Rambursarea taxei pe valoarea adaugata pentru importuri si achizitii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene
drd. Narcisa Andrei - Coman
Conform prevederilor Ordinului presedintelui A.N.A.F. nr. 3/2010 pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene, contribuabilii persoane impozabile stabilite in Romania pot beneficia de rambursarea taxei pe valoarea adaugata achitata pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii, efectuate in alt stat membru, denumit stat membru de rambursare.
In continuare, prezentam cateva aspecte mai importante cu privire la rambursarea taxei pe valoarea adaugata pentru importuri si achizitii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene, cum ar fi:
Bunurile si serviciile care fac obiectul rambursarii TVA
Bunurile si serviciile achizitionate pentru care se poate solicita rambursarea TVA sunt:
· combustibil;
· inchiriere de mijloace de transport;
· cheltuieli legate de mijloace de transport (altele decat bunurile si serviciile prevazute la punctele 1 si 2);
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
· taxe rutiere de acces si taxa de utilizare a drumurilor;
· cheltuieli de deplasare, de exemplu, cu taxiul sau cu mijloacele de transport public;
· cazare;
· servicii de catering si restaurant;
· acces la targuri si expozitii;
· cheltuieli pentru produse de lux, activitati de divertisment si spectacole;
· altele, caz in care, se specifica natura bunurilor livrate si a serviciilor prestate.
Depunerea solicitarii
Rambursarea se efectueaza in baza unei Cereri de rambursare a TVA pentru persoanele impozabile, stabilite in Romania - formular 318 (prevazut de OPANAF 3/2010), care se depune in format electronic la organul fiscal competent din Romania (unitatea fiscala unde solicitantul este inregistrat ca platitor de impozite si taxe), pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare, prin intermediul portalului electronic pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala.
Informatiile din cererea de rambursare si eventualele informatii suplimentare trebuie furnizate de solicitant in limba stabilita de statul membru de rambursare.
Pentru completarea Cererii de rambursare a TVA pentru persoanele impozabile stabilite in Romania - formular 318, contribuabilii trebuie sa detina un certificat digital calificat obtinut in conditiile Legii nr. 455/2001 privind semnatura electronica de la furnizorii acreditati si sa se inregistreze pe portalul ANAF.
Organul fiscal din Romania va transmite cererea tot electronic statului membru de rambursare, iar solicitantului ii va trimite de indata o confirmare electronica de primire a cererii. Cererea se considera ca a fost depusa in conditiile in care solicitantul a furnizat toate informatiile/documentele cerute.
ATENTIE!
Pentru a cunoaste situatia in care se afla cererea depusa, contribuabilii se pot loga pe website-ul ANAF, http://www.anaf.ro/ , unde se afla afisat un ecran denumit „Spatiul dvs. privat”. Se selecteaza DECLARATII DEPUSE - RAMBURSARE TVA, apoi denumirea contribuabilului pentru care s-a depus cererea (formular D318) si se vizualizeaza ISTORIC DECLARATII. Aici se vor gasi toate mesajele de validare, inclusiv cele din strainatate. Decizia de rambursare se va primi prin posta obisnuita.
Perioada de rambursare
Perioada de rambursare este de maximum un an calendaristic si de minimum 3 luni calendaristice. Cererile de rambursare pot viza insa o perioada mai mica de 3 luni, in cazul in care acestea reprezinta perioada ramasa pana la sfarsitul anului calendaristic.
In cazul in care cererea de rambursare vizeaza o perioada mai mica de un an calendaristic, dar mai mare de 3 luni, cuantumul TVA pentru care se solicita o rambursare nu poate fi mai mic de 400 euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
In cazul in care cererea de rambursare se refera la o perioada de rambursare de un an calendaristic sau la perioada ramasa dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 de euro sau echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului de rambursare.
ATENTIE!
Organul fiscal competent din Romania nu inainteaza cererea statului membru de rambursare in cazul in care, pe parcursul perioadei de rambursare, solicitantul se incadreaza in oricare dintre situatiile:
- nu este persoana impozabila in sensul TVA;
- efectueaza numai livrari de bunuri sau prestari de servicii care sunt scutite de TVA fara drept deducere;
- beneficiaza de scutirea pentru intreprinderi mici.
Corectarea cererii de rambursare si rectificarea sumei solicitate la rambursare sau a sumei deja rambursate, ca urmare a stabilirii pro-ratei definitive
In cazul in care, ulterior depunerii unei cereri de rambursare, pro-rata de deducere se modifica, ca urmare a calculului pro-ratei definitive conform art. 147 alin. (8) din Codul fiscal, pentru a rectifica suma solicitata sau deja rambursata se depune Declaratie de ajustare a pro-ratei, formular 319 ( OPANAF 3/2010). Aceasta declaratie se intocmeste de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania
Rectificarea sumei se efectueaza pe parcursul anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare in cauza, prin declaratie de ajustare a pro-ratei, in cazul in care solicitantul nu inainteaza nicio cerere de rambursare pe parcursul respectivului an calendaristic.