Prin cele ce urmeaza, vom vedea care sunt documentele conform carora se poate anula colectarea TVA la inchiderea creantelor unui client incert si care este monografia contabila.
Iata raspunsul specialistului:
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Potrivit intelegerii noastre, societatea dumneavoastra are un debitor de la care nu a mai putut recupera anumite sume de bani, creante neincasate pe care societatea doreste sa le scoata din evitentele contabile. Nu ne furnizati insa informatii cu privire la motivele pentru care doriti anularea acestor creante din contabilitate. Totusi, intelegem ca doriti sa aflati care sunt notele contabile aferente unei astfel de operatiuni precum si documentele care stau la baza ajustarii bazei de impozitare din punct de vedere al TVA.
In general, din punct de vedere contabil, in prima etapa, un client incert se inregistreaza in contul 4118 "Clienti incerti sau in litigiu", concomitent cu provizionul aferent, prin urmatoarele note contabile:
4118 "Clienti incerti sau in litigiu"= 4111 "Clienti"
6814 "Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante = 491 "Ajustari pentru deprecierea creantelor"
Pasul urmator este reprezentat de anularea creantei neincasate prin urmatoarea inregistrare contabila:
654 "Pierderi din creante si debitori diversi"= 4118 "Clienti incerti sau in litigiu"
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
In momentul stingerii creantei prin nota contabila 654 = 4118, provizionul anterior constituit se reia pe venituri.
Anularea provizionului inregistrat initial se efectueaza prin formula contabila:
491 " Ajustari pentru deprecierea creantelor" = 7814 "Venituri din ajustari pentru deprecierea activelor circulante"
In alta ordine de idei, din punct de vedere al TVA, conform art. 287 lit. d) din Codul fiscal ajustarea bazei de impozitare se poate efectua doar in contextul in care exista o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila emisa pe numele clientului respectiv. In acest context, ajustarea bazei de impozitare este permisa incepand cu data pronuntarii acestei hotarari judecatoresti.
Ajustarea sumei TVA colectate ca efect a reducerii bazei de impozitare se inregistreaza din punct de vedere contabil prin formula 4427 = 4118 si se raporteaza in decontul de TVA D300 cu semnul minus pe randul 16 "Regularizari taxa colectata". Prin urmare, horatarea judecatoareasca definitiva si irevocabila este documentul pe baza caruia se efectueaza ajustarea bazei impozabile, intr-un astfel de caz nefiind necesara emiterea unei facturi de catre furnizor, in conformitate cu prevederile art. 330 alin. (2) din Codul fiscal.
Va redam mai jos baza legala aplicabila:
Art. 287 lit. d) In cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
Ajustarea este permisa incepând cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz.
Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, sub sanctiunea decaderii. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala.
Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, in cazul falimentului beneficiarului, sau pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, sunt incasate sume aferente creantelor scoase din evidenta contabila, in cazul falimentului, sau sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate;
Art. 330 alin. (2) In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi, cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d).
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Bogdan Costea - Consultant fiscal