Din data de 31 martie, toate categoriile de contribuabili pot conecta aparatele de marcat electronice fiscale la ANAF. Termenul pentru firmele mari a expirat la finalul lunii iunie, iar cel pentru firmele mici si mijlocii se implineste pe 30 noiembrie 2021.
Conectarea aparatelor fiscale la sistemul informatic al ANAF va presupune renuntarea la anumite declaratii care se depun periodic de catre contribuabili, avand ca efect o simplificare a obligatiilor declarative, in eventualitatea realizarii cu succes a procesului si transmiterii datelor complete. Cu toate acestea, exista in continuare obligatia de a depune anumite formulare si dupa aceasta conectare.
Specialistul nostru explica mai jos ce se intampla dupa conectarea caselor de marcat la ANAF, la ce formular se renunta si care trebuie depus in continuare.
Citeste si: GHIDUL pentru conectarea caselor de marcat: termene, obligatii, pasi de urmat
- Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Noi 18100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - FARA intrebari
2024, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Conectarea caselor de marcat la ANAF - formulare depuse: raspunsul specialistului
Transmiterea datelor de la casele de marcat catre ANAF se realizeaza imediat dupa generarea raportului fiscal de inchidere zilnica printr-un canal de comunicatie criptat si in baza unui certificat digital instalat pe aparatul de marcat electronic fiscal ce asigura autentificarea acestuia, precum si criptarea si semnarea datelor.
Dupa realizarea conectarii aparatului de marcat electronic fiscal la sistemul informatic, conform procedurii, operatorul economic detinator al aparatului de marcat, poate verifica, prin intermediul serviciului Spatiu Privat Virtual, eventuale mesaje pe care sistemul informatic le poate transmite, referitoare la disfunctionalitatile transmiterii fisierelor de la AMEF la sistemul informatic, conform prevederii art. 2 alin. (2) din OpANAF nr. 435/2021.
Prin conectarea la sistemul informatic al ANAF s-a eliminat obligatia depunerii declaratiei A4200, deoarece datele sunt transmise automat la ANAF.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Potrivit art. 3 alin. (1) (5) din OPANAF nr. 627/2018 privind aprobarea procedurii de transmitere a datelor prevazute la art. 3 alin. (1) lit. a) sau art. 3 alin. (2) lit. a), b) sau c), dupa caz, respectiv cele prevazute la art. 3 alin. (1) lit. b) si c) din anexa nr. 11 la Normele metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 479/2003, catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala:
(1) In situatia in care exista aparate de marcat electronice fiscale neutilizate, prin exceptie de la prevederile art. 1 si 2, utilizatorii au obligatia de a informa organul fiscal prin completarea si transmiterea "Declaratiei privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate", al carei model este prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta procedura.
(2) Prin aparate de marcat electronice fiscale neutilizate se intelege aparatele de marcat electronice fiscale care nu au fost utilizate, in nicio zi din perioada de raportare, pentru generarea oricareia dintre datele prevazute la art. 1.
(3) Anexa este disponibila in format editabil pe pagina de internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Citeste si: Controale ANAF - 100 de actiuni demarate pentru verificarea conectarii caselor de marcat
(4) "Declaratia privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate" se completeaza cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitia utilizatorilor pe portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(5) Declaratia prevazuta la alin. (1) se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanta, pana cel mai tarziu in data de 20 a lunii urmatoare perioadei de raportare in care aparatele de marcat electronice fiscale nu au fost utilizate .
Potrivit OPANAF nr. 435/2021 privind aprobarea Procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, obligatia conectarii la sistemul informatic national al MF-ANAF, este instituita pentru toate aparatele de marcat electronice fiscale fiscalizate, inclusiv cele neutilizate.
Pentru aparatele de marcat electronice fiscale care nu sunt utilizate, se mentine obligatia depunerii formularului F4109 si dupa conectarea acestora la sistemul informatic al MF-ANAF.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Mariana Prejbeanu - Expert contabil, Consultant fiscal, Auditor financiar.