Intrebare:
In ceea ce priveste acordarea tichetelor cadou, orice angajator trebuie sa fie informat cu privire la urmatoarele situatii:
- ce regim fiscal au tichetele cadou?
- ce impozit se retine la aceste fel de tichete?
- in ce conditii se acorda si caror persoane?
Raspuns:
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Art. 1 din Legea 193/2006, prevede faptul ca pot utiliza bilete de valoare sub forma tichetelor cadou atat societatile comerciale, regiile autonome, societatile si companiile nationale, institutiile din sectorul bugetar, unitatile cooperatiste, celelalte persoane juridice, precum si persoanele fizice care incadreaza personal pe baza de contract individual de munca.
Societatile comerciale care au calitatea de angajator, vor putea acorda tichete cadou propriilor salariati pe destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale, precum si persoanelor fizice, care nu au calitatea de salariati ai societatii, pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, protocol, reclama si publicitate. In acest sens, art. 2 alin. (1) din acelasi act normativ precizeaza destinatiile utilizarii tichetelor cadou, respectiv pentru:
- campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi. In acest caz, cheltuielile sunt deductibile nelimitat la calculul profitului impozabil, in temeiul art. 21 alin. (2) lit. i) din Codul fiscal.
- protocol. In acest caz, cheltuielile sunt deductibile in limita unei cote de 2% aplicata asupra diferentei rezultate dintre totalul veniturilor impozabile si totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decat cheltuielile de protocol si cheltuielile cu impozitul pe profit in temeiul art. 21 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal
- reclama si publicitate. In acest caz, cheltuielile sunt deductibile la calculul profitului impozabil, numai daca sunt efectuate in baza unui contract scris in temeiul art. 21 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal. Potrivit art. 21 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, sunt deductibile fiscal cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, in baza unui contract scris, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor.
In cazul acordarii acestor tichete cadou, societatea are obligatia stabilirii si platii impozitului pe venit. In masura in care sunt acordate persoanelor fizice in afara unei relatii generatoare de venituri din salarii, astfel cum este prevazut la pct. 152 liniuta a 7-a din Normele medologice date in aplicarea art. 78 din Codul fiscal, vor fi incluse din punct de vedere fiscal in categoria "venituri din alte surse". Societatea care acorda tichetele are obligatia sa vireze impozitul in cota de 16%, aplicat asupra echivalentului in lei a tichetului cadou acordat care reprezinta venit brut.
Pentru a putea evidentia cheltuielile cu tichetele cadou efectuate pe destinatiile prevazute de Legea 193/2006, respectiv pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, protocol si reclama si publicitate, drept cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil in conditiile prevederilor Codului fiscal, sunt necesare documente justificative cum sunt:
- factura primita de la unitatea emitenta a tichetelor cadou,
- liste cu datele de identificare ale persoanelor beneficiare si cu codurile de identificare ale tichetelor acordate chiar daca acestea sunt nepersonalizate,
- numarul de tichete acordate fiecarei persoane,
- valoarea fiecarui tichet cadou acordat.
De exemplu, veti acorda tichetele cadou pe baza unor liste, care sa cuprinda persoanele fizice partenere de afaceri care le-au primit in cadrul actiunii de protocol. Prin analogie cu prevederile din Normele metodologice pentru aplicarea art. 48 din Codul fiscal, cheltuielile de protocol sunt acele cheltuieli ocazionate de acordarea unor cadouri, tratatii si mese partenerilor de afaceri, efectuate in scopul afacerii. Asadar justificarea acordarii acestora trebuie sa fie legata de asemenea evenimente. La nivelul societatii, initierea procedurilor si derularea acestora ar trebui efectuata pe baza unui inscris aprobat de catre conducerea societatii care sa consemneze bunurile ce fac obiectul actiunii, modul de procurare precum si modul de acordare.
In ceea ce priveste contributiile sociale obligatorii, societatile care acorda tichete cadou pe destinatiile mentionate mai sus nu au nici obligatie.
In cazul in care sunt acordate unor persoane juridice, atunci societatea care le acorda nu va retine vreun impozit pe venit si nu va avea obligatii speciale declarative.
- pentru cheltuieli sociale;
Astfel, potrivit Legii 193/2006 si a normelor sale de aplicare, angajatii persoane fizice care desfasoara o activitate intr-o relatie de angajare, in baza unui raport de munca reglementat de Legea 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, sau de o lege speciala, pot beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, numai pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale.
Societatile comerciale pot insa sa acorde tichete cadou clientilor sau salariatilor acestora pentru campanii de marketing, studiul pietei, promovarea pe piete existente sau noi, pentru protocol, pentru cheltuielile de reclama si publicitate. Pentru proprii salariati insa, Legea 193/2006 coroborata cu HG 1317/2006, prevede ca angajatii persoane fizice care desfasoara o activitate intr-o relatie de angajare, in baza unui raport de munca reglementat de Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare nu pot beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, decat pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale.
Tichetele cadou acordate potrivit Legii 193/2006 reprezinta avantaje impozabile potrivit includerii lor in cadrul art. 55 alin. (3) din Codul fiscal. Potrivit Legii 193/2006 si a normelor sale de aplicare, angajatii persoane fizice care desfasoara o activitate intr-o relatie de angajare, in baza unui raport de munca reglementat de Codul muncii sau de o lege speciala, pot beneficia de tichete cadou acordate de angajatorii lor, pentru destinatiile sau evenimentele care se incadreaza in cheltuielile sociale.
Normele metodologice pentru aplicarea art. 55 alin. (3) din Codul fiscal, astfel cum au fost completate prin HG 791/2010, vin sa precizeze, la pct. 70 lit. i), ca la stabilirea venitului impozabil se au in vedere si tichetele cadou indiferent daca acestea sunt acordate potrivit destinatiilor si cuantumului prevazute de art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal. Asadar, chiar daca tichetele cadou se acorda pe destinatiile si in cuantumul prevazut de art. 55 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, respectiv in beneficiul copiilor minori ai angajatilor, cu ocazia Pastelui, zilei de 1 iunie, Craciunului si a sarbatorilor similare ale altor culte religioase, precum si in beneficiul angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie, si chiar daca valoarea cadoului oferit fiecarei persoane sub forma tichetelor cadou, cu orice ocazie din cele de mai sus, nu depaseste 150 lei, acestea vor fi tratate din punct de vedere fiscal drept avantaje in natura si impozitate prin cumulare cu celelalte venituri salariale ale lunii in care sunt primite.
Prevederi privind contributiile sociale obligatorii cuprinse in Titlul IX indice 2 din Codul fiscal includ o serie de exceptii generale si specifice, printre care si excluderea din baza lunara a contributiilor sociale obligatorii a tichetelor cadou acordate potrivit legii, potrivit art. 296 indice 15 lit. o) din Codul fiscal.
Asadar incepand cu 1 ianuarie 2011, tichetele cadou acordate salariatilor, potrivit legii, sunt considerate avantaje in natura, se vor supune impozitului pe salarii, dar nu vor face obiectul contributiilor sociale obligatorii, fiind deductibile totodata la calculul profitului impozabil potrivit art. 21 alin. (4) lit. l) din Codul fiscal.