ANAF a publicat un proiect de ordin pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) - Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare.
Ca urmare a ultimelor modificari legislative, continutul formularului 390 VIES necesita modificari. Mai exact, prin Ordonanta Guvernului nr. 6/2020 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 31 ianuarie 2020, au fost aduse modificari Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, fiind astfel transpuse in legislatia nationala prevederile Directivei (UE) 2018/1910 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste armonizarea si simplificarea anumitor norme din sistemul taxei pe valoarea adaugata pentru impozitarea schimburilor comerciale dintre statele membre.
Astfel, prin dispozitiile art. 2701 din Codul fiscal se introduce regimul stocuri la dispozitia clientului, potrivit caruia, in momentul transportului bunurilor catre alt stat membru, furnizorul cunoaste deja identitatea persoanei care achizitioneaza bunurile si careia ii vor fi furnizate ulterior.
In urma acestor prevederi legale, fiecare persoana impozabila trebuie sa inscrie in declaratia recapitulativa informatii cu privire la codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanelor impozabile carora le sunt destinate bunurile expediate sau transportate in cadrul regimului stocuri la dispozitia clientului, precum si cu privire la orice modificare a informatiilor deja furnizate.
ANAF mentioneaza ca modelul si continutul formularului (390 VIES) “Declaratia recapitulativa privind livrarile /achizitiile /prestarile intracomunitare” a fost aprobat prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 591/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
Iata continutul ordinului:
ORDIN
Art. 1 - Se aproba modelul si continutul formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", prevazut in anexa nr. 1.
Art. 2 - Formularul prevazut la art. 1 se completeaza si se depune conform instructiunilor de completare prevazute in anexa nr. 2.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Art. 3 - Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, utilizare si pastrare a formularului prevazut la art. 1 sunt stabilite in anexa nr. 3.
Art. 4 - Procedura de gestionare a declaratiei recapitulative privind livrarile/ achizitiile/prestarile intracomunitare este stabilita in anexa nr. 4.
Art. 5 - (1) Referirile la Codul fiscal din cuprinsul prezentului ordin reprezinta trimiteri la titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, iar referirile la Normele metodologice reprezinta trimiteri la titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016.
(2) Referirile la Codul de procedura fiscala din cuprinsul prezentului ordin reprezinta trimiteri la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 6 - Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 7 - Declaratia recapitulativa se completeaza, in mod obligatoriu, cu ajutorul programului de asistenta elaborat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Art. 8 - Structurile competente din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale regionale ale finantelor publice si organele fiscale centrale din subordine vor lua masuri pentru ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 9 - Formularul prevazut la art. 1 se completeaza si se depune incepand cu operatiunile desfasurate in luna februarie 2020.
Art. 10 - Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PROCEDURA DE GESTIONARE a Declaratiei recapitulative privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare (ANEXA 4)
In vederea indeplinirii cerintelor Regulamentului (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata, cu modificarile ulterioare, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care realizeaza operatiuni intracomunitare, au obligatia sa depuna lunar formularul (390 VIES) "Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", potrivit dispozitiilor art. 325 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul fiscal).
1. Depunerea declaratiei recapitulative
1.1. Declaratia recapitulativa se depune lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice, de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317 din Codul fiscal.
1.2. Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA depun declaratia recapitulativa numai pentru luna de raportare in care ia nastere exigibilitatea taxei pentru livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare ori pentru luna in care expediaza sau transporta bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului.
2. Verificarea formala a declaratiilor recapitulative Pentru fiecare declaratie recapitulativa organul fiscal competent verifica:
a) corectitudinea codului de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile care realizeaza operatiuni intracomunitare, prin verificarea datelor de identificare din declaratie cu cele existente in Registrul contribuabililor;
b) integralitatea codurilor de inregistrare in scopuri de TVA ale operatorilor straini inscrisi in declaratia recapitulativa: inscrierea corecta a codului de tara, precum si a numarului de caractere ale codului.
3. Notificarea persoanelor impozabile ca urmare a verificarii formale
3.1. Dupa prelucrarea declaratiilor recapitulative vor fi identificate persoanele impozabile care au depus declaratii recapitulative ce prezinta erori, potrivit pct. 2, iar pentru aceste persoane se emit notificari pentru corectarea declaratiei. 3.2. Notificarile prevazute la pct. 3.1 se emit in termen de cel mult doua zile lucratoare de la data depunerii declaratiilor recapitulative.
4. Notificarea persoanelor impozabile pentru nedepunerea declaratiilor recapitulative
4.1. Dupa prelucrarea deconturilor de TVA, respectiv a deconturilor speciale de TVA, vor fi identificate persoanele impozabile care nu au depus declaratii recapitulative, iar pentru aceste persoane se emit notificari pentru depunerea declaratiei.
4.2. Notificarile prevazute la pct. 4.1 se emit potrivit reglementarilor legale in vigoare, dupa expirarea termenului de depunere a deconturilor de TVA/deconturilor speciale de TVA.
4.3. Nerespectarea obligatiilor de depunere a declaratiilor recapitulative privind livrarile /achizitiile/prestarile intracomunitare se sanctioneaza potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015 2 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare (Codul de procedura fiscala).
5. Organizarea bazei centrale de date "Declaratii recapitulative"
5.1. Informatiile din declaratiile recapitulative depuse la termenele legale de depunere, precum si cele depuse ca urmare a notificarilor transmise de organele fiscale competente se inscriu intr-o baza de date denumita "Declaratii recapitulative".
5.2. Baza de date "Declaratii recapitulative" cuprinde 5 sectiuni: - livrari - in care se inscriu toate livrarile intracomunitare de bunuri (cod L), toate livrarile ulterioare de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare (cod T), toate livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in cadrul regimului special pentru agricultori (R); - achizitii - in care se inscriu achizitiile intracomunitare de bunuri (cod A); - prestari servicii - in care se inscriu prestarile intracomunitare de servicii (cod P); - achizitii servicii - in care se inscriu achizitiile intracomunitare de servicii (cod S); - transferul de bunuri in cadrul regimului stocuri la dispozitia clientului, prevazut la art. 2701 din Codul fiscal.
6. Centralizarea informatiilor din declaratiile recapitulative
6.1. In termen de cel mult doua zile lucratoare de la termenul legal de depunere, organul fiscal competent transmite Centrului National pentru Informatii Financiare baza de date cuprinzand declaratiile recapitulative depuse in luna respectiva, si anume:
- declaratiile recapitulative corecte;
- declaratiile recapitulative rectificative depuse ca urmare a notificarilor transmise persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA; si
- declaratiile recapitulative cu erori, pentru care nu a fost efectuata corectia ca urmare a notificarilor transmise persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA.
6.2. Organul fiscal competent este responsabil pentru completitudinea si corectitudinea informatiilor transmise.
6.3. Cel mai tarziu in ultima zi lucratoare a lunii urmatoare celei de raportare, Centrul National pentru Informatii Financiare pune la dispozitia Serviciului central de legaturi datele primite de la organele fiscale teritoriale, prelucrate, in vederea transmiterii prin sistemul VIES.
7. Gestionarea datelor din declaratiile recapitulative rectificative
7.1. Declaratiile recapitulative rectificative se prelucreaza in momentul primirii lor de la persoanele impozabile.
7.2. In termen de cel mult doua zile lucratoare de la termenul legal de depunere, organul fiscal competent transmite Centrului National pentru Informatii Financiare baza de date cuprinzand diferentele dintre declaratiile recapitulative rectificative depuse in luna respectiva si declaratiile recapitulative initiale.
7.3. Organul fiscal competent este responsabil pentru completitudinea si corectitudinea informatiilor transmise
Consultati documentele atasate mai jos:
Anexa 2 – instructiuni pentru completare