raportare si impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat in cursul anului respectiv.
 

Autor: Irina Dumitrescu
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI

 

 

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
noul cod fiscalimpozitul pe veniturile microintreprinderilorcota de impunereimpozit pe profit

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 08 Iulie 2015


Votati articolul "Noul Cod fiscal. Impozitul pe veniturile microintreprinderilor":
Rating:

Nota: 2.92 din 5 din 12 voturi


Alte articole publicate in data de 08 Iulie 2015 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 4 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii articol

Postat de: user
Buna ziua, Acest impozit de 1% se refera la microintreprinderile nou infiintate, adica de la ce data? Spre exemplu, sotul meu are o micro din octombrie 2014 si un salariat si plateste 3%, putem beneficia de 1%? Multumesc!
Data adaugarii: 09-Iul-2015
Postat de: user
sa inteleg ca s-a scos chestia aia cu microintr fara activitate ??? ...de impozitare 1-2% plus 1500 lei / luna ???
Data adaugarii: 09-Iul-2015
Postat de: user
Ma interesa mai mult treaba cu dvidendul de 5 %... asta cu microintreprinderea e cam "cioalneala" (impozitul la cei 65.000 e undeva sub 9.000 RON, 'geaba mai ciupesc ceva d-acolo.. dividendul, insa, in scadere cu 11 % - asta da subiect de discutie ! Chiar n-am avut nervi sa analizez intortocheala de mai sus ! Si, cu atat mai putin, n-am chef s-o explic colaboratorilor mei (pentru 2 % la venituri de sub 65.000 euro, e pierdere de timp !) Deci, ca expert contabil cu vreo 20 de ani de "sapaturi" in domeniul asta, astept subiecte relevante... d-astea cu "sa facem firme cu 25.000 euro capital, ca sa nu mai fim micro" sunt necesare si aplicabile in practica precum "perpetuum mobile"... teoretic, suna bine, practic nu s-a inventat inca :)))
Data adaugarii: 09-Iul-2015
Postat de: user
Nu am inteles nimic...sunt administratorul unei microintreprinderi si jur ca exercitiul financiar romanesc e imposibil de ingerat pentru o persoana care nu are stidii economice la activ. Eu stiu inclusiv contabili cu scoala carora le e foarte greu sa navigheze in acest domeniu. Si astfel noi astia mici..platim mult si fara rost (ca nu stim cum sa aplicam legile astea) in timp ce aia mari fenteaza si nu platesc mai nimic. Nu e corect..
Data adaugarii: 08-Iul-2015

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X