email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Aspecte contabile si fiscale pentru sediu social intr-un apartament de bloc

monografie contabilasediu socialaspecte fiscale

 

Aspecte contabile si fiscale generate de existenta

unui sediu social intr-un apartament de bloc

expert contabil Constantin Tapusi

Potrivit prevederilor Codului fiscal si a normelor metodologice de aplicare, cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii aferente unui sediu social aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice folosita si in scop personal sunt deductibile in limita corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia societatii comerciale in baza contractelor incheiate intre parti in acest scop ”.

Deductibilitatea acestor cheltuieli la determinarea impozitului pe profit, se calculeaza in limita suprafetelor puse la dispozitia societatii comerciale in baza contractelor incheiate intre parti.

In acest sens,

· cheltuielile de functionare,

· intretinere,

· reparatii,

aferente sediului aflat in locuinta proprietate a unei persoane fizice sunt deductibile in limita determinata pe baza raportului dintre suprafetele puse la dispozitia contribuabilului mentionata in contractul incheiat intre parti si suprafata totala a locuintei.

In acest sens, se intocmeste si se incheie un contract de comodat cu respectarea normelor legale in vigoare in aceasta materie.

Contractul de comodat este vointa partilor privind conditiile stabilite in documentul respectiv. Acest contract poate fi si prezentat la cabinetul unui notar public pentru viza si pentru verificarea respectarii legalitatii (nu este obligatoriu).

In legatura cu taxa pe valoarea adaugata, ca principiu, orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor daca acestea sunt destinate efectuarii de operatiuni taxabile.

Pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA, trebuie ca societatea comerciala sa detina o factura care sa cuprinda informatiile prevazute la art.155 alin. (5) din Codul fiscal.

Deoarece aceasta conditie nu poate fi indeplinita, persoana fizica detinatoare a spatiului respectiv nefiind inregistrata in scopuri de TVA, nu se poate emite o factura cu TVA, ceea ce conduce la imposibilitatea exercitarii dreptului de deducere a taxei din facturile de utilitati intocmite pe numele proprietarului persoana fizica.

Ca atare:

-  Cheltuielile de intretinere si functionare aferente unui sediu de firma aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice sunt deductibile la calculul profitului impozabil.

- Din punct de vedere al TVA, aceasta nu se poate deduce din facturile eliberate pe numele persoanei fizice de catre unitatile prestatoare de servicii.

-  Calculul cheltuielilor de intretinere si functionare aferente sediului social se face de catre proprietarul persoana fizica avand la baza facturile primite de la furnizorii de servicii si utilitati specifice si mentionate in contractul de comodat.

- Dupa efectuarea acestui calcul, persoana fizica (proprietar al imobilului) elibereaza o chitanta”formular tipizat pentru suma incasata de la chirias (cu respectarea prevederilor legale in vigoare privind intocmirea si completarea registrelor si formularelor financiar contabile).

Din punct de vedere contabil, inregistrarea cheltuielilor cu intretinerea, chiria sediului, prevazute in contractul de comodat si platite proprietarului se evidentiaza in contabilitate potrivit cotinutului economic al operatiunilor desfasurate cu respectarea principiilor contabilitatii de angajament, astfel:

% = 5311

„Casa in lei”

605

„Cheltuieli privind energia si apa”

611

„Cheltuieli cu intretinerea si reparatiile”

612

„Cheltuieli cu redeventele, locatiile de gestiune

si chiriile”

In situatia in care in contractul de comodat s-a stipulat ca chiriasul nu are nicio obligatie de plata, atat pentru spatiul dat in folosinta chiriasului (persoana juridica) cat si pentru unele bunuri folosite cu titlu gratuit, atunci in contabilitatea persoanei juridice nu se mai evidentiaza aceste analitice cu utilitati.

In cazul in care proprietarul incaseaza si chirie pentru spatiul cedat, acesta trebuie sa plateasca impozite pentru sumele incasate stabilite de organul fiscal din raza de activitate.

Potrivit legii, proprietarul (locatarul) are dreptul sa verifice o data pe an modul in care chiriasul foloseste si intretine suprafata locativa si in mod periodic, felul in care sunt folosite si intretinute partile si instalatiile comune ale cladirii. In cazul in care chiriasul nu permite proprietarului sa-si exercite dreptul de verificare, acesta se poate adresa organului de justitie solicitand obligarea locatarului sa admita verificarea locuintei.

ATENTIE!

Potrivit Codului fiscal nu sunt deductibile la calculul profitului impozabil cheltuielile inregistrate in contabilitatea unei persoane juridice, care nu au la baza documente justificative, in conformitate cu normele legale, prin care sa se faca dovada efectuarii operatiunii....CITESTE MAI DEPARTE DESPRE MONOGRAFII FISCALE

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
monografie contabilasediu socialaspecte fiscale


Data aparitiei: 01 Aprilie 2010

Votati articolul "Aspecte contabile si fiscale pentru sediu social intr-un apartament de bloc":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X