Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Altele

OUG nr. 49/2019 pentru UBER si BOLT a fost adoptata. Care sunt noile conditii?

Data actualizarii: 03 Iulie 2019
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
OUG nr. 49/2019 pentru UBER si BOLT a fost adoptata. Care sunt noile conditii?
aplicatii ridesharingcasa de marcatvenituri impozabile

UPDATE in 3 iulie 2019. OUG nr. 49/2019 privind activitatile de transport alternativ cu autoturism si conducator auto a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 537, partea I, in data de 1 iulie 2019.

*********

UPDATE in 26 iunie 2019. OUG privind reglementarea serviciilor alternative de transport persoane prin intermediul aplicatiilor Uber, Bolt si Clever a fost adoptata in sedinta de Guvern din 25 iunie.

Ultimul aviz obtinut a fost cel din partea Consiliului Economic si Social (CES).  Proiectul de OUG a reglementat activitatea companiilor de ridesharing dupa 5 ani in care au activat fara o autorizatie. De acum ambele domenii de transport pot sa concureze in termeni egali in fata clientilor.

Soferii au avut de suferit dupa ce a intrat in vigoare OUG privind transportul in regim de taxi, avand in vedere ca puteau primi amenda cuprinsa intre 1.000 lei si 5.000 lei de la primul control. Dar Guvernul le-a promis reprezentantilor Bolt si Uber, in urma cu aproape doua luni, ca va reglementa activitatea companiilor de ridesharing cu un nou OUG.
 

*********

UPDATE in 20 iunie 2019. OUG prin care se reglementeaza activitatea aplicatiilor Uber, Bolt si Clever a suferit recent cateva modificari importante. Noua varianta se afla in prima lectura in sedinta de Guvern (joi- 20 iunie), dupa care poate primi avizul din partea Consiliului Economic si Social (CES).

Noua varianta de proiect de OUG pune accent pe faptul ca transportul alternativ de persoane se poate efectua numai prin intermediul unei platforme digitale avizate tehnic de catre Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale. Astfel, institutia va emite avizul tehnic pentru platformele digitale in termen de 30 de zile lucratoare de la depunerea documentatiei complete, iar acesta va fi valabil doar 12 luni, fata de 3 ani (cum prevedea vechiul document).
 

Capitolul II

Autorizarea transportului alternativ

SECTIUNEA 1 - Avizarea platformel digitale prin care se intermediazé efectuarea transportului alternativ

Art. 4 - Transportul alternativ de persoane se poate efectua numai prin intermediul unei platforme digitale avizate tehnic de catre Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informafionale.

Art. 5 — Avizul tehnic eliberat de cdtre Ministerul! Comunicatiilor si Societatii Informationale este valabil pe intreg teritoriul Romaniel.

Art. 6 - In situatia in care operatorul platformei digitale este o persoana juridica nerezidenta, acesta este obligat si aiba pe toata perioada in care isi desfasoara activitatea de intermediere a transportului alternativ pe teritoriul Romaniei o sucursala inregistrata care sa-| reprezinte in fafa autoritatilor statului roman.

Art. 7 - Platforma digitala pentru intermedierea transportului alternativ de persoane trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii, cumulativ:

a) tine evidenta automata a datelor de expirare a permiselor de conducere gi a altor documente necesare si notifica automat operatorul de transport alternativ in scopul actualizarii documentelor incarcate pe platforma digitala;

b) propune, afiseaza si inregistreaza traseul parcurs utilizand tehnologii de localizare in conformitate cu legislatia comunitard in vigoare;

c) furnizeazd date despre tariful pentru efectuarea unei curse pe traseul stabilit in conditiile literei b) inaintea acceptarii cursei de catre pasager;

d) furnizeaza date despre numarul de inmatriculare al autoturismului cu care se efectueaza cursa;

e) monitorizeaza toate cursele, continuu, printr-un sistem de localizare;

f) asigura pasagerilor optiunea de a comunica informatii despre dizabilitate/mobilitate redusa si de a comunica cu conducatorul auto caruia i-a fost atribuita cursa si furnizeaza informatii privind localizarea si timpul estimat al sosirii;

g) asigura pasagerilor posibilitatea sa raporteze operatorului platformei digitale orice incidente privind efectuarea cursei;

h) asigura o interfata de comunicare disponibila si accesibila timp de 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana pentru incidente privind efectuarea cursei;

i) asigura decontarea pretului cursei pe baz de instrument de plata electronica cu acces la distanta;

j) asigura furnizarea de date catre operatorul platformei pentru intocmirea situatiilor financiare;

k) prelucrarea datelor cu caracter personal se va face cu respectarea prevederilor Legea nr. 190/2018 privind m&suri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European gi al Consiliului privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).

l) asigura emiterea si transmiterea catre pasager a facturii electronice.


Art. 8 - Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale va stabili, prin Ordin de ministru, documentele necesare, norme si proceduri privind obtinerea avizului tehnic pentru platformele digitale prin intermediul carora se desfasoara transportul alternativ de persoane.

Art. 9- (1)Ministeru] Comunicatiilor si Societatii Informationale va emite avizul tehnic pentru platforma digitala in 30 zile lucratoare de la depunerea documentatiei complete.

(2) Avizul tehnic pentru platformele digitale va avea o valabilitate de 12 luni.

(3) Ministerul Comunicatiilor si Socictatii Informationale elibereazi avizul tehnic pentru platforma digitala dupa ce operatorul acesteia prezinta dovada achitarii taxei anuale stabilita la art. 24.

(4) Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale publica, pe site-ul propriu, lista platformelor digitale avizate tehnic si operatorii acestora, pe care o actualizeaza ori de cate ori este necesar.

Art. 10 — Retragerea avizului tehnic pentru platforma digitala se va face de ctre Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale conform condifiilor specificate prin ordinul ministrului.


Noua varianta a OUG poate fi consultata mai jos, in a doua parte a fisierului:

DOCUMENT – noua varianta de OUG pentru Uber si Bolt

 

**********

Articolul initial

 

Ministerul Transporturilor a pus in dezbatere publica, incepand cu data de 23 mai, proiectul de OUG privind activitatile de transport alternativ cu autoturism si conducator auto. Data limita pentru primirea de propuneri/observatii este 3 iunie 2019, iar grupul tinta il reprezinta toate persoanele fizice sau juridice interesate pot transmite propuneri/opinii/sugestii cu privire la proiectul de act normativ.

 
Proiectul de ordonanta de urgenta are in vedere crearea unui sistem unitar de reglementare a activitatilor de transport alternativ, care functioneaza prin intermediul unor platforme digitale, prin autorizarea administrativa a acestora pe o perioada de trei ani, atat in ceea ce priveste platformele digitale cat si operatorii de transport alternativ. Prin urmare, proiectul devine un instrument care intregeste cadrul juridic aplicabil transportului de tip urban si isi propune asigurarea unor masuri de supraveghere a pietei pe perioada de autorizare, astfel incat dupa aceasta perioada sa fie posibila o evaluare a eficientei actului normativ.


Instituirea unor reguli suficiente si lipsite de echivoc pentru reglementarea tuturor tipurilor de servicii de transport urban, este necesara avand in vedere ca publicarea Ordonantei de urgenta  a Guvernului  nr. 21/2019 prin care s-a eliminat expresia „in mod repetat”, de la art. 55, pct. 3, lit. h) din Legea nr. 38/2003 astfel incat, sanctiunea sa fie aplicabila persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de marfuri cu un autovehicul, fara respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) sau, dupa caz, ale art. 7 alin. (3). Pentru a asigura punerea in aplicare in mod eficient a acestor prevederi este necesara instituirea unui cadru legal cuprinzator care sa reglementeze toate categoriile de transport de tip urban – transport in regim de taxi, transport in regim de inchiriere, transport alternativ, tinand cont in egala masura de particularitatile fiecaruia si de raporturile aflate in desfasurare la momentul prezent pentru unele dintre acestea.”, se specifica in nota de fundamentare a proiectului.


Care sunt conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca soferii care lucreaza cu aplicatii de ridesharing?

- Soferii vor putea sa lucreze pentru acest tip de aplicatii numai daca sunt persoane fizice autorizate sau daca au intreprinderi individuale/familiare ori firme.

- soferii vor trebui sa obtina o autorizatie de transport alternativ de la unitatea teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane (ARR). Dosarul de autorizare va necesita o cerere, o copie a certificatului de inregistrare ca transportator si a certificatului constatator, eliberate de registrul comertului, certificatul de atestare a pregatirii profesionale ale conducatorilor auto, copie a certificatului de competenta profesionala pentru managerul de transport alternativ, in cazul intreprinderii familiale sau persoanei juridice, ori copie de pe certificatul de atestare a pregatirii profesionale pentru transportul de persoane in regim de inchiriere, in cazul persoanei fizice autorizate sau intreprinderii individuale, certificatul de cazier judiciar, avizul medical si psihologic.

- Autorizatia de transport alternativ se elibereaza, in termen de maxim 15 zile lucratoare, de catre agentia teritoriala a Autoritatii Rutiere Romane –A.R.R. competenta  pentru o perioada de 3 ani dupa plata de catre operatorul de transport alternativ a unui tarif de 300 lei. Autorizatia de transport alternativ eliberata operatorului de transport alternativ conform alin. (2) este netransmisibila.

Copia conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ se elibereaza pentru o perioada de 1 an, 2 ani sau 3 ani, fara a depasi perioada de valabilitate a autorizatiei de transport alternativ, numai pentru autoturismele care nu depasesc la data expirarii valabilitatii copiei conforme vechimea de 15 ani de la data fabricatiei.

In ultimul an de valabilitate al autorizatiei pentru transportul alternativ, copia conforma se poate elibera pentru o perioada mai mica de un an fara a depasi valabiltatea autorizatiei respective.

Copia conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ se elibereaza dupa achitarea de catre operatorul de transport alternativ a unui tarif de 100 lei pentru fiecare an/fractie de an corespunzator perioadei de valabilitate a acesteia.

- Autoturismele cu care se efectueaza transport alternativ trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii: au maxim 5 locuri, inclusiv locul conducatorului auto, au inspectia tehnica periodica (ITP) realizata la fiecare 6 luni, la momentul cursei trebuie sa corespunda normelor tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si utilizarea conform destinatiei, detin copia conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ.

- Toate veniturile obtinute in urma efectuarii de transport alternativ sunt impozitate in conformitate cu legislatia fiscala in vigoare in Romania. In cazul in care se incaseaza direct de la pasager, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar, contravaloarea serviciului prestat, operatorul de transport alternativ are obligatia de a utiliza aparat de marcat electronic fiscal, in conformitate cu dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de a emite si inmana bon fiscal pasagerului, precum si de a emite factura la solicitarea acestuia.

- In trafic, autoturismele acceptate pe platforma digitala pentru efectuarea transportului alternativ vor avea afisat la vedere, pe parbriz in partea dreapta jos si pe luneta in partea dreapta jos, un ecuson rotund cu diametrul de 10 cm, pentru fiecare platforma digitala utilizata, continand urmatoarele elemente:

a) numarul de inmatriculare al autoturismului;
b) denumirea platformei digitale pe care este acceptat autoturismul.

Ecusonul de transport alternativ prevazut la alin. (1) se emite de catre operatorul plaformei digitale pentru fiecare autoturism pentru care a fost emisa in prealabil copia conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ.

Ecusonul de transport alternativ da dreptul operatorului de transport alternativ sa utilizeze autoturismul astfel identificat  si sa efectueze transport alternativ in conditiile prevazute la art. 13 alin. (4), prin intermediul platformei digitale mentionate pe acesta.

Operatorul platformei digitale tine un registru al tuturor ecusoanelor de transport alternativ emise pentru efectuarea acestui tip de transport pe platforma sa digitala cu identificarea, pentru fiecare ecuson, a conducatorului auto si a autoturismului pentru care a fost emis.


IMPORTANT pentru conducatorii auto!

Conducatorul auto care efectueaza transport alternativ trebuie sa indeplineasca in mod cumulativ urmatoarele conditii:

a) sa aiba varsta de cel putin 21 de ani si sa detina un certificat de atestare a pregatirii  profesionale pentru transportul de persoane in regim de inchiriere eliberat de Autoritatea Rutiera Romana – A.R.R.;

b) sa detina permis de conducere categoria B cu o vechime de cel putin 2 ani;

c) din certificatul de cazier judiciar al persoanei trebuie sa rezulte ca aceasta nu a fost condamnata pentru infractiuni contra sigurantei pe drumurile publice, infractiuni privind  traficul si  consumul  de  droguri,  infractiuni  contra  vietii, sanatatii si integritatii corporale,  traficul si exploatarea persoanelor vulnerabile, infractiuni contra libertatii si integritatii sexuale sau infractiuni contra patrimoniului.

d) sa fie apt din punct de vedere medical si psihologic pentru desfasurarea activitatii de transport persoane;

e) sa nu aiba suspendata exercitarea dreptului de a conduce in ultimul an pentru conducerea sub influenta bauturilor alcoolice sau a substantelor psihoactive sau sa nu fi fost implicata in accidente rutiere soldate, din culpa sa, cu decesul sau vatamarea grava a uneia sau mai multor persoane.

Atunci cand isi desfasoara activitatea, conducatorul auto trebuie sa detina la bordul autoturismului si sa prezinte organului de control rutier, pe langa documentele prevazute prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele documente:

a) asigurarea de raspundere civila auto;
b) asigurarea pentru persoane si bunurile acestora;
c) copia tiparita a contractului incheiat intre operator si operatorul de transport alternativ, potrivit dispozitiilor art. 17;
d) copia conforma a autorizatiei pentru transport alternativ.


Consultati documentele atasate mai jos:

Proiectul

Nota de fundamentare






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X