email
Contabilitate 2023. Noutati legislative. Studii de Caz. Monografii contabile

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Contabilitate 2023. Noutati legislative. Studii de Caz. Monografii contabile"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contractul de inchiriere 2023: ce trebuie sa contina, care sunt obligatiile partilor si cum se reziliaza (+model)

Contractul de inchiriere 2023: ce trebuie sa contina, care sunt obligatiile partilor si cum se reziliaza (+model)
contracte de inchirieremonitorul oficialdeclaratia unica

Contractul de inchiriere sau locatiunea reprezinta un act ce are ca obiect o locuinta data in folosinta de locator (proprietarul) locatarului pentru o anumita perioada, in schimbul unui pret, denumit chirie. 

Indiferent de pozitia in care te afli, proprietar sau chirias, este indicat sa stii de ce este important contractul de inchiriere, daca trebuie inregistrat sau nu la Fisc, care sunt obligatiile partilor, dar si alte informatii utile. 

Inregistrarea contractului de inchiriere la ANAF este obligatorie 

Potrivit OG 16/2022, contractele de inchiriere trebuie declarate iar la Fisc, incepand de la 1 ianuarie 2023, obligatie la care se renuntase in 2018. Transmiterea contractului de inchiriere se va face in cel mult 30 de zile de la incheiere sau modificare, prin mijloace electronice. 

"Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendare si cele din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, au obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent", stabileste OG 16/2022 pentru modificarea Codului fiscal.

Alta noutate a anului 2023 este ca se elimina cota forfetara de 40% la calculul impozitului pe venit, astfel incat impozitul real devine mai mare (creste de la 6% la 10%). Totodata, se micsoreaza plafonul de la care se plateste CASS la veniturile din chirii (acest plafon scade la 6 salarii minime brute pe economie, fata de 12 pana acum). 

Este important de precizat ca ONG-urile care inchiriaza spatii nu au obligatia declararii la ANAF.

Aflati aici totul despre noua cota de impozitare, plata contributiilor sociale, depunerea declaratiei unice, modul corect de inregistrare in contabilitate etc.!

De ce sa inchei un contract de inchiriere? 

Contractul de locatiune poate fi privit drept o garantie impotriva abuzurilor ce pot sa apara intre locator si locatar, astfel ca este recomandat ca acesta sa fie analizat bine si semnat inainte de mutarea propriu-zisa. Desi in prezent nu este obligatoriu, specialistii recomanda autentificarea la notariat si inregistrarea la ANAF. 

Contractul de inchiriere inregistrat la ANAF iti ofera atat drepturi, cat si siguranta, fie ca esti proprietar ori chirias. In cuprinsul actului pot fi prezentate anumite obligatii referitoare la reparatii si mentinerea spatiului, interdictii privind animalele de companie, eventuale despagubiri si conditii privind plata chiriei. Daca totul este stabilit si pus pe hartie de la inceput, vor fi evitate multe neclaritati si probleme. Niciuna dintre parti nu va putea sa spuna ca nu a fost informata sau ca nu a stiut care sunt conditiile chiriei. 

Citeste si: Impozitarea chiriei in 2023: noile plafoane si exemple de calcul

Obligatiile partilor intr-un contract de inchiriere

Proprietarul si chiriasul pot sa stabileasca de la inceput niste reguli pe care sa le treaca in contractul de inchiriere. Iata cateva conditii care pot fi mentionate in act: 

Obligatiile si drepturile proprietarului 

- predarea unei locuinte decente;

- efectuarea tuturor reparatiilor necesare pentru mentinerea locuintei intr-o stare buna;

- dreptul de a rezilia contractul in cazul neindeplinirii obligatiilor de catre chirias;

- obligatia de a nu deranja chiriasul fie prin vizite neasteptate, fie prin intrarea in casa in absenta lui.

- sa recunoasca de la inceput care sunt problemele proprietatii care pot diminua sau impiedica utilitatea. Chiar daca acestea nu sunt specificate de la inceput, proprietarul tot poate fi obligat prin lege sa suporte despagubiri pentru eventuale prejudicii. 

- declararea la ANAF, in termen de 30 de zile, pentru veniturile pe care urmeaza sa le obtina din inchiriere. In acest sens, trebuie depusa Declaratia unica pentru veniturile estimate. 

Obligatiile si drepturile chiriasului

- sa achite chiria in conditiile stabilite prin contract;

- sa achite la timp utilitatile (intretinere, energie electrica, cablu TV, internet, etc);

- sa ingrijeasca locuinta tinand cont si de eventuale cerinte speciale ale proprietarului;

- sa informeze proprietarul despre necesitatea eventualelor reparatii;

- dreptul de a avea acces la utilitatile pe care le va plati separat de chirie;

- sa restituie apartamentul in conditii bune la plecare.

Nota: Chiriasul poate fi executata silit in baza contractului de inchiriere. 


Contractele de inchiriere: ce date trebuie sa contina? 

Contractele de inchiriere ar trebuie sa contina informatii precum cele de mai jos:

- denumirea contractului;
- data incheierii;
- datele de identificare ale proprietarului si chiriasului;
- perioada contractuala;
 - valoarea chiriei, modalitatea de plata, termenele de plata si garantia (daca a fost solicitata);
- obligatiile si drepturile proprietarului si ale chiriasului;
- raspunderea partilor, litigii, etc;
 - semnatura locatorului si a locatarului. 

Procedura inregistrare a contractelor de inchiriere la ANAF 

Contractele de inchiriere pot fi inregistrate la organele fiscale din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin depunerea: Cererii de inregistrare a contractelor de locatiune, insotita de o copie a contractului de locatiune cu inscrierea mentiunii "conform cu originalul" de catre locator si semnarea acestuia. 

Cererea se completeaza in doua exemplare, originalul ramane la organul fiscal competent, iar copia la locator. Cererea, insotita de copia contractului de locatiune, se depune la registratura organului fiscal central competent sau prin mijloace electronice de transmitere la distanta - formular 168. 

Modificarea sau incetarea contractului de locatiune pot fi inregistrate de locator la organul fiscal, prin depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Modificare" sau "Incetare", dupa caz, insotita de documentele justificative. Data inregistrarii contractului de locatiune, a modificarilor ulterioare sau a incetarii acestuia este data inregistrarii cererii la organul fiscal sau data inregistrarii acesteia pe portal, astfel cum rezulta din mesajul electronic de confirmare, dupa caz. 

Organul fiscal organizeaza evidenta contractelor de locatiune in Registrul contractelor de locatiune care se conduce informatizat. Inregistrarea in Registrul contractelor de locatiune se efectueaza in maximum 5 zile de la data depunerii cererii. 

Cerere de inregistrare contract inchiriere ANAF

ANAF a actualizat in 18 ianuarie 2023 formularul 168 - Cerere de inregistrare a contractelor de locatiune (conform cu prevederile OPANAF 2031/17.11.2022). Citeste care sunt instructiunile pentru completarea Cererii 168

Descarca cererea de inregistrare contract inchiriere PDF – actualizata in 18 ianuarie 2023

 

Rezilierea contractelor de inchiriere

Rezilierea contractelor de inchiriere poate avea loc la termenul stabilit ori mai devreme. De regula, durata contractului este facuta pe un an, insa partile implicate pot stabili si alte conditii. Daca perioada valabilitatii este determinata, acesta nu se poate rezilia mai devreme decat prin acordul partilor. 

In schimb, daca contractul de inchiriere este incheiat pe o perioada nedeterminata, acesta trebuie respectat de ambele parti, mai ales daca exista un termen de preaviz. 

Daca nu exista un termen de preaviz, trebuie transmisa o notificare scrisa prin care se solicita incetarea contractului de locatiune la o anumita data. 

Proprietarul poate solicita rezilierea contractului de inchiriere daca chiriarul nu a respectat toate conditiile specificate in act, cum ar fi neplata chiriei. Insa rezilierea contractului poate fi solicitata si de chirias daca proprietarul nu a respectat anumite obligatii stipulate prin contract.
 
Rezilierea contractului de inchiriere la ANAF se face prin depunerea cererii, avand bifata in formular casuta "Incetare", insotita de documentele justificative.

Contractul de inchiriere: ce intrebari sa adresezi proprietarului inainte de a-l semna? 

Daca te afli la prima inchiriere din viata ta, venim in sprijinul tau si iti oferim o lista de intrebari pe care i le poti adresa proprietarului inainte de a semna contractul sau chiar de la prima vizionare. 

    • Cand ma pot muta? 
    • Care sunt costurile la intretinere in sezonul rece?
    • Pot avea animal de companie? Daca da, exista anumite reguli in acest sens? 
    • Pot face modificari? 
    • Mai pot locui cu cineva?
    • Care sunt regulile blocului/ ale comunitatii? 
    • La ce specialistii pot apela atunci cand sunt necesare reparatii?
    • Exista probleme de care ar trebui sa stiu?

Orice informatie pe care iti doresti sa o afli, nu ezita sa adresezi intrebarile potrivite. De asemenea, analizeaza spatiul si testeaza apa, aragazul, curentul si electrocasnicele de la vizionare pentru a fi sigur ca totul este in regula. 

Model contract de inchiriere 2023 

Descarca un contract de inchiriere – model actualizat 2023. 

 

Sursa foto: Pixabay.com 


de Ghinea Viorica

NOUTATI Contabile 2023

Examen Consultant Fiscal 2023


RETINETI!

Aveti la dispozitie o culegere cu 124 de teste-grila rezolvate care va permit sa asimilati perfect materia, gratie unui avantaj unic si extrem de util: la fiecare intrebare, solutia corecta este insotita de explicatii clare, cu mentionarea obligatorie a textului de lege care se aplica si care justifica solutia respectiva.
 
Intelegeti astfel rapid argumentele care stau in spatele fiecarui raspuns corect, va familiarizati totodata cu subtilitatile legislatiei fiscale si, foarte important, capatati acea siguranta de sine absolut necesara pentru reusita la examen!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contracte de inchirieremonitorul oficialdeclaratia unica

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 27 Ianuarie 2023


Votati articolul "Contractul de inchiriere 2023: ce trebuie sa contina, care sunt obligatiile partilor si cum se reziliaza (+model)":
Rating:

Nota: 4.16 din 5 din 69 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Ghid de la A la Z pentru implementarea si continuarea aplicarii IFRS

    • Respectarea Standardelor Internationale de Raportare Financiara poate pune in dificultate chiar si un specialist cu experienta, avand in vedere ca au aparut modificari recente in Planul de conturi.  Cine are obligatia aplicarii IFRS? Ce noutati au aparut privind legislatia IFRS? Care este metoda optima de raportare financiara in economiile hiperinflationiste? Toate aceste intrebari iti dau dureri de cap? Elimina obstacolele din Raportarile Financiare si us...» citeste mai departe aici

  • Cum trebuie sa procedeze profesorii care dau meditatii. Ghidul ANAF pentru declararea veniturilor

    • ANAF a publicat un ghid pentru profesorii care au venituri din meditatii, in care subliniaza ca acestia trebuie sa se inregistreze la Registrul Comertului si sa isi declare sumele obtinute prin depunerea Declaratiei unice.  Persoanele fizice care realizeaza venituri din meditatii au obligatia de a depune Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212) pana la data de 25 mai sau in termen de 30 de...» citeste mai departe aici

  • Veniturile din activitati de infrumusetare trebuie declarate la ANAF. Termene si calcule

    • ANAF a elaborat un ghid pentru persoanele fizice care obtin venituri din activitati de infrumusetare (make-up, hairstyling, manichiura, cosmetica), in care subliniaza ca pentru aceste sume se datoreaza impozit pe venit si contributii sociale.  Institutia a derulat si anul anterior trei proiecte pilot privind stimularea conformarii voluntare, dedicat persoanelor fizice, care se vor concentra pe educarea si informarea contribuabililor despre obligatiile...» citeste mai departe aici

  • Monitorul Oficial: ORDIN 1.228/2023 privind prospectele operatiunilor de preschimbare a titlurilor de stat aferente lunii martie 2023

    • In Monitorul Oficial nr. 251 din 27 martie 2023 a fost publicat Ordinul 1.228/2023 privind prospectele operatiunilor de preschimbare a titlurilor de stat aferente lunii martie 2023. In randurile de mai jos redam Ordinul mentionat si prospectul. Ministrul finantelor emite urmatorul ordin: Art. 1. — In vederea administrarii riscurilor asociate datoriei publice guvernamentale, se aproba prospectul operatiunilor de preschimbare a titlurilor de stat in luna martie 2023, ...» citeste mai departe aici

  • Cine are obligatia depunerii Declaratiei 311?

    • Declaratia 311 este "Declaratiea privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal".  Declaratia 311 se depune pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrarile de bunuri/...» citeste mai departe aici

  • Formularul 398 - Declaratie speciala de TVA: 31 martie 2023 este termenul limita de depunere

    • Se apropie data de 31 martie 2023, termenul limita de depunere pentru Formularul 398 - Declaratie speciala de TVA (VAT Return One Stop)". Astfel, persoanele impozabile care sunt inregistrate in Romania pentru utilizarea regimului special pentru vanzarea la distanta de bunuri importate din teritorii terte sau tari terte, prevazut la art. 3152 din Codul fiscal, trebuie sa depuna prin mijloace electronice declaratia speciala de TVA pentru fiecare luna, indife...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba in 2023!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"Contabilitate 2023. Noutati legislative. Studii de Caz. Monografii contabile"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X