Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Diurna pentru soferi - cand se impoziteaza? Ce legislatie se aplica acum, ce capcane sunt in lege si ce urmeaza sa se schimbe

Data aparitiei: 01 Octombrie 2021
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Diurna pentru soferi - cand se impoziteaza? Ce legislatie se aplica acum, ce capcane sunt in lege si ce urmeaza sa se schimbe
diurnaimpozit pe venitdetasare transnationala

Legea nr. 16/2017 reglementeaza la art. 9, statutul personalului angajatorilor stabiliti pe teritoriul Romaniei, care efectueaza operatiuni de transport international, fiind trimis sa lucreze pentru o perioada de timp limitata pe teritoriul unui stat membru UE decat Romania, al Spatiului Economic European sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene.

Astfel, angajatilor delegati ce efectueaza transport international si care nu se incadreaza in situatiile de detasare transnationala, li se aplica prevederile art. 43 din Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si beneficiaza de drepturile prevazute la art. 44 alin. (2) din acelasi act normativ.

Cu alte cuvinte, salariatii ce activeaza in domeniul transportului international si sunt delegati temporar, din dispoziţia angajatorului, in vederea realizarii  unor lucrari sau sarcini corespunzătoare atribuţiilor de serviciu în afara locului sau de munca au dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil.

In cazul in care locul muncii inscris in contractual individual de munca nu este modificat prin delegare, salariatilor nu li se poate acorda diurna neimpozabila.

Angajatorul poate solicita unui salariat schimbarea temporara a locului de munca in tara sau strainatate, la un alt angajator , cu respectarea procedurii delegarii,  pentru realizarea unor sarcini de serviciu. Motivele delegarii salariatului la o alta firma din Uniunea Europeana, pot avea  legatura cu  extinderea companiei  pe noi segmente de piata , efectuarea unui schimb de experienta cu companii cu obiect de activitate similar sau asigurarea de personal calificat in ramura unde activeaza acesta.

Delegarea este o masura dispusa unilateral de catre angajator, care decide asupra oportunitatii unei astfel de masuri, pe o perioada de maxim 60 zile calendaristice. Schimbarea locului muncii, asa cum este prevazut in contractul individual de munca, este elementul principal al deciziei angajatorului de a delega un salariat. Contractul individual de munca nu se suspenda, iar salariatul isi exercita in continuare functia , pe acelasi salariu. Munca efectiva o va presta la locatia unde va fi delegat iar prelungirea perioadei de deelgare peste perioada initiala de 60 de zile, se va face numai cu acordul salariatului.


Detasarea transnationala presupune ca un salariat al unui angajator din Romania,este trimis sa lucrezez pentru o perioada limitata de timp pe teritoriul unui alt stat membru UE, altul decat Romania sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene, in urmatoarele situatii:

    • Detasarea transnationala a salariatului are loc in contextul derularii unui contract intre firma prestatoare de servicii din Romania (ce va dispune detasarea salariatului) si firma beneficiara a serviciilor de pe teritoriul UE , Spatiului Economic European sau al Confederatiei Elvetiene;

    • Detasarea salariatului are loc la o unitate sau intreprindere ce apartine grupului de intreprinderi situat intr-o tara din UE, din Spatiul Economic European sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene si exista unui contract de munca intre salariatul ce urmeaza a fi detasat si intreprinderea din Romania ce va face detasarea;


    • Punerea la dispozitie a unui salariat , de catre un agent de munca temporara, la o intreprindere utilizatoare , stabilita sau care isi desfasoara activitatea  pe teritoriul unui stat membru UE, al Spatiului Economic European sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene.

Astfel, un conducator auto se considera delegat si beneficiaza de drepturile salariatului delegat, inclusiv diurna neimpozabila, in perioada in care este trimis in alt stat membru UE daca deplasarea acestuia nu se incadreaza in situatiile de detasare transnationala.

In acest caz, cuantumul diurnei si conditiile de acordare trebuie prevazute in actul aditional la contractul de munca, daca nu sunt prevazute in Contractul colectiv de munca aplicabil. 

Insa, deplasarea conducatorului auto este considerata delegare doar daca locul muncii inscris in contractul individual de munca este modificat prin delegare.

Astfel, art. 17 alin. (3) lit. b) coroborat cu alin. (4) din Codul muncii, republicat, stabilesc ca in contractul individual de munca al salariatului se inscrie, ca element obligatoriu, locul muncii sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa munceasca in diverse locuri.

Astfel, in ceea ce priveste locul muncii, sunt posibile doua situatii:

1. loc de munca fix, situatie in care salariatul isi va desfasura activitatea la acest loc de munca , fapt specificat si la lit. D pct. 1 din Contractul de munca;

2. lipsa unui loc de munca fix, astfel ca salariatul va munci in diverse locuri, enumerate clar in contractul de munca la lit.D pct.2.

    De regula, conducatorul auto nu are un loc de munca fix, el fiind un salariat mobil.

Exista astfel de situatii, in care, pentru realizarea sarcinilor de serviciu  sunt necesare deplasari la locurile de munca, aflate in locatii diferite dispersate teritorial , asa cum sunt enumerate in Contractul de munca la lit. D pct.2 ,In aceast caz salariatului nu i se va acorda diurna neimpozabila intrucat aceste deplasari nu sunt determinate de delegare ci de exercitarea atributiilor de serviciu la locul de munca.

Prin urmare, conducatorul auto are dreptul la diurna neimpozabila  in limita a 2,5 ori nivelul stabilit pentru institutiile publice in perioada in care locul muncii prevazut in contractul individual de munca este modificat prin delegare.

Acordarea diurnei  conducatorilor auto intr-o maniera fiscala clara, ca si suma neimpozabila presupune in fapt existenta unei situatii de delegare si acest lucru este dovedit cu documente pe baza unei decizii de delegare, astfel incat sa rezulte ca diurna este acordata pe durata modificarii locului muncii prevazut de contractul individual de munca.

Faptul ca art. 9 din Legea 16/2017 precizeaza ca acei conducatori auto care nu se afla in detasare internationala beneficiaza de drepturile prevazute de delegare , nu exclude faptul ca, inainte de toate, acei conducatori auto la care se face referire, e necesar realmente sa se afle intr-o situatie de delegare pentru a incasa diurna (neimpozabila).

Una dintre modificarile aduse Legii nr. 16/2017 in anul 2020 vizeaza definitia indemnizatiei specifice detasarii transnationale (prin Legea nr. 172/2020).

Astfel, Comisia pentru munca si protectie sociala din cadrul Camerei Deputatilor a adus un amendament definitiei  Indemnizatiei specifice detasarii transnationale, motivand ca este necesar sa stabileasca tratamentul fiscal, avand in vedere reincadrarile efectuate in cadrul inspectiilor fiscale si existentei Legii nr. 209/2015 prin care s-au anulat obligatii fiscale principale si accesorii stabilite suplimentar ca urmare a acestor reincadrari.

Astfel, incepand din 16 august 2020 indemnizatia specifica detasarii transnationale este definita drept – „indemnizatie specifica detasarii transnationale - indemnizatia destinata sa asigure protectia sociala a salariatilor acordata in vederea compensarii inconvenientelor cauzate de detasare, care constau in indepartarea salariatului de mediul sau obisnuit, fiindu-i aplicabil regimul fiscal prevazut la art. 76 alin. (2) lit. k) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.”

Art.9. – este preluat integral art. 71 din OUG 28/2015

Personalului angajatorilor stabiliti pe teritoriul Romaniei care efectueaza operatiuni de transport international, fiind trimis sa lucreze pentru o perioada de timp limitata pe teritoriul unui stat membru, altul decat Romania, sau pe teritoriul Confederatiei Elvetiene, si care nu se incadreaza in situatiile prevazute la art.5 alin (2), i se aplica prevederile art.43 din Legea 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si beneficiaza de drepturile prevazute de art.44 alin. (2) din acelasi act normativ.

Astfel, un salariat detasat de pe teritoriul Romaniei conform Legii nr. 16/2017, In mod obligatoriu beneficiaza de remuneratia aplicabila pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, altul decat Romania, sau pe teritoriul Confederaţiei Elvetiene, inclusiv plata orelor suplimentare, cu exceptia contributiilor prevazute de Legea nr. 1/2020 (art. 8 litera c). Intre elementele componente ale remuneratiei conform art. 11 alin. (1) se regasește si indemnizatia specifica detasarii transnationale, cu exceptia cheltuielilor generate de detasare (cheltuielile cu transportul, cazarea si masa, efectuate in scopul detasarii) care trebuie platite in mod distinct.


In concluzie, in cazul in care se indeplinesc conditiile reglementate de Legea nr. 16/2017 pentru tratarea salariatului drept detasat de pe teritoriul Romaniei in cadrul unei detasari transnationale, indemnizatia primita de acesta, acordata in vederea compensarii inconvenientelor cauzate de detasare, potrivit definitiei de mai sus este neimpozabila in limita plafonului reglementat in cadrul art. 76 alin. (2) litera k).

Contextul actual: 

Mai multi parlamentari membrii ai PNL au initiat un proiect de lege care clarifica regimul fiscal aplicabil indemnizatiei de detasare.
Conform Uniunii Transportatorilor din Romania, chiar si in cadrul controalelor derulate in ultimul an, sumele acordate au fost reclasificate drept venituri de natura salariala, subiect al impozitul pe venit si contributiilor sociale obligatorii indiferent de suma zilnica acordata (nu s-a considerat aplicabil plafonul neimpozabil). Totodata, operatorilor economici controlati li s-au impus sarcini fiscale suplimentare de pana la nivelul cifrei de afaceri anuale (materialitatea sumelor s-a datorat faptului ca perioada controlata a fost de pana la 5 ani).

Care sunt propunerile legislative in prezent?

•Legiferarea, pe de o parte a unor prevederi fiscale care sa asigure predictibilitate si certitudine pentru viitor angajatorilor romani din aceste domenii, iar pe de alta parte a unei noi amnistii fiscale pentru cazurile de reincadrare a veniturilor primite de angajati specifice delegarii si detasarii

•Anularea obligatiile fiscale principale si accesorii stabilite de organele de inspectie fiscala in urma reincadrarii acestor indemnizatii, platite de angajatori sub diferite forme, pentru perioade controlate ulterioare datei de 1 iulie 2015.

 

Autor Vera Constantin, expert contabil. 






Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X