Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie contabila

Completarea registrului de incasari si plati de catre PFA

Data actualizarii: 14 Noiembrie 2012
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
registrul de incasaripersoane fizicecontabilitatea partida simplajurnal platicompletare


consultant fiscal Mariana Toma

Redam mai jos aspecte esentiale care privesc contabilitatea in partida simpla facand referiri exacte la completarea registrului de incasari si plati de catre persoanele fizice autorizate (PFA).

Persoanele fizice autorizate care desfasoara activitati independente determina impozitul pe venit potrivit prevederilor art. 48 si 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, venitul net care constituie baza de calcul se determina:

- pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, sau
- pe baza normelor de venit.

Regulile privind determinarea venitului impozabil pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla sunt cele prevazute la art. 48 din Codul fiscal. Contabilitatea in partida simpla se conduce potrivit prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii
nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Contabilitatea in partida simpla are ca principala caracteristica faptul ca este o contabilitate bazata pe incasari si plati, si nu o contabilitate de angajamente.  In baza acestor prevederi, contribuabilii care obtin venituri din activitati independente au obligatia completarii Registrului-jurnal de incasari si plati si a Registrului-inventar.

Aceste registre se numeroteaza, se snuruiesc, se parafeaza si se inregistreaza la organele fiscale teritoriale. Contabilitatea in partida simpla se bazeaza pe inregistrarea in Registrul-jurnal de incasari si plati a tuturor incasarilor si platilor efectuate in cursul unei perioade.

Datele inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati stau la baza determinarii venitului impozabil. Venitul net (venitul impozabil) din activitati independente se determina ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile considerate deductibile, efectuate in scopul realizarii de venituri.

In venitul brut se cuprind:
- sumele incasate si echivalentul in lei al veniturilor in natura din desfasurarea activitatii;
- veniturile sub forma de dobanzi din creante comerciale sau din alte creante utilizate in legatura cu o activitate independenta;
- castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii;
- veniturile din angajamentul de a nu desfasura o activitate independenta sau de a nu concura cu o alta persoana;
- veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de plata aparute in legatura cu o activitate independenta;
- veniturile inregistrate de casele de marcat cu memorie fiscala, instalate ca aparate de taxat pe autovehiculele de transport persoane sau bunuri in regim de taxi.

Reguli de completare a Registrului-jurnal

Registrul-jurnal de incasari si plati se numeroteaza, se snuruieste se parafeaza si se inregistreaza la organele fiscale, la inceperea activitatii. In conditiile utilizarii tehnicii de calcul la conducerea contabilitatii, fiecare operatiune se va inregistra in ordine cronologica, in functie de data de intocmire sau de intrare a documentelor. Registrul-jurnal de incasari si plati se editeaza lunar, iar totalurile lunare vor fi preluate in Registrul-jurnal de incasari si plati inregistrat la organele fiscale.
Operatiunile inregistrate in Registrul-jurnal de incasari si plati se totalizeaza anual.

ATENTIE!

Inregistrarea platilor si incasarilor efectuate se face numai pe baza documentelor justificative care stau la baza inregistrarii in contabilitate a oricarei operatiuni efectuate. Potrivit prevederilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in evidenta contabila in partida simpla, dobandind astfel calitatea de document justificativ.

Documentele justificative trebuie sa cuprinda toate elementele cerute de legislatie pentru a indeplini conditia de document justificativ si a asigura consemnarea completa a operatiunilor efectuate.

in Registrul-jurnal de incasari si plati se inregistreaza atat operatiunile efectuate cu plata sau incasarea in numerar, cat si cele efectuate cu plata sau incasarea prin contul curent de la banca.
Corectarea greselilor Completarea Registrului-jurnal de incasari si plati se va face astfel incat sa nu existe stersaturi sau spatii libere intre operatiunile inscrise in acestea.

In cazul constatarii unor erori, corectarea se realizeaza prin taierea cu o linie a textului sau a cifrei gresite, pentru ca acestea sa fie lizibile, iar deasupra lor se scrie textul sau cifra corecta. Registrul-jurnal de incasari si plati se intocmeste intr-un singur exemplar. Contribuabilii inregistrati ca platitori de taxa pe valoarea adaugata nu vor evidentia valoarea acesteia in sumele cuprinse atat ca plati, cat si ca incasari in Registrul-jurnal de incasari si plati.

In Registrul-jurnal de incasari si plati se inregistreaza:

- veniturile din vanzarea marfurilor, a produselor si din prestarea serviciilor ca urmare a desfasurarii activitatii, fara TVA, pe baza documentelor justificative emise.
in conditiile utilizarii aparatelor de marcat electronice fiscale, inregistrarea veniturilor se face in baza Raportului fiscal de inchidere zilnica;
- veniturile sub forma de dobanzi din creante comerciale sau din alte creante utilizate in legatura cu o activitate independenta;
- castigurile din vanzarea activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor ramase dupa incetarea definitiva a activitatii;
- veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de plata aparute in legatura cu o activitate independenta;
- veniturile inregistrate de casele de marcat cu memorie fiscala, instalate ca aparate de taxat pe autovehiculele de transport persoane sau bunuri in regim de taxi;
- platile efectuate pentru achizitia materiilor prime, materialelor, marfurilor, obiectelor de inventar;
- platile reprezentand rate de leasing conform contractelor incheiate;
- platile reprezentand salarii platite, cheltuieli cu alte servicii prestate de terti, comisioane, cheltuieli postale;
- cheltuielile cu dobanzile si comisioanele bancare.

IMPORTANT!

In Registrul-jurnal de incasari si plati nu se inregistreaza:
- aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la inceperea unei activitati ori in cursul desfasurarii acesteia;
- sumele primite sub forma de credite bancare;
- imprumuturile primite de la persoane fizice ori persoane juridice;
- sumele primite ca despagubiri;
- sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari, mecenat sau donatii.

Aceste operatiuni se inregistreaza in Fisele pentru operatiuni diverse distinct pe fiecare tip de operatie. Facturile emise si neincasate, precum si facturile primite si neachitate, se evidentieaza in Fisele pentru operatiuni diverse sau in documentele cumulative.

Aceste sume nu se inregistreaza in Registrul-jurnal pentru incasari si plati, la momentul emiterii facturilor nefiind incasari sau plati de numerar, ci la momentul efectuarii platilor, respectiv al incasarii sumelor. La determinarea venitului brut se va tine seama de toate sumele inscrise in Registrul-jurnal de incasari si plati reprezentand incasari efectuate.

In ceea ce priveste platile efectuate, respectiv cheltuielile deductibile, acestea vor fi ajustate astfel incat la calculul venitului impozabil sa fie luate in considerare cheltuielile deductibile care pot fi egale sau pot diferi de platile inscrise in Registrul-jurnal de incasari si plati.

Un exemplu de situatie in care platile efectuate nu coincid cu cheltuielile considerate deductibile il constituie contractele de leasing. in cazul contractelor de leasing, sumele evidentiate in Registrul-jurnal de incasari si plati reprezinta contravaloarea ratelor platite, in timp ce cheltuiala deductibila la calculul venitului net este amortizarea mijloacelor fixe astfel dobandite.

Registrul-jurnal de incasari si plati se arhiveaza impreuna cu documentele justificative care au stat la baza intocmirii lui si se pastreaza pe o perioada de 10 ani, cu incepere de la data incheierii anului fiscal in cursul caruia au fost intocmite.

ATENTIE!

Conform modificarilor aduse Codului fiscal prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 125/2011, incepand cu anul 2012, Registrul-jurnal de incasari si plati se completeaza si de catre contribuabilii care desfasoara activitati pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit. Acestia vor completa numai partea referitoare la incasari, respectiv veniturile incasate din activitatea specifica desfasurata.

NOTA!

Acesti contribuabili utilizeaza acelasi tip de Registru-jurnal de incasari si plati ca si contribuabilii care conduc contabilitatea in partida simpla.






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X