Guvernul a adoptat vineri, 4 decembrie 2020, OUG care contine masurile de sprijin pentru intreprinderile din domeniul turismului, structuri de cazare, structuri de alimentatie si agentii de turism, a caror activitate a fost afectata in contextul pandemiei COVID-19.
Prin aceasta ordonanta de urgenta se stabileste cadrul legal cu privire la instituirea unei scheme de ajutor de stat privind acordarea de finantare din fonduri publice nationale si/sau din fonduri externe nerambursabile pentru intreprinderile din domeniul turismului, structuri de cazare, structuri de alimentatie si agentii de turism, a caror activitate a fost afectata de efectele pandemiei cu virusul SARS-CoV-2.
Schema de ajutor de stat isi propune, astfel, sa contribuie la supravietuirea si relansarea acestui sector, prin salvarea de la faliment a unui numar important de actori economici, dar si a locurilor de munca generate de acestia. In acest fel, se doreste impiedicarea efectului de domino economic, ce ar putea avea grave implicatii la nivel national, anunta Ministerul Economiei intr-un comunicat.
Analizand datele ANAF privind cifra de afaceri pe primul semestru 2020, comparativ cu primul semestru 2019, s-au constatat urmatoarele:
- In privinta structurilor de cazare, exista o reducere a cifrei de afaceri cu 36,8%, iar cei mai afectati au fost marii contribuabili (-64,8%), urmati de contribuabilii mijlocii (-48,4%) si de cei mici (-36,8%);
- In privinta structurilor de alimentatie, exista o reducere a cifrei de afaceri cu 33,5%, iar cei mai afectati au fost contribuabilii mijlocii (-40,5%), urmati de contribuabilii mici (-32,2%) si de cei mari (-27,8%);
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
- In privinta agentiilor de turism, exista o reducere a cifrei de afaceri cu 60,5%, iar cei mai afectati au fost contribuabilii mari (-71,4%), urmati de cei mijlocii (-62,8%) si de cei mici (-51,6%).
Cum se va acorda ajutorul beneficiarilor?
Ajutorul se va acorda beneficiarilor sub forma unor granturi, in vederea acoperirii partiale a pierderii din cifra de afaceri sau din rulaj, in cazul agentiilor de turism, suferita in anul 2020, comparativ cu anul 2019, in cuantum de 20%. Schema se adreseaza activitatilor aferente codurilor CAEN 7911, 7912, 7990 (agentii de turism licentiate), CAEN 5510, 5520, 5530, 5590 (structuri de primire turistica cu functiuni de cazare clasficiate) si CAEN 5610, 5621, 5629, 5630 (structuri de alimentatie), inregistrate in scopuri fiscale pe teritoriul Romaniei.
Ce conditii trebuie sa indeplineasca intreprinderile?
Intreprinderile beneficiare trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii pentru a fi eligibile:
- Nu au mai primit un alt ajutor conform sectiunii 3.1 din Comunicarea Comisiei Europene – Cadrul temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei in contextul actualei epidemii de Covid-19, sau daca au primit, ajutorul primit insumat cu cel primit in baza prezentei scheme nu depaseste 800.000 euro;
- Nu se afla in insolventa la momentul inscrierii in cadrul schemei de ajutor de stat.
Potrivit Ministerului Economiei, valoarea maxima a ajutorului de stat care poate fi acordata unui beneficiar este de 800.000 euro/intreprindere. Cifrele utilizate trebuie sa fie brute, si anume inainte de deducerea impozitelor sau altor taxe. Cursul de schimb euro/lei pentru calcularea plafonului maxim este cel al Bancii Nationale a Romaniei, valabil la data emiterii acordului de finanantare. Bugetul schemei de ajutor de stat este estimat, astfel, la 500 milioane de euro, echivalent in lei.
Prin intermediul acestei masuri, se vor acorda ajutoare de stat unui numar estimat de 73.211 de beneficiari, dintre care 15.168 structuri de cazare, 52.583 structuri de alimentatie si 5.460 agentii de turism. Beneficiarii vor avea obligatia mentinerii activitatii pentru care au obtinut finantare pentru cel putin 6 luni de la data semnarii contractului, daca prin lege nu se instituie restrictii de natura a impune suspendarea ori intreruprea activitatii comerciale.
Ce etape trebuie sa parcurga un solicitant?
Inregistrarea pentru obtinerea ajutorului de stat se realizeaza prin parcurgerea urmatoarelor etape de catre solicitant:
- Inregistrarea prin accesarea sistemului informatic dedicat acestui program si completarea formularului electronic de inscriere de catre solicitant;
- Depunerea declaratiei pe propria raspundere cu privire la ajutoarele de stat primite in baza Cadrului temporar pentru masuri de ajutor de stat de sprijin a economiei in contextul actualei epidemii de Covid-19, ajutoarele de minimis, precum si cu ajutoarele care se incadreaza in domeniul de aplicare a regulamentelor de exceptare pe categorii;
- Depunerea declaratiei pe propria raspundere cu privire la faptul ca firma nu era in dificultate la 31 decembrie 2019, cu exceptia microintreprinderilor sau intreprinderilor mici care se aflau deja in dificultate la 31 decembrie, dar care, odata ce au primit ajutor de salvare, sa fi rambursat imprumutul sau sa fi incetat garantia, iar cele care au primit ajutor pentru restructurare, sa nu mai faca obiectul unui plan de restructurare;
- Depunderea on-line a balantelor de verificare lunare pentru urmarirea trasabilitatii platilor;
- Depunerea on-line a raportarilor contabile semestriale;
- Depunerea cerficatului de atestare fiscala;
- Depunderea declaratiei pe propria raspundere a beneficiarului, conform Recomandarii Comsiei Europene nr. 4885 final din data de 14.07.2020.
Semnarea contractului de finantare cu beneficiarul se va face pana cel tarziu la data de 30 iunie 2021, iar plata sumelor in 30 de zile de la semnarea contractului de finantare, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2021, mai precizeaza Ministerul Economiei.
In procesul de implementare a schemei se va utiliza mecanismul platii catre intreprindere, in ordinea incarcarii cererilor, insotite de documentatia completa, si conform datelor incarcate in aplicatia informatica utilizata pentru inregistrarea si administrarea ajutorului de stat, in scopul acestei scheme.