email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Somaj tehnic: Explicatii si Conditii de aplicare

Legea 53/2003Codul munciiOUG 4/2010somaj tehnicHG 187/2007Legea 467/2006Legea 130/1999suspendare CIM

 

de Gabriela Dita, valabil la 11-Iun-2010

Intrebare: Sunt societate infiintata la Registrul Comertului in luna februarie 2010 si am angajat salariati incepand cu data 01.04.2010.
Societatea nu are volumul de activitate pe care am contat cand am facut angajari. Am dori ca incepand cu data 01.07.2010 sa beneficem de somaj tehnic platind salariatii cu 75% din salariu de incadrare. Este legal? In ordonanta de urgenta privind somajul tehnic nu este specificat un termen ce trebuie avut in vedere de la infiintarea societatii pentru a beneficia de somaj tehnic.

Raspuns: Reglementat prin: Legea 53/2003 – Codul muncii; OUG 4/2010 privind reglementarea unor masuri de protectie sociala pentru anul 2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 93 din 10 februarie 2010; OMMFPS 343/2009, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 310 din 12 mai 2009; OUG 46/2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 347 din 25 mai 2009; HG 187/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 7 martie 2007;

Contractul colectiv de munca unic la nivel national pentru anii 2007 – 2010 publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a V-a, nr. 5cc din 29 ianuarie 2007; Legea 467/2006, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1006 din 18 decembrie 2006 precum si Legea 130/1999, republicata, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din 20 martie 2007, somajul tehnic este definit ca fiind suspendarea CIM din initiativa angajatorului, in cazul intreruperii temporare a activitatii, fara incetarea raportului de munca, in special pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.

Potrivit dispozitiilor art. 53 alin. (1) din Codul muncii, pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului salariatii beneficiaza de o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.

Potrivit dispozitiilor art. 53 alin. (2) din acelasi act normativ, pe durata intreruperii temporare prevazute la alin. (1), salariatii se vor afla la dispozitia angajatorului, acesta avand oricand posibilitatea sa dispuna reinceperea activitatii.

Din coroborarea celor doua alineate cu art. 159 alin. (3) potrivit caruia angajatorul este obligat sa garanteze in plata un salariu brut lunar cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara, rezulta ca angajatorul are aceasta obligatie si in cazul in care salariatul este prezent la lucru, in cadrul programului, dar nu poate sa-si desfasoare activitatea din motive neimputabile acestuia, cu exceptia grevei.

Chiar daca art. 53 se refera generic (fara a distinge) la intreruperea activitatii angajatorului, in realitate nu se poate concluziona ca legiuitorul ar fi reglementat in acest fel. In mod logic, textul trebuie interpretat in sensul ca intreruperea activitatii este determinata de factori obiectivi, tehnici, economici sau de alta natura si nu exclusiv de vointa angajatorului.

Plata indemnizatiei egale cu 75% din salariul de baza pe aceasta perioada catre salariati se face numai daca intreruperea activitatii nu este imputabila lor si doar daca, in intervalul respectiv, ei se afla la dispozitia angajatorului care poate sa dispuna oricand reinceperea activitatii.

In concluzie, nu exista dispozitie legala care sa va interzica aplicarea somajului tehnic la numai 3 luni de la angajarea salariatilor cu conditia ca intreruperea activitatii sa fie determinata de factori obiectivi, tehnici, economici sau de alta natura si nu exclusiv de vointa angajatorului.

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Legea 53/2003Codul munciiOUG 4/2010somaj tehnicHG 187/2007Legea 467/2006Legea 130/1999suspendare CIM


Data aparitiei: 14 Iunie 2010

Votati articolul "Somaj tehnic: Explicatii si Conditii de aplicare":
Rating:

Nota: 3.7 din 5 din 5 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X