Vom afla din articolul acesta care sunt taxele si impozitele (contributiile CAS, CASS, impozit si CAM) pentru un concediu medical pentru incapacitate temporara de munca, cod 01 atat pentru primele 5 zile suportate de institutie cat si pentru celelalte suportate din FNUASS.
Indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca: raspunsul specialistului
Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca reprezinta venituri supus impozitului pe salarii, potrivit art. 76 alin. (1) din Codul fiscal. Impozitul pe salarii se calculeaza asadar aplicand cota de 10% asupra bazei de calcul determinate astfel:
- Iul 0296 locuri disponibileVideo Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Iul 0999 locuri disponibileWebinarul - Noua lege a pensiilor. Influente asupra raporturilor de munca
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Iul 1816 locuri disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 18-21 iulie 2024, Mamaia
2024, Hotel Iaki****, MamaiaVezi detaliiInscriere - Iul 1813 locuri disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 18-21 iulie 2024, Mamaia
2024, Hotel Iaki****, MamaiaVezi detaliiInscriere - Sep 3062 locuri disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, editia 73
2024, Hotel Crowne Plaza, BucurestiVezi detaliiInscriere - Sep 30100 locuri disponibileVideo Seminarul National de Legislatia Muncii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Oct 2239 locuri disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 47
2024, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Oct 22100 locuri disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
a) pentru veniturile obtinute la locul unde se afla functia de baza, ca diferenta intre venitul net din salarii, calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii si urmatoarele:
(i) deducerea personala acordata pentru luna respectiva;
(ii) cotizatia sindicala platita in luna respectiva;
(iii) contributiile la fondurile de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele la scheme de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, suportate de angajati, care la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro;
(iv)primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, suportate de angajati, care la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro.
b) pentru veniturile obtinute in celelalte cazuri, ca diferenta intre venitul brut si contributiile sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii, pe fiecare loc de realizare a acestora
In raport cu obligatiile privind contributiile sociale obligatorii datorate de salariat, precizam ca din indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca platita in baza prezentarii certificatului de concediu medical se deduce contributia de asigurari sociale (CAS), potrivit art. 139 alin. (1) lit. o) si art. 144 din Codul fiscal si impozitul pe salarii, potrivit art. 76 alin. (1) din Codul fiscal.
Indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate suportate de angajator sau din FNUASS, potrivit OUG 158/2005, cum este si cazul indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii primita pe perioada in care persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor beneficiaza de concedii medicale si de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, intra in baza de calcul al CAS. Baza lunara de calcul CAS datorate bugetului asigurarilor sociale de stat este suma reprezentand indemnizatia de asigurari sociale de sanatate de care beneficiaza conform prevederilor legale, iar CAS se suporta la nivelul cotei de 25% prevazute la art. 138 lit. a) din Codul fiscal si se retine din indemnizatia de asigurari sociale de sanatate.
![Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari](https://www.rs.ro/dbimg/product/173-consilier-taxe-.jpg)
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
![Cartea Verde a PFA Contabilitatea si obligatiile fiscale](https://www.rs.ro/dbimg/product/3113-cartea-verde-a-.jpg)
Cartea Verde a PFA Contabilitatea si obligatiile fiscale
![Registrul de Evidenta Fiscala PFA](https://www.rs.ro/dbimg/product/2867-registrul-de-ev.jpg)
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Asadar, CAS este datorata atat pentru partea suportata de angajator, cat si pentru partea suportata din FNUASS.
In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS), potrivit art. 154 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, persoanele fizice care se afla in concedii medicale acordate potrivit OUG 158/2005 sunt exceptate de la plata acesteia, pentru indemnizatiile aferente certificatelor medicale, prin urmare atat pentru partea suportata de angajator, cat si pentru partea suportata din FNUASS.
In ceea ce priveste contributia asiguratorie pentru munca (CAM), aceasta este datorata de angajator in cota de 2,25% doar pentru partea din indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca suportata de angajator, potrivit art. 220^5 din Codul fiscal.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal.