Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie contabila

Registrul Jurnal si Registrul Inventar: ce operatiuni se inregistreaza si 2 studii de caz utile

Data actualizarii: 18 August 2023
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Registrul Jurnal si Registrul Inventar: ce operatiuni se inregistreaza si 2 studii de caz utile
Registru-jurnalregistru-inventarevidenta contabilacheltuieli amortizare

Pentru evidentierea in contabilitatea in partida simpla a operatiunilor efectuate se utilizeaza urmatoarele registre contabile: Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) si Registrul-inventar (cod 14-1-2/b). Registrele de contabilitate se utilizeaza in stricta concordanta cu destinatia acestora si se prezinta in mod ordonat si astfel completate, incat sa permita in orice moment identificarea si controlul operatiunilor economico-financiare efectuate.

Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b)

Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) serveste la inregistrarea cronologica a tuturor sumelor incasate si platite, atat in numerar, cat si prin conturi bancare.

Sumele aferente operatiunilor in valuta se inregistreaza in Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) in lei, cu mentionarea in coloana de explicatii a valorii in valuta.

In Registrul-jurnal de incasari si plati se inregistreaza atat operatiunile in numerar, cat si cele efectuate prin contul curent de la banca, la valoarea prevazuta in documentele justificative, inclusiv taxa pe valoarea adaugata (TVA), chiar daca persoana este inregistrata in scopuri de TVA.
Incasarile din Registrul-jurnal de incasari si plati vor cuprinde:
– sumele incasate din desfasurarea activitatii;
– aporturile in numerar si prin conturi bancare aduse la inceperea activi tatii ori in cursul desfasurarii acesteia;
– sumele primite sub forma de credite bancare sau de alte imprumuturi;
– sumele primite ca despagubiri;
– sumele primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii;
– sumele primite reprezentand forme de sprijin cu destinatie speciala din fonduri nerambursabile (subventii);


– alte sume incasate (de exemplu: restituiri de impozite, taxe, penali tati).

Platile din Registrul-jurnal de incasari si plati cuprind:
– platile efectuate in cadrul activitatii desfasurate in scopul realizarii de venituri;
– sumele reprezentand restituirea aporturilor in numerar si prin conturi bancare;
– sumele reprezentand rambursarea de credite bancare sau de alte impru muturi;
– alte plati efectuate (de exemplu: penalitati, amenzi platite s.a.).

Sumele inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati (cod 14-1-1/b) se totalizeaza lunar.

Creat special pentru rezolvarea problemelor practice cu care se confrunta contribuabilul in teren, ghidul Cartea Verde a PFA. Contabilitatea si obligatiile fiscale descrie, pas cu pas, traseul actiunilor legale de parcurs:
- inregistrarea/modificarea/radierea juridica si/sau fiscala
- conducerea contabilitatii – documente de intocmit, registre
- calculul obligatiilor fiscale, declaratia unica anuala.

Studiu de caz: Data inregistrare operatiuni in registrul jurnal

Intrebare: Am urmatoarea situatie:

- acord un avans spre decontare in data de 07.07.2023 (vineri);

- angajatul cumpara produse ce necesita receptie in baza unui bon fiscal in data de 08.07.2023 (sambata);

- angajatul depune decontul de cheltueili in 10.07.2023 (luni).

La ce date calendaristice inregistrez operatiunile de mai sus (data bon fiscal, data receptie, plata furnizor)?

Raspuns: Din punct de vedere fiscal si contabil trebuie sa inregistrati bonul fiscal cu TVA la data emiterii acestuia in scopul reflectarii corecte in contabilitate si in declaratii (300,394) in perioada fiscala (luna, trimestru) in care au fost emise.

Conform OMFP 2634/2015, anexa 2 Registrul-jurnal este documentul contabil obligatoriu in care se inregistreaza cronologic toate operatiunile economico-financiare efectuate de entitate. Registrul-jurnal se intocmeste lunar prin inregistrarea cronologica a documentelor financiar-contabile in care se reflectamiscarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale entitatii
.........................
In coloana 3 se trece felul, numarul si data documentului justificativ care sta la baza operatiunilor economice (factura, chitanta etc.) sau ale jurnalului auxiliar (jurnalul privind operatiunile de casa si banca, jurnalul decontarilor cu furnizorii etc.)

In concluzie, in opinia mea bonul fiscal, receptia si plata se inregistreaza in data de 08.07.2023.
A nu se confunda cu diurna care se inregistreaza cu data depunerii ordinului de deplasare.

Registrul-inventar (cod 14-1-2/b)

Registrul-inventar (cod 14-1-2/b) serveste la inregistrarea elementelor de natura activelor si datoriilor inventariate (elementele patrimoniale, creantele si datoriile).

In functie de necesitati, persoanele care conduc contabilitatea in partida simpla sau in partida dubla pot utiliza si alte formulare financiar-contabile prevazute in O.M.F.P. nr. 2.634/2015 privind documentele financiar-contabile, precum si in alte acte normative. Afla aici cand se intocmeste, cum se completeaza si cum se pastreaza >>

Studiu de caz: Completarea registrului-inventar

Intrebare: Completarea registrului-inventar se efectueaza in momentul in care se stabilesc soldurile tuturor conturilor bilantiere, inclusiv cele aferente impozitului pe profit si ajustarile pentru depreciere sau pierdere de valoare, dupa caz si in aceasta situatie valoarea contabila este egala cu cea de inventar, fara diferente? In cazul in care nu se inregistreaza toate ajustarile, plusurile minusurile sau alte operatiuni efectuate conform propunerilor comisiei de inventariere, atunci valoarea contabila va fi diferita de cea de inventar si pe coloana 5 avem diferente? Valoarea contabila, cea pe care o trec in registrul inventar corespunde cu balanta finala in baza careia intocmesc bilantul si doar listele de inventariere contin valoarea contabila inainte de inregistrarea operatiunilor conform inventarierii? Incepand cu ce an registrul inventar poate fi intocmit in format electronic?

Raspuns: Situatiile financiare se intocmesc in baza balantei de verificare care contine si inregistrarile generate de eventualele diferente constatate la inventariere.

Registrul inventar serveste ca document contabil obligatoriu de inregistrare a rezultatelor inventarierii, deci contine valoarea contabila inainte de inregistrarea operatiunilor cf. inventarierii, valoarea de inventar si eventualele diferente (nu doar valoarea contabila dupa ce ati inregistrat rezultatele inventarierii).

Potrivit Normelor specifice de completare a Registrului inventar, prevazute in Anexa nr. 2 a Ordinului 2634/2015:
REGISTRUL-INVENTAR (Cod 14-1-2)

Registrul-inventar serveste ca document contabil obligatoriu de inregistrare a rezultatelor inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.

Registrul-inventar se intocmeste la inceputul activitatii, la sfarsitul exercitiului financiar sau cu ocazia incetarii activitatii, fara stersaturi si fara spatii libere, pe baza datelor cuprinse in listele de inventariere si, respectiv, in procesele-verbale de inventariere a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, prin gruparea acestora pe conturi sau grupe de conturi, dupa caz.

Registrul-inventar se completeaza pe baza inventarierii faptice a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii grupate dupa natura lor, conform posturilor din bilant. In cazul in care inventarierea are loc pe parcursul anului, datele rezultate din operatiunea de inventariere se actualizeaza cu intrarile si iesirile din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar, datele actualizate fiind apoi cuprinse in Registrul-inventar. Operatiunea de actualizare a datelor rezultate din inventariere se va efectua astfel incat la sfarsitul exercitiului financiar sa fie reflectata situatia reala a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii.

Creantele si obligatiile fata de terti sunt supuse inventarierii pe baza confirmarii extraselor soldurilor conturilor analitice debitoare si creditoare, sau a punctajelor reciproce, in functie de necesitati.

In cazul incetarii activitatii, Registrul-inventar se completeaza cu valoarea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii inventariate faptic la acea data.

In cazul in care o entitate are subunitati dispersate teritorial care conduc contabilitatea pana la nivel de balanta de verificare, Registrul-inventar se intocmeste de catre subunitati.

In coloana 1 se inscrie numarul curent al operatiunilor inregistrate in ordine cronologica, de la deschiderea registrului pana la sfarsitul exercitiului financiar, sau incetarea activitatii.

In coloana 2 vor fi recapitulate elementele inventariate, detaliat pe fiecare cont de activ si de pasiv, conturile de valori materiale putand fi defalcate pe gestiuni.

In coloana 3 se inscrie valoarea contabila a elementelor inventariate. Valoarea contabila a unui activ este valoarea la care acesta este recunoscut dupa ce se deduc amortizarea acumulata, pentru activele amortizabile si ajustarile acumulate din depreciere sau pierdere de valoare.

In coloana 4 se inscrie valoarea de inventar a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, stabilita cu ocazia evaluarii la inventariere (pe baza listelor de inventariere si a proceselor-verbale de inventariere).

In coloana 5 se trec diferentele din evaluare, calculate ca diferenta intre valoarea contabila si valoarea de inventar.

In coloana 6 se mentioneaza cauzele diferentelor (deprecieri, dezmembrari, dezasortari, calamitati, terti neidentificati etc.).

In ceea ce priveste intocmirea in format electronic a registrului inventar, conform pct. 12 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile (anexa nr. 1 a Ordinului 2634/2015, in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2016), documentele financiar-contabile pot fi prezentate ca documente pe suport hartie sau in format electronic, cu conditia intocmirii acestora potrivit prezentelor norme.


Raspunsuri oferite de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti. 

Foto: pexels.com






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X