La inceputul lunii octombrie au fost aduse modificari importante in domeniul insolventei prin O.U.G. nr. 88/2018 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul insolventei si a altor acte normative.
Ordonanta aduce modificari urmatoarelor acte normative:
• Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa;
• O.G. nr. 89/2000 privind unele masuri pentru autorizarea operatorilor si efectuarea inscrierilor in Arhiva Electronica de Garantii Reale Mobiliare;
• O.G. nr. 2/2000 privind organizarea activitatii de expertiza tehnica judiciara si extrajudiciara;
• O.G. nr. 90/2017 privind unele masuri fiscal- bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene;
• O.U.G. nr. 86/2006 privind organizarea activitatii practicienilor in insolventa;
• Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.
Manual de politici contabile - Stick USB
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
Modificarile aduse Codului de procedura fiscala vizeaza introducerea unor masuri care sa permita conversia, reducerea sau cesiunea creantelor bugetare, in anumite conditii, pentru a evita intrarea iminenta in faliment a multor societati cu potential de viabilizare.
Astfel, conform modificarilor aduse, la contribuabilii/platitorii la care s-a deschis procedura insolventei, potrivit legii, conversia creantelor bugetare in actiuni poate fi prevazuta prin planul de reorganizare, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
Creditorul bugetar poate cesiona creantele bugetare datorate de debitorii aflati in procedura insolventei daca sunt indeplinite, cumulativ, urmatoarele conditii:
a) pretul cesiunii este cel putin egal cu valoarea creantelor bugetare, asigurandu-se recuperarea integrala a creantelor bugetare inscrise in tabelul definitiv de creante;
b) plata pretului cesiunii si recuperarea creantelor bugetare se realizeaza intr-o perioada de maximum 3 ani de la data incheierii contractului de cesiune;
c) cesionarul justifica un interes public in vederea cesionarii creantei.
Cesionarul creantei bugetare preia, ca urmare a cesiunii de creanta, toate drepturile creditorului bugetar.
In situatia in care plata pretului cesiunii se face intr-o perioada mai mare de 30 de zile de la data incheierii contractului de cesiune, se datoreaza dobanzi potrivit prezentului cod.
Daca cesionarul nu plateste creditorului bugetar, la termenele prevazute in contract, pretul cesiunii, contractul de cesiune reprezinta titlu executoriu pentru creditorul bugetar, iar creanta acestuia este o creanta bugetara ce poate fi recuperata potrivit prezentului cod.
In situatia in care exista mai multi ofertanti care indeplinesc conditiile, cesiunea de creanta se va realiza ca urmare a unei proceduri competitive organizate de catre creditorul bugetar bazate pe criteriul celui mai mare pret al cesiunii oferit si pe al celui mai scurt termen de plata a pretului cesiunii.
Aceste dispozitii privind cesiunea creantelor bugetare se aplica si pentru debitorii aflati in procedura insolventei la data intrarii in vigoare a O.U.G. nr. 88/2018.