Contractul de inchiriere sau locatiunea reprezinta un act ce are ca obiect o locuinta data in folosinta de locator (proprietarul) locatarului pentru o anumita perioada, in schimbul unui pret, denumit chirie.
Indiferent de pozitia in care te afli, proprietar sau chirias, este indicat sa stii de ce este important contractul de inchiriere, daca trebuie inregistrat sau nu la Fisc, care sunt obligatiile partilor, dar si alte informatii utile.
Inregistrarea contractului de inchiriere la ANAF este obligatorie
Potrivit OG 16/2022, contractele de inchiriere trebuie declarate iar la Fisc, incepand de la 1 ianuarie 2023, obligatie la care se renuntase in 2018. Transmiterea contractului de inchiriere se va face in cel mult 30 de zile de la incheiere sau modificare, prin mijloace electronice.
"Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent", stabileste OG 16/2022 pentru modificarea Codului fiscal.
Alta noutate a anului 2023 este ca se elimina cota forfetara de 40% la calculul impozitului pe venit, astfel incat impozitul real devine mai mare (creste de la 6% la 10%). Totodata, se micsoreaza plafonul de la care se plateste CASS la veniturile din chirii (acest plafon scade la 6 salarii minime brute pe economie, fata de 12 pana acum).
Este important de precizat ca ONG-urile care inchiriaza spatii nu au obligatia declararii la ANAF.
De ce sa inchei un contract de inchiriere?
Contractul de locatiune poate fi privit drept o garantie impotriva abuzurilor ce pot sa apara intre locator si locatar, astfel ca este recomandat ca acesta sa fie analizat bine si semnat inainte de mutarea propriu-zisa. Desi in prezent nu este obligatoriu, specialistii recomanda autentificarea la notariat si inregistrarea la ANAF.
Contractul de inchiriere inregistrat la ANAF iti ofera atat drepturi, cat si siguranta, fie ca esti proprietar ori chirias. In cuprinsul actului pot fi prezentate anumite obligatii referitoare la reparatii si mentinerea spatiului, interdictii privind animalele de companie, eventuale despagubiri si conditii privind plata chiriei. Daca totul este stabilit si pus pe hartie de la inceput, vor fi evitate multe neclaritati si probleme. Niciuna dintre parti nu va putea sa spuna ca nu a fost informata sau ca nu a stiut care sunt conditiile chiriei.
Citeste si:
Cartea verde a Contabilitatii varianta online Operare SAGA Exemple practice si recomandari Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Obligatiile partilor intr-un contract de inchiriere
Proprietarul si chiriasul pot sa stabileasca de la inceput niste reguli pe care sa le treaca in contractul de inchiriere. Iata cateva conditii care pot fi mentionate in act:
Obligatiile si drepturile proprietarului
- predarea unei locuinte decente;
- efectuarea tuturor reparatiilor necesare pentru mentinerea locuintei intr-o stare buna;
- dreptul de a rezilia contractul in cazul neindeplinirii obligatiilor de catre chirias;
- obligatia de a nu deranja chiriasul fie prin vizite neasteptate, fie prin intrarea in casa in absenta lui.
- sa recunoasca de la inceput care sunt problemele proprietatii care pot diminua sau impiedica utilitatea. Chiar daca acestea nu sunt specificate de la inceput, proprietarul tot poate fi obligat prin lege sa suporte despagubiri pentru eventuale prejudicii.
- declararea la ANAF, in termen de 30 de zile, pentru veniturile pe care urmeaza sa le obtina din inchiriere. In acest sens, trebuie depusa Declaratia unica pentru veniturile estimate.
Obligatiile si drepturile chiriasului
- sa achite chiria in conditiile stabilite prin contract;
- sa achite la timp utilitatile (intretinere, energie electrica, cablu TV, internet, etc);
- sa ingrijeasca locuinta tinand cont si de eventuale cerinte speciale ale proprietarului;
- sa informeze proprietarul despre necesitatea eventualelor reparatii;
- dreptul de a avea acces la utilitatile pe care le va plati separat de chirie;
- sa restituie apartamentul in conditii bune la plecare.
Nota: Chiriasul poate fi executata silit in baza contractului de inchiriere.
Contractele de inchiriere: ce date trebuie sa contina?
Contractele de inchiriere ar trebuie sa contina informatii precum cele de mai jos:
- denumirea contractului;
- data incheierii;
- datele de identificare ale proprietarului si chiriasului;
- perioada contractuala;
- valoarea chiriei, modalitatea de plata, termenele de plata si garantia (daca a fost solicitata);
- obligatiile si drepturile proprietarului si ale chiriasului;
- raspunderea partilor, litigii, etc;
- semnatura locatorului si a locatarului.
Procedura inregistrare a contractelor de inchiriere la ANAF
Contractele de inchiriere pot fi inregistrate la organele fiscale din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin depunerea: Cererii de inregistrare a contractelor de locatiune, insotita de o copie a contractului de locatiune cu inscrierea mentiunii "conform cu originalul" de catre locator si semnarea acestuia.
Cererea se completeaza in doua exemplare, originalul ramane la organul fiscal competent, iar copia la locator. Cererea, insotita de copia contractului de locatiune, se depune la registratura organului fiscal central competent sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta - formular 168.
Modificarea sau incetarea contractului de locatiune pot fi inregistrate de locator la organul fiscal, prin depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "Incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative. Data inregistrarii contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este data inregistrarii cererii la organul fiscal sau data inregistrarii acesteia pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic de confirmare, dupa caz.
Organul fiscal organizeaza evidenta contractelor de locatiune in Registrul contractelor de locatiune care se conduce informatizat. Inregistrarea in Registrul contractelor de locatiune se efectueaza in maximum 5 zile de la data depunerii cererii.
Cerere de inregistrare contract inchiriere ANAF
ANAF a actualizat in 18 ianuarie 2023 formularul 168 - Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune (conform cu prevederile OPANAF 2031/17.11.2022). Citeste care sunt instructiunile pentru completarea Cererii 168.
Descarca cererea de inregistrare contract inchiriere PDF – actualizata in 18 ianuarie 2023
Rezilierea contractelor de inchiriere
Rezilierea contractelor de inchiriere poate avea loc la termenul stabilit ori mai devreme. De regula, durata contractului este facuta pe un an, insa partile implicate pot stabili si alte conditii. Daca perioada valabilitatii este determinata, acesta nu se poate rezilia mai devreme decat prin acordul partilor.
In schimb, daca contractul de inchiriere este incheiat pe o perioada nedeterminata, acesta trebuie respectat de ambele parti, mai ales daca exista un termen de preaviz.
Daca nu exista un termen de preaviz, trebuie transmisa o notificare scrisa prin care se solicita incetarea contractului de locatiune la o anumita data.
Proprietarul poate solicita rezilierea contractului de inchiriere daca chiriarul nu a respectat toate conditiile specificate in act, cum ar fi neplata chiriei. Insa rezilierea contractului poate fi solicitata si de chirias daca proprietarul nu a respectat anumite obligatii stipulate prin contract.
Rezilierea contractului de inchiriere la ANAF se face prin depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Incetare", insotita de documentele justificative.
Contractul de inchiriere: ce intrebari sa adresezi proprietarului inainte de a-l semna?
Daca te afli la prima inchiriere din viata ta, venim in sprijinul tau si iti oferim o lista de intrebari pe care i le poti adresa proprietarului inainte de a semna contractul sau chiar de la prima vizionare.
• Cand ma pot muta?
• Care sunt costurile la intretinere in sezonul rece?
• Pot avea animal de companie? Daca da, exista anumite reguli in acest sens?
• Pot face modificari?
• Mai pot locui cu cineva?
• Care sunt regulile blocului/ ale comunitatii?
• La ce specialistii pot apela atunci cand sunt necesare reparatii?
• Exista probleme de care ar trebui sa stiu?
Orice informatie pe care iti doresti sa o afli, nu ezita sa adresezi intrebarile potrivite. De asemenea, analizeaza spatiul si testeaza apa, aragazul, curentul si electrocasnicele de la vizionare pentru a fi sigur ca totul este in regula.
Model contract de inchiriere 2023
Descarca un contract de inchiriere – model actualizat 2023.
Sursa foto: Pixabay.com