email
Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ordinul 37/2021 - Noile norme de aplicare a prevederilor Legii 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor

Ordinul 37/2021 - Noile norme de aplicare a prevederilor Legii 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor
legea 129/2019spalarea banilormonitorul oficial

In Monitorul Oficial nr. 240 din 9 martie 2021 a aparut Ordinul 37/2021 pentru aprobarea Normele de aplicare a prevederilor Legii 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor. 


Este important de precizat ca, la data intrarii in vigoare a acestui act normativ, se abroga Ordinul presedintelui Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor nr. 102/2020 privind aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019, care a fost oficializat anul trecut. 
 

Noile norme de aplicare a prevederilor Legii 129/2019

Capitolul I Dispozitii generale

Articolul 1

Prezentele norme se aplica tuturor entitatilor raportoare supravegheate si controlate de catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, denumit in continuare Oficiul, conform prevederilor art. 26 alin. (1) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea altor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Lege.

Articolul 2



In sensul prezentelor norme, termenii de mai jos au urmatoarele semnificatii:

a) entitati reglementate reprezinta entitatile raportoare supravegheate si controlate de catre Oficiu conform prevederilor art. 26 alin. (1) lit. d), respectiv cele prevazute la art. 5 din Lege care nu sunt supuse supravegherii Bancii Nationale a Romaniei si Autoritatii de Supraveghere Financiara conform prevederilor art. 27 alin. (1) si art. 28 alin. (1) din Lege, indiferent de forma si modul de organizare a acestora;
b) opere de arta, in sensul art. 312 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) operatiuni care au o legatura intre ele, in sensul art. 2 lit. w) din Lege;
d) conducere de rang superior, in sensul art. 2 lit. o) din Lege.


Capitolul II Entitatile reglementate

Articolul 3

Entitatile reglementate sunt:

a) institutiile financiare nebancare inscrise exclusiv in Registrul general al Bancii Nationale a Romaniei si care nu au si statut de institutie de plata sau institutie emitenta de moneda electronica; institutiile financiare nebancare inscrise in Registrul de evidenta al Bancii Nationale a Romaniei, respectiv casele de amanet, casele de ajutor reciproc si entitatile fara scop patrimonial; furnizorii specializati in servicii de informare cu privire la conturi inscrisi in Registrul institutiilor de plata si al furnizorilor specializati in servicii de informare cu privire la conturi al Bancii Nationale a Romaniei; casele de schimb valutar autorizate de Ministerul Finantelor; furnizorii de servicii postale autorizati de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii, care presteaza servicii de plata - entitati prevazute la art. 5 alin. (1) lit. b) din Lege;
b) furnizorii de servicii de jocuri de noroc licentiati de Oficiul National pentru Jocuri de Noroc - entitati prevazute la art. 5 alin. (1) lit. d) din Lege;
c) auditorii financiari inregistrati la Camera Auditorilor Financiari din Romania, expertii contabili si contabilii autorizati inregistrati la Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, evaluatorii autorizati inregistrati la Asociatia Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania, consultantii fiscali inregistrati la Camera Consultantilor Fiscali, entitati care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principala - entitati prevazute la art. 5 alin. (1) lit. e) din Lege. Sunt incluse si entitatile care desfasoara efectiv activitatile mentionate la art. 5 alin. (1) lit. e) din Lege conform codului CAEN 7022;
d) notarii publici inregistrati la Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania, avocatii inregistrati in barourile Uniunii Nationale a Barourilor din Romania, executorii judecatoresti inregistrati la Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti din Romania, practicienii in insolventa inregistrati la Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa, inclusiv alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile, crearea, functionarea sau administrarea de fiducii, societati, fundatii sau structuri - entitati prevazute la art. 5 alin. (1) lit. f) din Lege;
e) furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la art. 5 alin. (1) lit. e) si f) din Lege, asa cum sunt definiti la art. 2 lit. l) din Lege, inclusiv entitati ce desfasoara efectiv activitatile mentionate in definitia din Lege conform codurilor CAEN 6420, CAEN 6910 si CAEN 6820 - entitati prevazute la art. 5 alin. (1) lit. g) din Lege;
f) furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare autorizati/inregistrati de Ministerul Finantelor - entitati prevazute la art. 5 alin. (1) lit. g^1) din Lege;
g) furnizorii de portofele digitale, autorizati/inregistrati de Ministerul Finantelor - entitati prevazute la art. 5 alin. (1) lit. g^2) din Lege;
h) agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, dar numai in ceea ce priveste tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult, inclusiv entitatile care desfasoara efectiv activitatile mentionate la art. 5 alin. (1) lit. h) din Lege conform codurilor CAEN 6831 si CAEN 4110 - entitati prevazute la art. 5 alin. (1) lit. h) din Lege;
i) alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele - entitati prevazute la art. 5 alin. (1) lit. i) din Lege;
j) persoanele care comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul de opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult - entitati prevazute la art. 5 alin. (1) lit. j) din Lege. Sunt incluse si entitatile care desfasoara efectiv activitatile mentionate la art. 5 alin. (1) lit. j) din Lege conform codurilor CAEN 4778, CAEN 4779, CAEN 4791, CAEN 4799 si CAEN 9003;
k) persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult - entitati prevazute la art. 5 alin. (1) lit. k) din Lege. Sunt incluse si entitatile care desfasoara efectiv activitatile mentionate la art. 5 alin. (1) lit. k) din Lege in zone libere, conform codurilor CAEN 4778, CAEN 4779, CAEN 4791, CAEN 4799 si CAEN 9003.

Articolul 4

(1) Conform prevederilor art. 26 alin. (1) lit. d) din Lege, Oficiul este autoritatea de supraveghere si control pentru entitatile prevazute la art. 3 din prezentele norme.
(2) Organismele de autoreglementare definite conform prevederilor art. 2 lit. n) din Lege indeplinesc activitati de supraveghere a profesiilor pe care le reprezinta, conform prevederilor Legii, cel putin prin:
a) organizarea desfasurarii activitatilor profesionale specifice, cu respectarea prevederilor art. 31 alin. (2) si (3) din Lege;
b) dezvoltarea de cerinte si mecanisme aplicabile referitoare la informarea entitatilor reglementate pe care le reprezinta si coordoneaza, cu privire la vulnerabilitatile sistemelor de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului din alte tari, conform prevederilor art. 17 alin. (5) din Lege;
c) cooperarea cu Oficiul cu privire la modul de implementare a obligatiilor ce le revin membrilor organismelor de autoreglementare in baza Legii si a legislatiei secundare in domeniu, conform prevederilor art. 39 alin. (3) lit. i) din Lege;
d) emiterea de reglementari sectoriale ale activitatii specifice desfasurate de membrii organismelor de autoreglementare in vederea aplicarii dispozitiilor Legii, conform prevederilor art. 59 alin. (1) si (2) din Lege;
e) informarea, de indata, a Oficiului conform prevederilor art. 26 alin. (2) din Lege, dupa caz.
(3) Organismele de autoreglementare transmit Oficiului datele lor de contact, precum si orice modificari privind aceste informatii, pentru a fi comunicate Comisiei Europene, conform prevederilor art. 26 alin. (1^1) din Lege.

Capitolul III Obligatiile entitatilor reglementate

Sectiunea 1 Persoana desemnata/Ofiter de conformitate - in aplicarea prevederilor art. 23 din Lege

Articolul 5

(1) In aplicarea art. 23 alin. (1) din Lege, entitatile reglementate au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane cu responsabilitati in aplicarea Legii, cu detalierea concreta a atributiilor si responsabilitatilor incredintate in acest scop, cu aprobarea conducerii. Documentele intocmite in acest sens se inregistreaza in evidentele proprii si se pastreaza la sediul entitatii.
(2) In aplicarea art. 23 alin. (2) din Lege, institutiile financiare supravegheate si controlate de Oficiu au obligatia de a desemna un ofiter de conformitate dintre membrii conducerii de rang superior a entitatilor, care coordoneaza implementarea politicilor si procedurilor interne pentru aplicarea Legii. Documentele intocmite in acest sens cuprind modalitatile concrete de indeplinire de catre ofiterul de conformitate a atributiilor incredintate, se aproba de conducerea entitatii, se inregistreaza in evidentele proprii si se pastreaza la sediul entitatii.

(3) In aplicarea art. 23 alin. (2) teza a doua din Lege, in cazul retelelor cooperatiste, ofiterul de conformitate poate fi desemnat la nivelul casei centrale pentru coordonarea implementarii politicilor si procedurilor la nivelul intregii retele.

(4) Persoanele mentionate la alin. (1)-(3) se desemneaza de catre reprezentantii legali ai entitatii reglementate, in urmatoarele situatii:

a) la data infiintarii entitatii reglementate sau, dupa caz, la data la care aceasta se incadreaza in una dintre categoriile prevazute de art. 5 alin (1) din Lege;
b) in urma unei testari care sa confirme ca sunt potrivite si competente pentru a indeplini atributiile respective, testare ce va fi reluata ori de cate ori se modifica Legea sau legislatia secundara din domeniul de referinta;
c) o noua desemnare se realizeaza ori de cate ori situatiile faptice obiective o impun.

(5) Entitatile reglementate vor preciza in mod distinct si explicit, pentru persoanele desemnate prevazute la alin. (1)-(3), responsabilitatile incredintate pentru aplicarea dispozitiilor Legii, precum si modalitatea concreta prin care se asigura accesul acestora, direct si in timp util, la datele si informatiile relevante detinute de entitatile reglementate.

(6) In procesul de selectie a persoanelor desemnate conform prevederilor alin. (1)-(3), entitatile reglementate au in vedere persoane potrivite si competente, luand in considerare, cel putin, urmatoarele conditii:

a) sa detina cunostintele necesare in domeniul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului;
b) reputatia profesionala si integritatea morala, care pot avea la baza inclusiv cazierul judiciar si referinte ale angajatorilor anteriori.

(7) Entitatile reglementate au obligatia de a inregistra si pastra in evidentele proprii toate documentele in format letric sau electronic cu semnaturile olografe sau electronice ale reprezentantilor acestora, inregistrate in cadrul entitatii, prin care sunt selectate, testate si desemnate persoanele prevazute la alin. (1)-(3). Documentele intocmite in acest sens le pun la dispozitia autoritatilor cu atributii de control, la cererea acestora.

Articolul 6

(1) In aplicarea art. 23 alin. (5) si (6) si art. 37 alin. (2) si (3) din Lege, entitatile raportoare au obligatia de a crea mecanisme de protejare a persoanelor desemnate prevazute la art. 5 alin. (1)-(3) din prezentele norme, precum si proceduri corespunzatoare privind raportarea incalcarilor de orice natura ale reglementarilor legale in domeniu de catre angajati si persoanele aflate intr-o pozitie similara, printr-un canal specific, independent si anonim.

(2) Mecanismele prevazute la alin. (1) includ, dupa caz, cel putin:

a) o protectie corespunzatoare a angajatilor sau a persoanelor aflate intr-o pozitie similara in cadrul entitatilor reglementate, care raporteaza incalcari de orice natura ale Legii, comise in cadrul acestora;
b) protectia adecvata a persoanelor prevazute la art. 5 alin. (1)-(3);
c) protectia datelor cu caracter personal ale persoanei care raporteaza incalcarea de orice natura a Legii, precum si ale persoanei fizice suspectate ca este responsabila de incalcare, in conformitate cu principiile stabilite in Regulamentul (UE) 2016/679;
d) norme clare care sa asigure faptul ca este garantata confidentialitatea in toate cazurile in ceea ce priveste identitatea persoanei care raporteaza incalcarile de orice natura ale Legii, comise in cadrul entitatii reglementate, cu exceptia cazului in care divulgarea este impusa de alte prevederi legale.

(3) Entitatile reglementate au obligatia sa asigure protectia din punct de vedere juridic a angajatilor si a reprezentantilor lor care raporteaza, fie la nivel intern, fie catre Oficiu, suspiciuni de spalare a banilor sau de finantare a terorismului, fata de expunerea la amenintari, la represalii sau la actiuni ostile, in special la actiuni nefavorabile sau discriminatorii la locul de munca, inclusiv sa asigure confidentialitatea cu privire la identitatea acestora.

(4) Entitatile reglementate au obligatia, in cadrul mecanismelor si procedurilor prevazute la alin. (1), de a asigura dreptul persoanelor desemnate prevazute la art. 5 alin. (1)-(3) de a semnala, in nume propriu, autoritatilor statului incalcari de orice natura ale Legii in cadrul entitatii reglementate, caz in care identitatea acestor persoane va fi protejata corespunzator.

(5) Aplicarea prevederilor art. 6, 7, art. 23 alin. (5) si alin. (6) lit. d) din Lege de catre entitatile reglementate, directori sau angajati ai acestora, nu constituie incalcarea unei restrictii de divulgare impuse prin contract sau printr-un act cu putere de lege ori act administrativ si nu atrage niciun fel de raspundere pentru entitatea raportoare sau angajatii acesteia, chiar si in imprejurarea in care acestia nu au cunoscut cu precizie tipul de activitate infractionala ori de incalcare de orice natura a Legii si indiferent daca respectiva activitate a avut loc sau nu.

Articolul 7

Persoanele fizice si persoanele fizice autorizate care au calitatea de entitate reglementata nu au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane conform art. 23 alin. (4) din Lege.

Sectiunea a 2-a Proceduri interne - in aplicarea prevederilor art. 24 alin. (1)-(3) din Lege

Articolul 8
(1) In aplicarea art. 24 alin. (1) din Lege, in scopul atenuarii si gestionarii cu eficacitate a riscurilor de spalare a banilor sau de finantare a terorismului, entitatile reglementate emit documente aprobate la nivelul conducerii de rang superior, dupa cum urmeaza:
a) norme interne ce contin cel putin: masuri aplicabile in materie de raportare, inclusiv de semnalare in nume propriu, de catre persoanele desemnate prevazute la art. 5 alin. (1)-(3) din Lege catre autoritatile statului a incalcarilor de orice natura a reglementarilor legale in domeniu din cadrul entitatii reglementate si de furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente; masuri de pastrare a evidentelor si a tuturor documentelor, conform cerintelor din Lege;
b) norme interne ce contin masuri aplicabile in materie de cunoastere a clientelei;
c) proceduri de administrare a riscurilor care contin cel putin: masuri de identificare, evaluare, gestionare si diminuare a riscurilor, criteriile si elementele in baza carora s-au stabilit riscurile, inclusiv scenariile si intervalele de timp relevante in functie de care se identifica tranzactiile legate intre ele, determinate proportional cu riscurile asociate;
d) proceduri care stabilesc mecanismele de control intern, de comunicare si management de conformitate;
e) proceduri care stabilesc mecanisme ce cuprind masuri de protectie a personalului propriu implicat in aplicarea acestor politici impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;
f) proceduri pentru angajati sau persoanele aflate intr-o pozitie similara pentru raportarea incalcarilor la nivel intern, prin intermediul unui canal specific, independent si anonim, cu respectarea legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal;
g) proceduri de instruire si evaluare periodica a angajatilor.

(2) Politicile, normele, procedurile si mecanismele prevazute la alin. (1) se elaboreaza in functie de specificul si dimensiunea activitatii economice desfasurate de entitatea reglementata, precum si de particularitatile relatiilor de afaceri, clientilor, produselor si serviciilor.
(3) Entitatile reglementate care fac parte dintr-un grup au obligatia sa puna in aplicare politici, proceduri si instruiri la nivel de grup, inclusiv politici de protectie a datelor si politici si proceduri privind schimbul de informatii in cadrul grupului in scopul combaterii spalarii banilor si a finantarii terorismului, pe care le aplica si la nivelul sucursalelor, agentilor, distribuitorilor si al filialelor detinute in proportie majoritara din statele membre si din tarile terte.

(4) Entitatile reglementate au obligatia de a inregistra si pastra in evidentele proprii, in format letric sau in format electronic, documentele prevazute la alin. (1) si art. 24 alin. (1)-(3) din Lege, pe care le pun la dispozitia autoritatilor cu atributii de control, la cererea acestora.

(5) Entitatile reglementate au obligatia de a aproba si monitoriza modul de aplicare a politicilor, normelor, procedurilor si mecanismelor prevazute la alin. (1), la nivelul conducerii de rang superior, si de a le revizui, ori de cate ori se impune.

Articolul 9
In aplicarea art. 24 alin. (2) din Lege, entitatile reglementate au obligatia de a asigura o functie de audit independent in scopul testarii eficientei si modalitatilor concrete de aplicare a politicilor, normelor, procedurilor si mecanismelor prevazute la art. 8 alin. (1), atunci cand, in ultimul exercitiu financiar incheiat, depasesc cel putin doua dintre urmatoarele criterii:

a) total active: 16.000.000 lei;
b) total cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati: 50.
Sectiunea a 3-a Instruirea angajatilor - in aplicarea prevederilor art. 24 alin. (4)-(7) din Lege

Articolul 10
(1) Politicile, normele, procedurile si mecanismele prevazute la art. 8 alin. (1) sunt aduse la cunostinta angajatilor si aplicate efectiv in activitatea desfasurata de entitatea reglementata.
(2) Entitatile reglementate asigura, cel putin o data pe an sau ori de cate ori se impune, instruirea corespunzatoare a angajatilor in baza politicilor, normelor, procedurilor si mecanismelor interne emise in acest sens.
(3) Instruirea angajatilor se realizeaza in functie de rolul si atributiile acestora in cadrul entitatii reglementate.
(4) Procesul de verificare si instruire corespunzatoare a angajatilor se realizeaza cel putin prin:
a) impunerea de standarde adecvate la angajarea persoanelor cu responsabilitati in aplicarea dispozitiilor prevazute de Lege;
b) includerea, dupa caz, in fisele de post ale angajatilor a atributiilor specifice si concrete ce le revin in ceea ce priveste aplicarea dispozitiilor prevazute de Lege;
c) participarea la programe de instruire avand ca scop recunoasterea de catre angajati a operatiunilor care pot avea legatura cu spalarea banilor sau cu finantarea terorismului;
d) evaluarea periodica a cunostintelor angajatilor privind legislatia in vigoare in materia prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului si a modului de aplicare concreta si corespunzatoare, in cadrul intern, a obligatiilor ce le revin conform atributiilor primite in baza dispozitiilor Legii.
(5) Entitatile reglementate au obligatia de a inregistra si pastra in evidentele proprii toate documentele in format letric sau electronic, prin care sunt indeplinite prevederile alin. (1)-(3), precum si prevederile art. 24 alin. (4)-(7) din Lege, pe care le pun la dispozitia autoritatilor cu atributii de control, la cererea acestora.

Articolul 11
(1) Entitatile reglementate, in functie de riscurile la care sunt expuse, dimensiunea si natura activitatii, au obligatia de a asigura participarea personalului cu responsabilitati in aplicarea Legii la programe speciale de formare profesionala permanenta, avand ca scop recunoasterea de catre angajati a operatiunilor care pot avea legatura cu spalarea banilor sau cu finantarea terorismului, ori de cate ori este nevoie.
(2) Institutiile financiare supravegheate si controlate de Oficiu au obligatia de a stabili standarde adecvate in procesul de recrutare a personalului cu responsabilitati in aplicarea Legii, cel putin conform celor prevazute la art. 5 alin. (6), si de a asigura participarea acestuia la programe de instruire ori de cate ori este nevoie, insa nu mai tarziu de un interval de 1 an.
Sectiunea a 4-a Evaluarea riscurilor - in aplicarea prevederilor art. 11 alin. (6) si (7), art. 14, art. 16 alin. (2), art. 17 alin. (14) si art. 25 din Lege

Articolul 12
(1) Evaluarea riscurilor reprezinta procesul global prin care entitatile reglementate identifica factorii de risc specifici, individualizeaza situatiile concrete de risc aferente fiecarui factor si cuantifica gradul de risc aferent fiecarui client.
(2) Evaluarea riscurilor are rolul de a preveni folosirea entitatilor reglementate de catre clienti in activitati de spalare a banilor/finantare a terorismului sau in activitati care contravin regimului sanctiunilor internationale si sta la baza elaborarii si aplicarii procedurilor de administrare a riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului, prevazute la art. 8 alin. (1) lit. c).
(3) Scopul evaluarii riscurilor este de a permite entitatii reglementate sa determine, intr-o maniera motivata, setul de masuri obligatorii de cunoastere a clientelei, prevazute de Lege, care se aplica atat in perioada procedurii de identificare a unui client sau a unui beneficiar real, cat si in perioada relatiei de afaceri, atat pentru clientii noi, cat si pentru cei existenti.
(4) Entitatile reglementate au obligatia sa aplice masurile standard de cunoastere a clientelei tuturor clientilor, iar prin exceptie, proportional cu gradul de risc asociat fiecarui client, aplica masuri simplificate de cunoastere a clientelei pentru clientii evaluati la un grad de risc redus, conform prevederilor art. 16 din Lege, sau masuri suplimentare de cunoastere a clientelei pentru clientii evaluati la un grad de risc ridicat, conform prevederilor art. 17 si 17^1 din Lege.
(5) Responsabilitatea configurarii, documentarii si actualizarii periodice a procedurilor de administrare a riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului revine persoanei din conducerea de rang superior din cadrul entitatii reglementate, cu atributii de control intern, de comunicare si management de conformitate.

Articolul 13
Implementarea sistemului de evaluare a riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului se realizeaza prin procedurile interne de administrare a acestora, ce contin cel putin urmatoarele:

a) alocarea de responsabilitati personalului in cadrul implementarii procesului de evaluare pe baza de risc;
b) precizarea surselor de informatii utilizate in realizarea evaluarii;
c) identificarea si evaluarea factorilor de risc relevanti asociati clientilor, produselor si serviciilor oferite, precum si canalelor de distributie, tarilor si zonelor geografice, la nivelul tranzactiilor, precum si la nivelul intregii activitati desfasurate;
d) modul de determinare a valorii/relevantei/ponderii asociate fiecarui factor de risc identificat in functie de importanta acestora in stabilirea gradului de risc asociat clientului, daca entitatea reglementata decide sa valorizeze diferit factorii de risc identificati;
e) modul de determinare a gradului de risc asociat clientilor si tranzactiilor derulate de acestia, produselor si serviciilor, canalelor de distributie a produselor si, dupa caz, activitatilor externalizate si activitatilor derulate prin sucursalele si filialele situate in alte state, prin insumarea valorilor/relevantei atribuite fiecarui factor de risc identificat;
f) revizuirea riscurilor prin stabilirea si reevaluarea periodica, in situatiile cand intervin elemente de natura sa modifice gradul de risc, a claselor de risc aferente clientilor, produselor si serviciilor oferite, precum si a canalelor de distributie, a tarilor si zonelor geografice, la nivelul tranzactiilor, in functie de gradul de risc asociat, precum si la nivelul intregii activitati desfasurate;
g) monitorizarea continua a evolutiei factorilor de risc de spalare a banilor sau de finantare a terorismului pentru a identifica necesitatea actualizarii evaluarii de risc;
h) gestionarea riscurilor asociate clientilor prin identificarea si aplicarea de masuri pentru diminuarea sau indepartarea acestora.

Articolul 14
(1) In cadrul procesului de analiza a riscurilor, entitatile reglementate iau in considerare cel putin factorii de risc relevanti prevazuti la art. 11 alin. (6), art. 16 alin. (2) si art. 17 alin. (14) din Lege.
(2) Factorii de risc obiectivi si adecvati identificati de entitatile reglementate in functie de activitatea efectiv desfasurata vor fi evaluati pentru fiecare client in parte cu scopul incadrarii acestuia intr-o categorie de risc, care poate fi, spre exemplificare, „redus“, „standard“, „sporit“ si care se va consemna in evidentele de acceptare a clientului entitatii reglementate sau in alte evidente stabilite prin procedura interna.
(3) La cererea autoritatilor cu atributii de control, entitatile reglementate au obligatia sa demonstreze, pe baza evaluarii prevazute la alin. (2), ca masurile de cunoastere a clientelei au fost aplicate proportional cu categoria de risc la care a fost incadrat fiecare client in parte.
(4) Entitatile reglementate au obligatia de a inregistra si pastra in evidentele proprii, in format letric sau in format electronic, toate documentele prin care sunt indeplinite prevederile alin. (1)-(3) si ale art. 12-13 din prezentele norme si ale art. 11 alin. (6), art. 16 alin. (2), art. 17 alin. (14) si art. 25 din Lege, pe care le pun la dispozitia autoritatilor cu atributii de control, la cererea acestora.
Sectiunea a 5-a Masuri de cunoastere a clientelei - in aplicarea prevederilor art. 10-20 din Lege

Articolul 15
(1) Entitatile reglementate aplica masurile simplificate, standard si suplimentare de cunoastere a clientelei intr-un mod adecvat riscului aferent, in baza sistemului propriu de evaluare a riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului, conform normelor interne de cunoastere a clientelei.
(2) Entitatile reglementate verifica identitatea clientului si a beneficiarului real inainte de stabilirea unei relatii de afaceri sau de desfasurarea tranzactiei ocazionale.

Articolul 16
(1) Masurile standard de cunoastere a clientelei, pe care entitatile reglementate au obligatia sa le aplice, constau cel putin in masurile prevazute de art. 11 alin. (1) din Lege.
(2) Masurile simplificate de cunoastere a clientelei se aplica in conditiile stabilite de art. 16 din Lege si constituie o adaptare a masurilor standard de cunoastere a clientelei la riscul redus asociat clientului, fara ca enumerarea sa fie limitativa, prin:
a) limitarea tipului sau timpului alocat masurilor de cunoastere a clientelei;
b) obtinerea unui volum mai redus de informatii referitoare la identificarea clientului si a beneficiarului real;
c) simplificarea verificarilor efectuate cu privire la identitatea clientilor si a beneficiarului real;
d) reducerea frecventei actualizarilor informatiilor privind identificarea clientilor pe parcursul relatiei de afaceri;
e) diminuarea intensitatii extinderii si gradului de monitorizare si verificare a tranzactiilor.
(3) Atunci cand decide aplicarea masurilor simplificate de cunoastere a clientelei, entitatea reglementata se asigura ca:
a) informatiile pe care le obtine demonstreaza ca evaluarea este justificata si respecta prevederile art. 16 din Lege, transpuse in procedurile interne;
b) a obtinut suficiente informatii pentru a putea identifica tranzactiile neobisnuite sau suspecte.
(4) Masurile suplimentare de cunoastere a clientelei se aplica, in conditiile stabilite de art. 17 din Lege, clientilor incadrati in categoria de risc sporit si constituie o adaptare a masurilor standard de cunoastere a clientelei la riscul sporit asociat clientului, cu titlu exemplificativ, prin:
a) obtinerea de informatii suplimentare cu privire la imputernicit, beneficiarul real, sediul, ocupatia, sursa de venit, volumul activelor etc. si alte informatii disponibile din baze de date publice;
b) efectuarea de verificari suplimentare, cum ar fi cautari pe internet folosind surse independente si deschise;
c) obtinerea de informatii suplimentare si, dupa caz, obtinerea unor documente justificative cu privire la natura relatiei de afaceri si a sursei fondurilor/activelor clientului;
d) obtinerea de informatii despre motivele care stau la baza efectuarii tranzactiilor;
e) diminuarea pragului de 25% prevazut la definitia beneficiarului real de la art. 4 alin. (2) lit. a) si d) din Lege;
f) efectuarea de monitorizari suplimentare ale relatiei de afaceri, prin cresterea numarului si duratei verificarilor efectuate si selectarea modelelor de tranzactii care necesita verificari suplimentare;
g) cresterea gradului de constientizare, in cazul tranzactiilor si clientilor cu risc ridicat, in toate departamentele care au o relatie de afaceri cu clientul, inclusiv posibilitatea de informare suplimentara a personalului care raspunde de respectivul client.
(5) In cazul relatiilor de afaceri sau tranzactiilor care implica tari terte cu grad inalt de risc identificate potrivit art. 17 alin. (1) lit. d) din Lege, entitatile reglementate aplica masuri suplimentare de cunoastere a clientelei conform prevederilor art. 17^1 din Lege.

Articolul 17
Entitatile reglementate adopta masurile aplicabile in materie de cunoastere a clientelei, inclusiv a beneficiarului real, detaliate in normele interne prevazute la art. 8 alin. (1) lit. b), care contin cel putin urmatoarele elemente:
a) identificarea criteriilor de acceptare a clientilor si nivelul ierarhic de aprobare a acestora;
b) tipurile de produse si servicii care pot fi furnizate fiecarei categorii de clientela;
c) incadrarea clientilor in categoria de risc adecvata si modalitatea de trecere a acestora dintr-o categorie in alta;
d) frecventa actualizarii, pe baza de risc, a informatiilor si a documentatiei despre clienti;
e) continutul masurilor de cunoastere a clientelei pentru fiecare categorie de risc identificata conform art. 14 alin. (2), cu indicarea explicita a documentelor si informatiilor utilizate;
f) monitorizarea permanenta a operatiunilor derulate de clienti, indiferent de categoria de risc in care acestea sunt incadrate, in scopul detectarii tranzactiilor neobisnuite si/sau suspecte;
g) gestionarea situatiilor de incetare a relatiilor de afaceri si a celor in care apar dificultati in procesul de cunoastere a clientelei;
h) identificarea tranzactiilor sau relatiilor de afaceri cu persoanele expuse public sau cu clienti ai caror beneficiari reali sunt persoane expuse public sau detin calitatea de membru al familiei persoanei expuse public ori de persoana cunoscuta ca asociat apropiat al unei persoane expuse public, inclusiv pentru o perioada de cel putin 12 luni incepand cu data de la care respectiva persoana nu mai ocupa o functie publica importanta;
i) modul de punere in aplicare a sanctiunilor internationale, conform legislatiei in vigoare, inclusiv prin verificari realizate pe site-ul Oficiului, www.onpcsb.ro, sectiunea „sanctiuni internationale“, precum si modul in care se va demonstra la cererea autoritatilor/institutiilor abilitate indeplinirea concreta a obligatiei.

Articolul 18
(1) Pentru aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei, entitatile reglementate retin de la fiecare client, inclusiv pentru beneficiarul real, datele prevazute de urmatoarele documente:

a) pentru persoanele fizice se vor retine datele de identificare prevazute in cartile/buletinele de identitate, pasapoarte sau permise de sedere;
b) pentru persoanele juridice se vor retine datele de identificare cuprinse in:
1. actele de constituire a entitatilor reglementate, certificatele de inregistrare sau extrase ale acestora;
2. documente din care sa rezulte identificarea beneficiarului real, respectiv persoana fizica ce detine sau controleaza in cele din urma clientul si/sau persoana fizica in numele careia se realizeaza o tranzactie, o operatiune sau o activitate;
c) in cazul in care un client persoana juridica este reprezentat de un imputernicit se vor retine datele de identificare mentionate mai sus, inclusiv imputernicirea/ documentul acestuia emisa/emis de reprezentantul legal al entitatii reglementate in numele careia actioneaza;
d) in cazul in care un client este parte a unui contract fiduciar sau altor constructii juridice similare se vor retine de la acesta copii ale declaratiilor de inregistrare a contractelor de fiducie depuse la organele fiscale unde este inregistrat.
(2) In situatia in care identificarea se realizeaza pe cale electronica, cu respectarea conditiilor prevazute de art. 11 alin. (1) lit. a) din Lege, se pastreaza informatiile si documentele care atesta aplicarea adecvata a masurilor de cunoastere a clientelei.
(3) Entitatile reglementate pot utiliza informatii obtinute de la terte parti, in scopul aplicarii masurilor standard de cunoastere a clientelei, conform prevederilor art. 18 din Lege.
Sectiunea a 6-a Tipuri de raportari - in aplicarea prevederilor art. 6 si 7 din Lege

Articolul 19

(1) Entitatile reglementate au obligatia sa transmita de indata Oficiului un raport de tranzactii suspecte, conform prevederilor art. 6 din Lege, atunci cand, dupa aplicarea tuturor masurilor de cunoastere a clientelei si de evaluare a riscurilor, au identificat suspiciuni de spalare a banilor sau de finantare a terorismului.
(2) In desfasurarea activitatii lor, entitatile reglementate vor lua toate masurile legale de identificare a tranzactiilor suspecte, indiferent de riscul aferent clientelei, de pragul tranzactiilor sau de modalitatea de realizare a acestora.
(3) Identificarea tranzactiilor suspecte are in vedere inclusiv stabilirea unor parametri si a unor tipare ce delimiteaza tranzactiile obisnuite derulate, cum ar fi: limite valorice pe tipuri de client, produs sau tranzactie, categorii de tranzactii derulate in relatie cu diferitele tipuri de clienti si/sau domenii de activitate.
(4) Persoanele prevazute la art. 5 alin. (1) lit. f) din Lege au obligatia de a transmite un raport de tranzactii suspecte in conditiile prevazute la art. 9 alin. (3) si (4) din Lege.

Articolul 20

(1) Entitatile reglementate au obligatia sa transmita Oficiului un raport privind tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, in termen de 3 zile lucratoare de la momentul efectuarii tranzactiilor.
(2) In cazul in care entitatile reglementate efectueaza tranzactii cu sume in numerar a caror valoare este fragmentata in transe mai mici, conform prevederilor Legii, acestea transmit Oficiului un raport, cu respectarea conditiilor prevazute de art. 2 lit. w) din Lege, inclusiv a termenelor specificate in normele interne prevazute la art. 24 alin. (1) din Lege, in termen de 3 zile lucratoare de la efectuarea ultimei operatiuni prin care se atinge sau se depaseste limita minima de raportare.
(3) Entitatile reglementate transmit Oficiului un raport privind operatiunile cu numerar mentionate la alin. (1) si (2), indiferent de justificarile economice sau de documentele/evidentele in baza carora a fost realizata/inregistrata tranzactia.

Articolul 21

(1) Rapoartele prevazute la art. 19 si 20 se transmit Oficiului cu respectarea dispozitiilor art. 8 alin. (12) din Lege.
(2) In aplicarea prevederilor Legii, sumele in lei la care se face referire atat in prevederile legale, cat si in activitatea desfasurata de catre entitatea reglementata se calculeaza la cursul oficial al Bancii Nationale a Romaniei al valutei aferente din ziua in care s-a realizat tranzactia.
(3) In cazul entitatilor raportoare prevazute la art. 5 alin. (1) lit. e) si f) din Lege, raportarile se fac catre Oficiu si se notifica structurile de conducere ale profesiilor liberale asupra transmiterii rapoartelor de tranzactii suspecte.
Sectiunea a 7-a Pastrarea documentelor - in aplicarea prevederilor art. 21 si 22 din Lege

Articolul 22

(1) Entitatile reglementate stabilesc prin normele interne masuri de pastrare a evidentelor si a tuturor documentelor, precum si modul de acces la acestea.
(2) Documentele si informatiile obtinute de la clientii entitatilor reglementate sunt pastrate in format letric sau electronic, in scopul prevenirii, depistarii si investigarii cazurilor de spalare de bani sau de finantare a terorismului, pe toata perioada desfasurarii relatiei de afaceri si ulterior pentru o perioada de 5 ani de la incetarea acestei relatii sau de la data tranzactiei ocazionale, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 21 din Lege.
(3) La solicitarea scrisa a autoritatilor competente in domeniul prevenirii, depistarii si investigatiilor in cazurile de spalare a banilor si de finantare a terorismului, entitatile reglementate au obligatia sa extinda perioada de pastrare a documentelor, fara ca aceasta prelungire sa depaseasca 5 ani.
Sectiunea a 8-a Solicitarile de informatii, interzicerea divulgarii si alte obligatii - in aplicarea prevederilor art. 26 alin. (4) si (5), art. 33, art. 38 alin. (1) si (2) din Lege

Articolul 23

(1) Entitatile reglementate sunt obligate sa comunice direct Oficiului datele si informatiile solicitate necesare indeplinirii atributiilor Oficiului, in conformitate cu prevederile art. 33 din Lege.
(2) Entitatile reglementate au obligatia de a pune la dispozitia personalului cu atributii de control al Oficiului, in vederea realizarii atributiilor specifice, documentele, datele si informatiile solicitate de catre acesta, in format letric sau electronic adecvat, inclusiv in fotocopie.
(3) Entitatile reglementate, prin organul de conducere, sunt obligate sa se asigure ca rezultatele controalelor realizate de Oficiu, inclusiv, dupa caz, deficientele identificate si recomandarile pentru remedierea acestora, sunt analizate si implementate corespunzator, cu respectarea termenelor indicate in actul de control sau a altor documente emise in acest sens. Dupa implementarea masurilor de remediere a deficientelor, entitatile reglementate notifica de indata Oficiul, cu mentionarea numarului si datei actului de control prin care acestea au fost consemnate.
(4) Este interzisa folosirea in scop personal de catre salariatii entitatilor reglementate a informatiilor confidentiale primite in temeiul Legii, atat in timpul activitatii, cat si dupa incetarea acesteia.
(5) Entitatile reglementate, organele de conducere, de administrare si de control ale entitatii reglementate, directorii si angajatii acestora au obligatia de a nu transmite, in afara conditiilor prevazute de lege, informatiile detinute in legatura cu spalarea banilor si finantarea terorismului si de a nu divulga clientilor vizati sau tertilor faptul ca informatiile sunt in curs de transmitere, au fost sau vor fi transmise in conformitate cu art. 6 din Lege sau ca este in curs sau ar putea fi efectuata o analiza privind spalarea banilor sau finantarea terorismului.
Sectiunea a 9-a Alte dispozitii

Articolul 24

(1) Entitatile reglementate prevazute la art. 5 alin. (1) lit. i) din Lege au obligatia de a aplica prevederile Legii numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau mai multe operatiuni care au o legatura intre ele si indiferent de justificarea economica a acesteia/acestora.
(2) Entitatile reglementate prevazute la art. 5 alin. (1) lit. j) si k) din Lege au obligatia de a aplica prevederile Legii doar in cazul in care realizeaza tranzactii sau serii de tranzactii legate intre ele, a caror valoare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult, indiferent de justificarea economica si de forma/modalitatea prin care se realizeaza tranzactia.
Capitolul IV Activitatea de supraveghere si control realizata de catre Oficiu
Sectiunea 1 Dispozitii generale

Articolul 25

Prezentul capitol stabileste cadrul de desfasurare a activitatilor de supraveghere si control al entitatilor reglementate, privind prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului.
Sectiunea a 2-a Activitatea de supraveghere

Articolul 26

(1) Conform prevederilor art. 26 alin. (1) lit. d) din Lege, Oficiul supravegheaza entitatile reglementate prevazute la art. 3 din prezentele norme.
(2) Activitatea de supraveghere se realizeaza la sediul Oficiului prin analizarea, procesarea si evaluarea informatiilor furnizate de bazele de date gestionate in cadrul Oficiului sau la care institutia are acces, precum si a altor informatii solicitate de Oficiu conform legii, avand ca scop identificarea gradului de risc la care este expusa fiecare entitate supravegheata de a fi folosita/implicata in activitati ilicite de spalare a banilor sau de finantare a terorismului.
(3) Supravegherea, intensitatea si frecventa actiunilor de control realizate de catre Oficiu in ceea ce priveste prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului sunt stabilite, in mod proportional, pe baza identificarii si evaluarii indicatorilor de risc stabiliti conform procedurilor interne.
(4) Activitatea de supraveghere se organizeaza si se desfasoara in baza programelor anuale, pe domenii de activitate.
Sectiunea a 3-a Activitatea de control

Articolul 27

(1) Modul de organizare si desfasurare a activitatii de control la nivelul Oficiului se stabileste prin proceduri interne.
(2) Controalele se realizeaza de catre personalul cu competente in acest sens din cadrul structurii de supraveghere si control a Oficiului.

Articolul 28

(1) In conformitate cu prevederile legale, Oficiul desfasoara activitati de control, in vederea indeplinirii obiectului de activitate al Oficiului, astfel:
a) controale potrivit prevederilor art. 26 alin. (1) lit. d) din Lege, in vederea verificarii modului de aplicare a prevederilor legale in domeniul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului, la toate entitatile raportoare care nu sunt supuse supravegherii autoritatilor prevazute la art. 26 alin. (1) lit. a) din Lege;
b) controale potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 603/2011 pentru aprobarea Normelor privind supravegherea de catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor a modului de punere in aplicare a sanctiunilor internationale cu privire la modul de punere in aplicare a sanctiunilor internationale de catre entitatile reglementate, la toate entitatile raportoare care nu sunt supuse supravegherii autoritatilor prevazute la art. 26 alin. (1) lit. a) din Lege;
c) controale potrivit prevederilor art. 57 alin. (3) si art. 62 alin. (3) din Lege la persoanele juridice cu privire la modul de respectare a prevederilor art. 56 alin. (1) si ale art. 62 alin. (1) din Lege si potrivit prevederilor art. 34^5 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, la asociatii si fundatii cu privire la modul de respectare a prevederilor art. 34^4 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) controale potrivit prevederilor art. 26 alin. (3) din Lege cu privire la tranzactiile efectuate de persoane juridice si entitati fara personalitate juridica, altele decat cele aflate sub supravegherea Bancii Nationale a Romaniei si Autoritatii de Supraveghere Financiara, atunci cand din datele detinute de Oficiu exista suspiciuni de spalare a banilor sau de finantare a terorismului.
(2) Controalele prevazute la alin. (1) lit. a)-c) se desfasoara cu notificarea prealabila a entitatii, conform unor proceduri interne.
(3) Controalele prevazute la alin. (1) lit. d) se desfasoara inopinat, ori de cate ori sunt identificate situatii care intra sub incidenta art. 26 alin. (3) din Lege, conform unei proceduri interne.

Articolul 29

(1) Notificarea prealabila reprezinta procedura prin care personalul cu atributii de control al Oficiului comunica, in prealabil, entitatii reglementate inceperea actiunii de control.
(2) Documentul prin care se realizeaza notificarea este prevazut in anexa nr. 1 care face parte integranta din prezentele norme.

Articolul 30

(1) Notificarea semnata de presedintele Oficiului va fi transmisa de catre personalul cu atributii de control al Oficiului entitatii supuse controlului.
(2) Transmiterea notificarii prevazute la alin. (1) se poate face astfel:
a) prin posta sau curierat, cu confirmare de primire;
b) prin telefax, posta electronica ori prin alte mijloace electronice de comunicare la distanta care asigura transmiterea textului notificarii, precum si confirmarea expedierii acesteia;
c) in persoana, reprezentantului legal sau, in lipsa acestuia, oricarui angajat al entitatii respective, sub semnatura confirmarii de primire.
(3) Comunicarea notificarii se considera indeplinita la data si ora semnaturii de primire sau, dupa caz, la data si ora inscrise pe copia imprimata a confirmarii expedierii.
(4) In ipoteza in care comunicarea nu se poate face prin niciuna dintre modalitatile prevazute mai sus, personalul cu atributii de control al Oficiului va proceda la afisarea notificarii prealabile la sediul principal al entitatii supuse controlului, intocmind in acest sens un proces-verbal de afisare, in care vor fi indicate data si ora afisarii, conform modelului prevazut in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentele norme.
(5) Comunicarea notificarii se realizeaza cu cel putin 2 zile lucratoare inainte de data inceperii controlului.

Articolul 31

(1) Dupa primirea notificarii, inainte de inceperea controlului, entitatea reglementata poate solicita in scris Oficiului, letric sau electronic, o singura data, pentru motive justificate, amanarea datei de incepere a controlului.
(2) Motivele justificate sunt: lipsa reprezentantului legal/imputernicitului entitatii controlate, in cazuri temeinic justificate de sanatate sau situatii deosebite familiale, deces, casatorie etc.
(3) Modul de solutionare a solicitarii este stabilit prin procedura interna a Oficiului, iar solutia este comunicata entitatii reglementate, de indata.
(4) Daca, din motive intemeiate, Oficiul nu poate initia controlul la data prevazuta in notificare, entitatea reglementata este instiintata, in scris, asupra noii date de incepere a controlului.
(5) Prevederile alin. (2)-(4) se aplica in mod corespunzator si in cazul suspendarii controlului aflat in desfasurare.

Articolul 32

Orice modalitati de impiedicare cu intentie a realizarii controlului constituie contraventia de obstructionare a activitatii de control conform prevederilor art. 43 alin. (1) lit. e) din Lege si, fara a fi limitative, pot consta in:
a) ingradirea sub orice forma a desfasurarii controlului la data, ora si sediul mentionate in notificarea prealabila;
b) impiedicarea accesului personalului cu atributii de control al Oficiului in sediul entitatii;
c) nefurnizarea, furnizarea cu intarziere sau furnizarea de date si informatii eronate personalului cu atributii de control al Oficiului;
d) absenta unui reprezentant legal/imputernicit al entitatii la initierea/inchiderea controlului.

Articolul 33

(1) In desfasurarea controalelor, personalul cu atributii de control al Oficiului are competenta teritoriala nationala si este investit cu exercitiul autoritatii de stat.
(2) Controlul se poate desfasura la sediul entitatii controlate, la sediul Oficiului sau la un sediu ales de comun acord de catre personalul cu atributii de control al Oficiului si reprezentantii entitatii controlate.

Articolul 34

In cadrul activitatii de control, personalul imputernicit in acest sens, in exercitarea atributiilor specifice, realizeaza cel putin urmatoarele:

a) prezinta reprezentantilor entitatilor controlate delegatia si legitimatia de control in care sunt mentionate temeiul legal al efectuarii controlului, perioada in care se desfasoara controlul, datele de identificare ale entitatii controlate si ale personalului cu atributii de control al Oficiului;
b) solicita reprezentantilor entitatilor controlate punerea la dispozitie/transmiterea in format letric sau prin mijloace electronice de comunicare la distanta a documentelor, datelor si informatiilor pentru realizarea atributiilor specifice si poate retine copii ale documentelor verificate;
c) solicita, atunci cand este cazul, reprezentantilor legali si/sau angajatilor entitatii controlate note explicative pentru certificarea anumitor situatii sau imprejurari intalnite in cursul activitatii de control;
d) incheie note de constatare si, dupa caz, constata contraventii si aplica sanctiuni conform prevederilor legale, prin intocmirea de procese-verbale de constatare si sanctionare a contraventiilor.

Articolul 35

(1) Modelul legitimatiei de control a personalului cu atributii de control al Oficiului, precum si descrierea acesteia sunt stabilite prin ordin al presedintelui Oficiului, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Legitimatia de control are regim special si reprezinta imputernicirea titularului in fata entitatilor pentru efectuarea controlului, numai insotita de delegatia de control semnata de presedintele Oficiului.
Sectiunea a 4-a Instruirea entitatilor reglementate

Articolul 36
Pentru indeplinirea responsabilitatii institutionale a Oficiului de prevenire a fenomenului de spalare a banilor si de finantare a terorismului, in cadrul actiunilor de control, personalul cu atributii de control al Oficiului emite recomandari si realizeaza instruiri in domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului, avand ca scop cunoasterea si intelegerea modului de aplicare a prevederilor legale, precum si cresterea gradului de constientizare a entitatilor reglementate cu privire la importanta respectarii prevederilor legale in domeniul prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului.

Articolul 37

Dispozitiile prezentelor norme reglementeaza modul de aplicare corespunzatoare a Legii de catre entitatile reglementate, iar nerespectarea acestora se sanctioneaza conform Legii.



Anexa nr. 1
la norme

NOTIFICARE

Catre
………………................................................................................
Prin prezenta notificare va informam ca, in data de ..........., la adresa/adresele ....................., in conformitate cu prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale ..............., va avea loc actiunea de control privind modul de respectare a prevederilor Legii nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale ...... .
Precizam ca actiunea de control va fi realizata in baza Delegatiei nr. ………….. de catre doamna/domnul ………………, legitimata/legitimat cu ……......……, avand functia de …..............…………, si de catre doamna/domnul ……................……., legitimata/legitimat cu ………………, avand functia de …………….. .
In vederea asigurarii bunei desfasurari a controlului, va rugam ca la data sus-mentionata sa transmiteti urmatoarele documente la ……………/asigurati punerea la dispozitia echipei de control a urmatoarelor documente:
1. ………...................................................................….
2. ………….............................................................……
[...]
Pentru confirmarea primirii notificarii,
date de contact ale echipei de control ..................
Ingradirea sub orice forma a desfasurarii controlului la data, ora si sediul mentionate in notificarea prealabila constituie contraventie prevazuta la art. 43 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 129/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, si se sanctioneaza cu avertisment sau amenda de la 10.000 lei la 90.000 lei.

 

 

Cu stima,
Presedintele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor,
.....................................................

 


Anexa nr. 2
la norme

OFICIUL NATIONAL DE PREVENIRE SI COMBATERE A SPALARII BANILOR

 

PROCES-VERBAL DE AFISARE

Incheiat astazi, ....... luna ..................... anul …......................,
in localitatea ................................., judetul/sectorul ..................
Agentii constatatori ....................................................., cu functia de ......................................., in temeiul Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza ordinelor presedintelui Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor nr. ........................................, am procedat astazi ............... luna ..............… anul ……….., ora …….., la afisarea notificarii nr. ............... din data de ........................ .
Notificarea si prezentul proces-verbal s-au afisat la sediul principal al entitatii .......................................................................... din str. ......................................... nr. ........ .

Agenti constatatori
......................................................
......................................................
----

 

de Ghinea Viorica

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
legea 129/2019spalarea banilormonitorul oficial

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 10 Martie 2021


Votati articolul "Ordinul 37/2021 - Noile norme de aplicare a prevederilor Legii 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Achizitie telefon mobil

Intrebare: Buna ziua, am achizitionat de la un furnizor un telefon mobil pe care urmeaza sa il dam cadou unui cliend in cadrul unei promotii/concurs.care ar fi monografia contabila?multumesc

Raspuns: Daca nu este achizitionat pentru utilizarea in firma, ci pentru a fi oferit cadou, se inregistreaza...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 10 Martie 2021 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!

Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user
Intrebare antispam: 9 + 3 =
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Noutati in Codul Fiscal 2021 - Monografii contabile actualizate
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X