Conform art. 4 din Legea 70/2015 operatiunile de incasari in numerar de la persoane fizice, reprezentand cesiuni de creante, primiri de imprumuturi sau alte finantari, precum si contravaloarea unor livrari de bunuri sau a unor prestari de servicii se efectueaza in limita unui plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoana.
Sunt interzise incasarile fragmentate de la o persoana, pentru operatiunile de incasari in numerar cu o valoare mai mare de 10.000 lei, precum si fragmentarea tranzactiilor reprezentand cesiuni de creante, primiri de imprumuturi sau alte finantari, respectiv fragmentarea unei livrari de bunuri sau a unei prestari de servicii, cu valoare mai mare de 10.000 lei.
Prevederile de mai sus nu se aplica in cazul livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii care se efectueaza cu plata in rate, in conditiile in care sunt incheiate contracte de vanzare- cumparare cu plata in rate, conform legii.
Aceste prevederi intrate in vigoare in luna mai 2015 ingreuneaza activitatea organizatorilor de evenimente de tipul nuntilor si botezurilor avand in vedere ca, pentru aceste evenimente, de cele mai multe ori plata serviciilor se efectueaza in dimineata dupa eveniment, in numerar, din sumele de bani primite la aceste evenimente (daruri), iar acordarea unui termen de plata genereaza un mare risc ca serviciile sa nu mai fie incasate.
Conform unui Proiect de Ordonanta de Urgenta publicat pe site-ul Ministerului Finantelor publice in data de 16.06.2016, Legea nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata ar putea fi modificata.
Proiectul propune introducerea posibilitatii ca pentru operatiunile de incasari in numerar pe zi, de la persoane fizice organizatorii de nunti si botezuri sa solicite organului fiscal central competent in administrarea obligatiilor lor fiscale, in cazuri justificate, aprobarea unui alt plafon de incasari, decat cel stabilit la art. 4 din Legea 70/2015. Organul fiscal va decide cu privire la cererea depusa printr-o decizie. Decizia are valabilitate un an de la data comunicarii si poate fi reinnoita la cererea solicitantului.
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Aceste prevederi ar putea intra in vigoare la 01 august 2016. Daca aceste prevederi vor fi adoptate se va stabili o procedura de aplicare a acestora prin ordin al Ministrului Finantelor Publice ce se va publica pana la data intrarii in vigoare a modificarilor.
In vederea evitarii blocarii activitatii unor operatori economici care efectueaza achizitii de diverse produse de la persoane fizice (produse agricole, din flora spontana, achizitii de ciuperci si fructe de padure, etc.) proiectul propune si eliminarea restrictiei cu privire la sumele retrase din conturile de la banci pentru efectuarea de plati catre persoane fizice.
Dupa cum se arata in nota de fundamentare aceste propuneri pornesc de la faptul ca „o serie de operatori economici au semnalat aspecte care le ingreuneaza modul de desfasurare a activitatii si blocheaza efectiv achizitiile de la persoane fizice, cum ar fi: achizitia de pasari si animale pentru fabricarea produselor din carne, comercializarea realizandu-se de catre persoanele fizice in baza carnetului de comercializare, colectarea produselor forestiere nelemnoase din flora spontana si realizarea achizitiilor de ciuperci si fructe de padure, activitati care presupun efectuarea zilnica de achizitii de la persoane fizice, in principal din mediul rural iar, in cele mai multe cazuri, operatorii detin centre de achizitie in mai multe judete, angajatii acestora colectand marfa de la terte persoane fizice cu care nu au nici un raport juridic si care nu au deschis un cont bancar, activitatea fiind mai mult ocazionala si sezoniera (....)”.