Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) solicita Guvernului, MFP si ASF sa nu modifice Legea nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto (RCA). Motivul il reprezinta aparitia dezechilibrelor grave in piata RCA si tarifele care vor creste accentuat pentru toti detinatorii celor 8,2 milioane de vehicule din Romania, indiferent daca sunt persoane fizice sau juridice, anunta institutia intr-un comunicat.
Comisia Europeana a deschis anul trecut procedura de infringement cu privire la normele sale nationale referitoare la asigurarea obligatorie de raspundere civila auto. Reprezentantii au solicitat Romaniei sa transmita o serie de observatii privind normele nationale actuale, ce impun o obligatie de notificare prealabila a oricarei intentii de modificare a primelor, precum si o serie de limitari a modalitatilor de calculare a primelor de catre asiguratori.
In luna septembrie 2019, Ministerul Finantelor Publice (MFP) a elaborat un proiect de lege privind modificarea Legii asigurarii obligatorii de raspundere civila auto, mai precis Legea 132/2017.
Cele mai importante modificari propuse prin proiectul de lege pentru modificarea si completarea Legii nr.132/2017 urmaresc:
• abrogarea prevederilor ce limiteaza cheltuielile administrative si de vanzare ale politei de asigurare ce pot fi incluse de catre asiguratori in calculul tarifelor de prima (in acest moment plafonate la 25%);
• eliminarea obligatiei ASF de reglementare a modului de calcul al tarifelor de prima, a criteriilor de risc, a indicilor de incarcare, a coeficientilor de majorare si/sau corectie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor de prima;
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Contractul de mandat Optimizare fiscala Avantaje si dezavantaje
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
• eliminarea obligatiei BAAR de ofertare a primei de asigurare in cazul asiguratului cu risc ridicat.
Transportatorii avertizeaza ca impactul adoptarii acestor masuri se va transpune prin cresterea tarifelor RCA fara sa mai fie necesara nicio justificare.
Prima de asigurare RCA este stabilita prin calcul actuarial, dar depinde si de alte elemente, precum marja de profit, canalele de distributie, gradul de intermediere, comisioanele brokerilor, nivelul personalului companiei de asigurari si salarizarea. Aceste elemente sunt calculate in functie de gradul de concurenta si nivelul de maturitate al pietei.
In ceea ce priveste concurenta din piata RCA, practica precedenta a demonstrat ca in lipsa unor reglementari stricte, companiile de asigurari s-au inteles asupra preturilor, situatie sanctionata de Consiliul Concurentei cu amenzi totale in valoare de 246.739.195,6 lei (aprox. 53 milioane euro) pentru incalcarea reglementarilor nationale si europene din domeniul concurentei prin coordonarea comportamentelor pe piata in vederea majorarii tarifelor RCA. In acest sens, UNTRR solicita Consiliului Concurentei publicarea raportului final, pentru ca ASF sa argumenteze in fata Comisiei Europene prevederile legale actuale si ca toti asiguratii RCA din Romania sa inceapa demersurile de recuperare a sumelor percepute in plus ca urmare a intelegerilor neconcurentiale.
Referitor la nivelul de maturitate al pietei asigurarilor, in 2018 aproape 50% din primele brute subscrise pe clasa asigurarilor generale si peste o treime din total piata au reprezentat asigurari RCA. Daca in tarile dezvoltate din UE piata este dominata de segmentul asigurarilor de viata, in Romania aceasta este sustinuta de asigurarile auto obligatorii RCA. Cu o pondere de numai 1,13% din PIB, asigurarile confirma stadiul ”inca in dezvoltare”, desi importante grupuri financiare internationale sunt prezente pe plan local.
Transportatorii mai spun ca, dupa intrarea in vigoare a legii RCA nr. 132, anul 2017 a fost si primul in care piata de asigurari a inregistrat profit, dupa 10 ani de pierderi. Desi tarifele RCA au fost plafonate la inceputul anului 2017 si raportate la tariful de referinta dupa intrarea in vigoare a legii RCA, prin care au fost impuse cheltuieli administrative de 25%, iar ASF a reglementat modul de calcul al tarifelor de prima, asiguratorii RCA au inregistrat profituri de peste 400 de milioane de lei in 2017 si 2018, potrivit datelor de la MFP.
In aceste conditii, UNTRR solicita Guvernului, MFP si ASF ca Legea 132/2017 sa nu fie modificata, sa transmita Comisiei Europene o analiza fundamentata privind situatia pietei RCA din Romania cu accentuarea motivelor practice pentru care nu este benefica o schimbare a legislatiei si sa vina cu masuri suplimentare pentru a evita intoarcerea la situatia de criza din perioada 2015-2016.
Totodata, UNTRR revine cu solicitarea desecretizarii scrisorii primite de autoritatile romane de la Comisia Europeana in temeiul art. 4(2) din Regulamentul european 1049/2001, intrucat impactul acesteia reprezinta ”un interes public superior care justifica divulgarea continutului documentului in cauza”.
UNTRR considera necesara continuarea eficientizarii sectorului de asigurari RCA si cresterea gradului de cuprindere in asigurare, prin realizarea unui ghid de bune practici cu privire la daunele materiale (pentru eliminarea intelegerilor ilicite din zona de service-uri auto), elaborarea unui ghid cu privire la vatamarile corporale si uniformizarea deciziilor din instante, demersuri pentru includerea in programa scolara a orelor de siguranta rutiera si acordarea unui procent de 1% din primele brute subscrise pe RCA pentru campanii de siguranta rutiera si folosirea camerelor video CNAIR pentru depistarea autovehiculelor fara polite RCA valabile, precizeaza organizatia in comunicat.
Foto: pixabay.com