Ministerul de Finante a publicat recent Ghidul reglementarilor contabile pentru situatiile financiare anuale. Explicatii despre obligatiile de raportare ale firmelor.
Redam mai jos aspectele amintite de autoritati in ce priveste politicile contabile, cu reglementarile aferente prezentate in acest ghid despre care puteti citi pe larg AICI.
Politici contabile
In aplicarea reglementarilor contabile entitatile trebuie sa dezvolte politici contabile proprii care se aproba de administratori. in cazul entitatilor care nu au administratori, politicile contabile se aproba de persoanele care au obligatia gestionarii entitatii respective (art. 5 din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare). Politicile contabile nu pot fi unitare sau "standardizate" deoarece ele trebuie sa fie adaptate specificului activitatii entitatilor.
Totusi, regulile si tratamentele contabile adoptate prin politicile contabile trebuie sa fie cele prevazute de reglementarile contabile.
Prezentam in continuare cateva din elementele care trebuie cuprinse in politicile contabile:
1. Elaborarea politicilor contabile incepe cu identificarea entitatii careia ii sunt aplicabile politicile contabile, respectiv denumirea societatii, adresa, numarul din registrul comertului, codul unic de inregistrare.
Avand in vedere ca politicile contabile sunt adaptate specificului activitatii (industrie, constructii, comert, agricultura etc.), fapt care va determina dezvoltarea anumitor reguli privind evaluarea si contabilizarea operatiunilor, este necesara prezentarea pe scurt a activitatii entitatii, plecand de la actul constitutiv al acesteia.
Necesitatea prezentarii este data de faptul ca, desi politicile contabile reprezinta un document intern, acestea sunt analizate/consultate de catre auditorii statutari, auditorii interni, organele cu atributii de control in domeniul financiar-contabil, personalul din departamentele financiar-contabile etc.
In acelasi timp, in situatiile financiare anuale este prezentat un extras din politicile contabile, astfel ca utilizatorii de informatii sa inteleaga semnificatia indicatorilor din bilant, contul de profit si pierdere si, dupa caz, situatia modificarilor capitalului propriu si situatia fluxurilor de trezorerie.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
2. Trebuie precizat cadrul de reglementare in baza caruia au fost elaborate politicile contabile (de exemplu: Prezentele politici contabile sunt elaborate in baza Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile
ulterioare). Totodata, pentru ca politicile contabile sa fie fundamentate in baza reglementarilor contabile aplicabile, consideram necesara precizarea punctului din reglementarea contabila care se refera la problema respectiva.
3. Manualul de politici contabile trebuie sa cuprinda o precizare referitoare la conducerea contabilitatii in limba romana, chiar daca obligatia respectiva este cuprinsa si in legislatia nationala.
4. Este necesara mentionarea monedei in care este tinuta contabilitatea, respectiv leu sau leu si valuta (pct. 7 alin. (1) si (2) din reglementarile contabile), in cazul tranzactiilor in valuta.
5. Prezentarea ariei politicilor contabile.
De exemplu: Prezentele politici contabile cuprind reguli de recunoastere, evaluare si prezentare in situatiile financiare anuale a elementelor de bilant si cont de profit si pierdere, precum si reguli pentru conducerea contabilitatii in societatea X.
6. Precizarea faptului ca regulile si tratamentele contabile cuprinse in politicile contabile trebuie sa respecte legislatia nationala in ansamblul sau.
In acest sens, asa cum se mentioneaza si in reglementarile contabile, este necesara cunoasterea evolutiei legislatiei contabile (pct. 575).
De exemplu: Prezentele politici contabile trebuie aplicate cu respectarea legislatiei, in general, si a celei care reglementeaza aspecte financiar-contabile (ordine ale ministrului finantelor publice etc.), in mod special. Consideram ca este necesara o astfel de mentiune deoarece nu este suficienta respectarea numai a reglementarii contabile. Pot fi prevederi in legislatie care reglementeaza unele domenii de activitate si care pot conduce la inregistrari in contabilitate.
7. Stabilirea modului de corectare a erorilor contabile.
Corectarea erorilor contabile se efectueaza astfel:
- erorile aferente exercitiului financiar curent se corecteaza pe seama contului de profit si pierdere, prin stornarea operatiunilor eronate si inregistrarea corecta a operatiunilor. in functie de posibilitatile oferite de programul informatic utilizat, se poate preciza daca stornarea se efectueaza prin inregistrarea operatiunilor initiale in rosu sau prin inregistrarea inversa (pct. 69);
- erorile aferente exercitiului financiar precedent se corecteaza pe seama rezultatului reportat sau a contului de profit si pierdere, in functie de semnificatia erorii contabile. in acest caz se va stabili ce inseamna eroare semnificativa.
8. Precizarea faptului ca politicile contabile aprobate respecta conceptele si principiile cuprinse in reglementarile contabile aplicabile.
In masura in care se doreste prezentarea tuturor conceptelor si a principiilor contabile, entitatea poate proceda in acest sens.
9. Trebuie sa existe o procedura de aplicare a manualului de politici contabile, de eventuala actualizare a acestuia, ca si un control asupra modului de respectare a acestuia.
Aspectele cu caracter general mentionate mai sus reprezinta cateva din elementele care ar trebui cuprinse in politicile contabile. in functie de necesitati, pot fi incluse si alte prevederi care sa reglementeze activitatea financiar-contabila in entitate.
Precizari referitoare la posibilitatea modificarii politicilor contabile
Politicile contabile trebuie aplicate in mod consecvent de la un exercitiu financiar la altul avand in vedere necesitatea asigurarii comparabilitatii informatiilor prezentate in situatiile financiare anuale.
Totodata, in anumite situatii, prevazute de reglementarile contabile, entitatile pot proceda la modificarea politicilor contabile.
Modificarea politicilor contabile este permisa doar daca este ceruta de lege sau are ca rezultat informatii mai relevante sau mai credibile referitoare la operatiunile entitatii (pct. 64 alin. (1)).
Potrivit pct. 62 din reglementarile contabile, modificarile de politici contabile pot fi determinate de:
a) initiativa entitatii
In acest caz, modificarea de politica contabila poate fi determinata de:
- o modificare exceptionala intervenita in situatia entitatii sau in contextul economico-financiar in care aceasta isi desfasoara activitatea;
- obtinerea unor informatii credibile si mai relevante.
In aceste situatii in care entitatea din initiativa proprie decide modificarea politicilor contabile, este necesara justificarea acestei modificari in notele explicative la situatiile financiare anuale.
Exemple de situatii care justifica modificarea de politici contabile pot fi:
- admiterea la tranzactionare pe o piata reglementata a valorilor mobiliare pe termen scurt ale entitatii sau retragerea lor de la tranzactionare;
- schimbarea actionariatului, datorata intrarii intr-un grup, daca noile metode asigura furnizarea unor informatii mai fidele;
- fuziuni si divizari efectuate la valori contabile, caz in care se impune armonizarea politicilor contabile ale societatii absorbite cu cele ale societatii absorbante etc.
b) o decizie a unei autoritati competente si care se impune entitatii (modificare de reglementare), caz in care modificarea nu trebuie justificata in notele explicative, ci doar mentionata in acestea. Schimbarea conducatorilor entitatii nu justifica modificarea politicilor contabile.
Nu se considera modificari ale politicilor contabile:
a) aplicarea unei politici contabile pentru tranzactii, alte evenimente sau conditii care difera, ca fond, de cele care au avut loc anterior; si
b) aplicarea unei noi politici contabile pentru tranzactii, alte evenimente sau conditii care nu au avut loc anterior sau care au fost nesemnificative.
In cazul modificarii unei politici contabile, entitatea trebuie sa mentioneze in notele explicative natura modificarii politicii contabile, precum si motivele pentru care aplicarea noii politici contabile ofera informatii credibile si mai relevante, pentru ca utilizatorii sa poata aprecia daca noua politica contabila a fost aleasa in mod adecvat, efectul modificarii asupra rezultatelor raportate ale perioadei si tendinta reala a rezultatelor activitatii entitatii (pct. 64 alin. (2)).
Evidentierea in contabilitate a efectelor modificarii politicilor contabile in functie de perioada asupra careia modificarea politicilor contabile produce efecte, acestea se evidentiaza in contabilitate (pct. 63), astfel:
- efectele modificarii politicilor contabile aferente exercitiilor financiare precedente se inregistreaza pe seama rezultatului reportat (contul 1173 "Rezultatul reportat provenit din modificarile politicilor contabile"), daca efectele modificarii pot fi cuantificate;
- efectele modificarii politicilor contabile aferente exercitiului financiar curent se contabilizeaza pe seama conturilor de cheltuieli si venituri ale perioadei.
Daca efectul modificarii politicii contabile este imposibil de stabilit pentru perioadele trecute, modificarea politicilor contabile se efectueaza pentru perioadele viitoare, incepand cu exercitiul financiar curent si exercitiile financiare urmatoare celui in care s-a luat decizia modificarii politicii contabile.
In cazul modificarii politicilor contabile pentru o perioada anterioara, entitatile trebuie sa ia in considerare efectele fiscale ale acestora.