Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

Obligatii declarative privind sistemul RO e-Transport: cand intervin si cand nu

Data aparitiei: 01 Februarie 2023
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Obligatii declarative privind sistemul RO e-Transport: cand intervin si cand nu
ro e-transportrisc fiscalmarfabunuri

Multi contabili inca au intrebari referitoare la obligatiile declarative privind sistemul RO e-Transport, mai ales ca au mai aparut modificari de anul trecut pana acum. 

Specialistul Ionut Jinga a analizat prevederile Ordinului ANAF nr. 2.545/6.316/2022 care a schimbat procedura sistemului de monitorizare cu doua zile inainte de trecerea in noul an. "Daca s-au gandit ca este nevoie de revizuirea/ajustarea unor prevederi din actele normative care reglementeaza acest sistem, trecand cu vederea faptul ca s-au gandit tocmai la trecerea dintre ani, de ce nu au prelungit inca o data masura de suspendare a aplicarii sanctiunilor contraventionale?" Citeste continuarea AICI...

Referitor la ro e-Transport, obligativitatea raportarii/cod uit se refera la o cantitate de marfuri > 500 kg pe masina sau pe factura. La fel si valoarea de 10.000 lei. Se refera la valoarea marfurilor din masina sau la valoarea facturii de marfa cu risc fiscal? Daca transport marfa cu risc fiscal cu o masina de 2.8 t si nu am facturi care depasesc limitele de greutate/valoare, trebuie sa raportez?
 

Obligatii declarative privind sistemul RO e-Transport: raspunsul specialistului

Incepand cu data de 1 iulie 2022, este obligatorie utilizarea sistemului RO e-Transport numai daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

 

- sunt livrate bunuri cu risc fiscal ridicat, din categoria celor prevazute de Ordinul nr. 802/2022;

- transportul este realizat cu un vehicul rutier care are o masa maxima autorizata de minimum 3,5 tone;

- bunurile cu risc fiscal ridicat incarcate au o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei;

- bunurile cu risc fiscal ridicat transportate sunt aferente cel putin unei relatii comerciale.

Nota: pentru prestarile de servicii de prelucrare a bunurilor in sistem lohn, realizate in relatia B2B, daca sunt indeplinite conditiile mai sus amintite atunci exista obligatia sa fie utilizat sistemul RO e-Transport, chiar daca nu este obligatoriu sistemul RO e-factura.

Ordinul nr. 1190/4625/2022 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport prevede:

„Art. 1. (3) Categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masa maxima autorizata de minimum 3,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei relatii comerciale care face obiectul transportului.

ANEXA Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport, din 30.06.2022

ARTICOLUL 2
(2) Declararea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat in Sistemul RO e-Transport se face de operatorii economici prevazuti la art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2022, in nume propriu sau prin reprezentant legal, prin reprezentant desemnat ori prin imputernicit.”

Obligatia furnizorilor din Romania de a utiliza Sistemul RO e-Transport, in conditiile anterior mentionate, este reglementata de art. 8 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative:

„ Art. 8. (1) Obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:

c) furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;

(2) Utilizatorii prevazuti la alin. (1) sunt obligati sa puna la dispozitia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, dupa caz, pana cel tarziu la prezentarea vehiculului in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv la punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz. Codul UIT este inscris in mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil si fara stersaturi sau adaugari.

(3) Prin intermediul Sistemului RO e-Transport se notifica informatii catre partile implicate in transportul pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat.

Art. 9. (2) Incepand cu data de 1 iulie 2022, utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) sunt obligati sa declare in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT.”

In concluzie, obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport nu intervine pentru transportul care este realizat cu un vehicul rutier care are o masa maxima autorizata de 2,8 tone, indiferent de valoarea sau cantitatea marfurilor transportate. Conditiile privind obligatia declararii in sistelui RO e-transport se verifica pentru fiecare transport realizat cu un vehicul rutier.
 

Cadrul normativ aplicabil la data prezentului raspuns:

* Legea 227/2015 privind Codul fiscal
* Ordinul nr. 802/2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.
* Ordinul nr. 1190/4625/2022 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport
* Ordonanta de urgenta nr. 41/2022 pentru instituirea Sistemului national privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2021 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.
* OPANAF 1366/2021 pentru aprobarea Specificatiilor tehnice si de utilizare a elementelor de baza ale facturii electronice - RO_CIUS - si a regulilor operationale specifice aplicabile la nivel national.

 

Raspuns oferit in luna februarie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X