Relatia firmelor cu Fiscul s-a schimbat semnificat de cand s-a dat startul inregistrarii facturilor in e-Factura si a devenit realitate monitorizarea stricta in e-Transport.
Sistemele E-Factura si E-Transport sunt instrumente introduse de stat pentru eliminarea evaziunii fiscale, imbunatatirea colectarii la bugetul de stat, costuri mai reduse de conformare fiscala, dar si pentru simplificarea procesului de raportare.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Analizam mai jos cazul a doua societati afiliate: una din societati responsabila de productie, cealalta responsabila de distributie. Societatea producatoare efectueaza vanzari catre societatea distribuitoare inclusiv de produse cu risc fiscal ridicat conform incadrarii la nomenclatorul vamal (OPANAF 12/2022). La randul ei, societatea distribuitoare efectueaza vanzarea catre clientii terti (persoane juridice), inclusiv a acestor produse cu risc fiscal ridicat.
Livrarea bunurilor intre societatea producatoare si cea distribuitoare se face in cadrul aceluiasi sediu, fara implicarea de masini de transport care intrunesc criteriile de marime pentru a fi luate in calcul la e-transport. Livrarea bunurilor de la societatea distribuitoare catre clientul final se face, in mod uzual cu autoutilitare proprii, a carora capacitate nu depaseste 2,5 tone. Ocazional, insa, se face cu autovehicule apartinand altor transportatori, a caror capacitate depaseste limita minima de 2,5 tone, pentru a fi luata in calcul pentru declararea in e-transport.
Expertul nostru explica mai jos care sunt obligatiile declarative pentru ambele societati din punctul de vedere al sistemelor e-Factura si e-Transport, atat pentru societatea producatoare, cat si pentru cea distribuitoare. Cum se poate face confirmarea incadrarii corecte la codul vamal a produselor daca nu am urcat pana acum e-facturile in SPV pentru vanzarile cu produse cu risc fiscal si nu am transmis pana acum cod UIT pentru livrarile care s-ar putea incadra in obligativitatea declararii in e-transport? Cum putem recupera declararea acestor informatii, pentru a ajunge la zi cu ele.
Inregistrare facturi in e-Factura si e-Transport: raspunsul specialistului
Potrivit prevederilor de la art. XXXVII din OUG 130/2021, prin derogare de la prevederile art. 10-12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 960 din 7 octombrie 2021, pentru produsele cu risc fiscal ridicat stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, comercializate in relatia B2B:
(...)
b) furnizorii sunt obligati, incepand cu data de 1 iulie 2022, sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, indiferent daca destinatarii sunt sau nu inregistrati in Registrul RO e-Factura.
Potrivit prevederilor din OUG 120/2021, exemplarul original al facturii electronice se considera fisierul de tip XML insotit de sigiliul electronic al Ministerului Finantelor.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Data comunicarii facturii electronice catre destinatar se considera data la care factura electronica este disponibila acestuia pentru descarcare din sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. Destinatarul este notificat cu privire la facturile electronice primite in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura conform procedurii prevazute la art. 3 alin. (4). Data comunicarii este accesibila in sistem si emitentului facturii electronice.
In cazul in care emitentul si destinatarul facturii electronice sunt inregistrati in Registrul RO e-Factura prevazut la art. 10, utilizarea facturii electronice este considerata acceptata la data comunicarii in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
Potrivit prevederilor de la art. 17 din OUG 120/2021, fara a aduce atingere prevederilor art. 1-16, pentru facturile electronice transmise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura se aplica in mod corespunzator prevederile art. 319 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit art. 319 alin. (16) din Codul fiscal, persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.
Asadar, in situatia in care nu ati transmis facturile pentru comercializarea bunurilor cu risc fiscal ridicat in sistemul e-Factura, este recomand sa fie transmise incepand cu 01.07.2022, atat de societatea furnizoare cat si de societatea de distributie, care revinde aceste bunuri mai departe, avand in vedere ca exemplarul original al facturii electronice se considera fisierul de tip XML insotit de sigiliul electronic al Ministerului Finantelor.
Din punct de vedere al monitorizarii transportului, potrivit prevederilor art. 1(4)din OpANAF 2545/2022, categoriile de vehicule rutiere care fac obiectul monitorizarii in Sistemul RO e-Transport sunt cele care au o masa maxima tehnic admisibila de minimum 2,5 tone, incarcate cu bunuri cu risc fiscal ridicat cu o masa bruta totala mai mare de 500 kg sau o valoare totala mai mare de 10.000 de lei, aferente cel putin unei partide de bunuri care face obiectul transportului.
Potrivit prevederilor de la art. 2 pct. 9 din OUG 41/2022, transport pe teritoriul national al bunurilor cu risc fiscal ridicat:
(..)
e)transportul bunurilor apartinand unor operatori economici diferiti intre doua locatii situate pe teritoriul national de la locul de incarcare pana la locul de descarcare;
Potrivit prevederilor de la art. 8 (1)din OUG 41/2022, obligatia declararii in Sistemul RO e-Transport a datelor prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine urmatorilor utilizatori:
(..)
c) furnizorului din Romania, in cazul tranzactiilor interne sau al livrarilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, dupa caz;
Potrivit prevederilor de la art. 9(2), incepand cu data de 1 iulie 2022, utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) sunt obligati sa declare in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, astfel incat sa poata fi identificate prin codul UIT.
Potrivit prevederilor de art.11, pentru generarea codului UIT, utilizatorii prevazuti la art. 8 alin. (1) pot declara in Sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, cu maximum 3 zile calendaristice inainte de data declarata pentru inceperea transportului, dar pana la prezentarea in punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea in Romania sau la locul de import, respectiv punerea efectiva in miscare a vehiculului, dupa caz.
Termenul de valabilitate a codului UIT este de 5 zile calendaristice, respectiv de 15 zile calendaristice in cazul achizitiilor intracomunitare de bunuri, precum si in cazul operatiunilor comerciale prevazute la art. 2 pct. 9 lit. g) si j), incepand cu data declarata pentru inceperea transportului.
Utilizarea de catre operatorul de transport rutier a codului UIT peste termenul de valabilitate a acestuia este interzisa.
Asadar, din punct de vedere al declararii transportului acestea nu mai pot fi declarate.
Potrivit prevederilor din OPANAF 802/2022, codul NC reprezinta pozitia tarifara, subpozitia tarifara sau codul tarifar, astfel cum sunt prevazute in Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 1.101/2014 al Comisiei din 16 octombrie 2014. Atunci cand intervin modificari in Nomenclatura combinata se realizeaza corespondenta dintre codurile NC prevazute in prezentul ordin si noile coduri din nomenclatura adoptata in temeiul art. 12 din Regulamentul (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun.
Asadar, incadarare produselor cu risc fiscal ridicat se efectuaza conform ordinelor ANAF emise in acest sens cat si a Regulamentului (CEE) nr. 2.658/87 al Consiliului din 23 iulie 1987 privind Nomenclatura tarifara si statistica si Tariful Vamal Comun, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 1.101/2014 al Comisiei din 16 octombrie 2014.
Raspuns oferit in luna aprilie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.