Ministerul de Finante a publicat la finele saptamanii trecute un nou proiect de Ordonanta privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea si completarea unor acte normative.
Mai multe ordonante vor suferi modificari incluse in proiectul care poate fi consultat aici.
Iata insa care sunt doar unele prevederi modificate, justificate prin Nota de fundamentare care insoteste documentul publicat recent de MFP:
I. Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
- in prezent exista prevederi prin care Agentia Nationala de Administrare Fiscala este autoritate competenta pentru efectuarea schimbului de informatii cu statele membre UE. Pentru statele cu care Romania s-a angajat printr-un instrument juridic de drept international sa efectueze schimb de informatii fiscale a aparut necesitatea crearii unui cadru legal similar;
- cadrul legal actual referitor la selectarea contribuabililor pentru inspectia fiscala nu este suficient de clar cu privire la aplicarea acestor dispozitii si in cazul in care inspectia fiscala este solicitata de alte institutii ale statului;
- nu este definita notiunea de "obligatie fiscala restanta", desi aceasta notiune este utilizata frecvent in multe proceduri administrative (licitatii, acordarea de autorizatii, licente etc.), in special in aplicarea legislatiei prin care se acorda unele drepturi contribuabililor si care impun ca respectivul contribuabil sa nu inregistreze obligatii fiscale catre bugetul general consolidat;
- exista o antinomie legislativa (conflict intre legea fiscala si legea insolventei) cu privire la regimul compensarii taxei pe valoarea adaugata solicitata la rambursare individualizata in decontul de taxa depus dupa intrarea in procedura insolventei;
- polita de asigurare de garantie nu este inclusa in categoria tipurilor de garantii;
- nu este reglementata situatia debitorilor care au de incasat sume de la institutii publice si au de achitat obligatii fiscale catre bugetul de stat;
- procedura suspendarii executarii silite prin scrisoare de garantie bancara nu reglementeaza expres si posibilitatea ca aceasta procedusa sa fie valabila si pe perioada solutionarii actiunii in contencios administrativ, dar si posibilitatea ca suspendarea sa opereze ca urmare a depunerii unei polite de
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
- in cazul popririi bancare, tertii popriti (bancile) trebuie sa indisponibilizeze si sa vireze de indata sumele din conturile bancare poprite, cu efecte negative in ceea ce priveste situatia disponibilitatilor banesti atunci cand exista popriri multiple, in conditiile in care organul fiscal, care dispune doar
de informatii cu privire la conturile bancare ale unui debitor, nu dispune insa si de informatiile cu privire la disponibilitatile banesti din respectivele conturi;
II. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare reglementeaza regimul utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale in Romania, ultimele modificari substantiale ale actului normativ primar, fiind facute prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999.
III. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 91/2014 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.91/2014 reglementeaza, printre altele, urmatoarele aspecte:
• Procesul de inlocuire treptata a aparatelor de marcat electronice fiscale dotate cu role jurnal pe suport de hartie cu cele echipate cu jurnal electronic, etapizat astfel:
- autorizarea de catre Comisie numai a aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic, incepand cu data de 1 octombrie 2015 ;
- interzicerea comercializarii aparatelor de marcat electronice fiscale cu rola jurnal incepand cu data de 1 ianuarie 2016 ;
- obligatia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic de catre operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili incepand cu data de 1 aprilie 2016 ;
- obligatia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic de catre operatorii economici care au calitatea de contribuabili mijlocii, incepand cu data de 1 iulie 2016 ;
- obligatia de a utiliza numai case de marcat cu jurnal electronic de catre operatorii economici care au calitatea de contribuabili mici, incepand cu data de 1 noiembrie 2016 ;
• Avizarea tehnica a aparatelor de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic de catre o institutie publica /institutie de drept public, desemnata prin ordin al ministrului pentru societatea informationala, procedura de avizare tehnica a modelelor de aparate de marcat electronice fiscale dotate cu jurnal electronic urmand a fi aprobata prin ordin comun al ministrului finantelor publice si al ministrului pentru societatea informationala, pana la data de 31 august 2015;
• Emiterea, de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, pana la data de 1 februarie 2017, a normelor metodologice privind procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la un sistem informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale.
• Aprobarea prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pana la data de 31 august 2015, a informatiilor continute in registrul national de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti, precum si a metodologiei si procedurii de inregistrare a acestora.