Se va stabili daca, in ce priveste impozitele si taxele datorate pentru perioada 2009-2014, s-a procedat corect fiind calculat si retinut pentru anii 2009 si 2010 impozit pe venit in cota de 16%, alaturi de contributiile obligatorii la sanatate.
In raport cu impozitul pe venit datorat pentru perioada 2009 – 2014, in temeiul art. 115 din Codul fiscal, veniturile reprezentand remuneratii primite de nerezidenti ce au calitatea de administrator al unei persoane juridice romane sunt considerate venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate.
- Ian 2040 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 150
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Ian 2099 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate - CU intrebari
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Din coroborarea prevederilor art. 116 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal cu cele ale pct. 9 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 116 din Codul fiscal rezulta ca impunerea veniturilor ce reprezinta remuneratii primite de persoanele fizice nerezidente pentru activitatea desfasurata in calitate de administrator se realizeaza prin aplicarea dispozitiilor titlului III din Codul fiscal. Veniturile reprezentand remuneratii primite de nerezidenti care au calitatea de administrator al unei persoane juridice romane sunt calificate, in ceea ce priveste impozitarea, drept venituri asimilate salariilor carora li se aplica regulile de impunere proprii veniturilor din salarii, iar impozitul pe venit/salarii calculandu-se potrivit art. 57 din Codul fiscal. Asadar, veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, iar persoana juridica romana care efectueaza plata remuneratiei/indemnizatiei are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, astfel cum se dispune prin art. 116 alin. 3 lit. a) din Codul fiscal.
Prin urmare, pentru perioadele in care persoana fizica nerezidenta a realizat venituri urmare incheierii unui contract de management s-a datorat impozit pe salarii in cota de 16%.
In raport cu obligatiile privind contributiile sociale, pentru perioada 2009 – 2014 au fost inregistrate modificari ale obligatiilor datorate schimbarilor legislative, inclusiv preluarii contributiilor sociale obligatorii preluat in cuprinsul Titlului IX indice 2 incepand cu data de 1 ianuarie 2011 conform art. V, alin. (2) din OUG 117/2010.
Pentru perioada 1 ianuarie 2009 – 1 iulie 2010, societatea a avut obligatia de a calcula, retine si vira contributia la asigurarile sociale de sanatate, fiind datorate ambele componente, atat cea individuala cat si cea datorata de societate. In temeiul art. 257 alin. (2) lit. a) din Legea 95/2006 si art. 5 alin. (5) din OPCNAS 617/2007, contributia lunara a persoanei asigurate se aplica asupra veniturilor din salarii sau a celor asimilate acestora, care sunt supuse impozitului pe venit, iar in temeiul art. 258 alin. (2) din acelasi act normativ si art. 3 din OPCNAS 617/2007, in fondul de salarii sunt cuprinse si sumele utlizate pentru plata veniturilor asimilate salariilor astfel cum sunt definite de Codul fiscal
. Societatii ii revenea obligatia virarii ambelor contributii, conform art. 257 alin. (7) din Legea 95/2006.
In perioada 1 iulie – 10 septembrie 2010, veniturile primite de administratori au intrat sub incidenta art. III din OUG 58/2010 in ceea ce priveste contributiile individuale datorate, administratorul datorand contributiile individuale de asigurari sociale, de asigurari sociale de sanatate si de asigurari pentru somaj. Din definitia data veniturilor de natura profesionala de art. 1 din anexa 2 la HG 791/2010, a rezultat ca veniturile asimilate salariilor care nu erau generate de o relatie de angajare erau incluse in aceasta categorie, intrand sub incidenta art. III din OUG 58/2010. In sarcina persoanei juridice au cazut declararea si plata contributiei la asigurarile sociale de sanatate. Intrucat art. 6 alin. (4) din anexa 2 la HG 791/2010 facea trimitere la procedura reglementata de Legea 95/20006 si de OPCNAS 617/2007, obligatia virarii ambelor contributii de asigurari sociale de sanatate, atat cea individuala in cota de 5,5%, cat si cea datorata de societate in cota de 5,2%, ii revenea societatii, conform art. 257 alin. (7) din Legea 95/2006 si art. 5 alin. (5) din OPCNAS 617/2007.
Precizam faptul ca art. III din OUG 58/2010 a fost modificata, in timp ce prevederile anexei 2 la HG 791/2010 au fost abrogate prin OUG 82/2010 incepand cu data de 10 septembrie 2010.
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manual de politici contabile - Stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
In perioada 10 septembrie 2010 - 31 decembrie 2010, urmare modificarii art. III din OUG 58/2010 prin OUG 82/2010 si abrogarea HG 791/2010, veniturile de natura profesionala nu au mai inclus si veniturile care fac obiectul analizei. Consecinta pentru veniturile care nu s-au mai regasit cuprinse in categoria veniturilor profesionale a fost aplicarea pentru veniturile realizate dupa data de 10 septembrie 2010 a contributiilor astfel cum ele erau reglementate de legislatia aplicabila anterior datei de 1 iulie 2010.
Incepand cu data de 1 ianuarie 2011, societatea avea obligatia privind calculul, retinerea si virarea urmatoarelor contributii, potrivit art. 296 indice 18 alin. (1) si (8) din Codul fiscal, precum si completarea si depunerea formularului 112, pentru impozitul pe salarii si contributiile calculate, retinute si virate:
- contributia de asigurari sociale de sanatate (individuala, potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. j) din Codul fiscal, si datorata de angajator, potrivit art. art. 296 indice 5 alin. (1) din Codul fiscal);
- contributia pentru concedii si indemnizatii, potrivit art. 296 indice 16 alin. 3 lit. b) din Codul fiscal.
Incepand cu 1 ianuarie 2012, potrivit art. 296 indice 3 lit. a) si b) din Codul fiscal astfel cum a fost modificat prin OUG 125/2011, contribuabilii sistemelor de asigurari sociale sunt, atat persoanele fizice rezidente, cat si persoanele fizice nerezidente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, daca realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, cum este si cazul remuneratiei acordate administratorului societatii.
Din punct de vedere al contributiilor sociale individuale, remuneratia administratorilor societatilor se regaseste mentionata ca fiind inclusa in castigul brut realizat din activitati dependente, la art. 296 indice 4 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal astfel cum a fost modificat prin OUG 125/2011.
Potrivit reglementarilor actuale ale Codului fiscal se datoreaza urmatoarele contributii:
- contributii individuale, baza de calcul fiind stabilita conform art. 296 indice 4 din Codul fiscal: contributia individuala de asigurari sociale in cota de 10,5% si contributia individuala de asigurari sociale de sanatate in cota de 5,5%;
- contributii datorate de angajator, baza de calcul fiind stabilita conform art. 296 indice 5 din Codul fiscal: contributia de asigurari sociale datorata de angajator in cota de 20,8% si respectiv 15,8% incepand cu 1 octombrie 2014, contributia de asigurari sociale de sanatate datorata de angajator in cota de 5,2% si contributia pentru concedii si indemnizatii in cota de 0,85%.
Autor: Justinian Cucu, iurist, expert in proceduri fiscale
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro