email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Consecintele fiscale ale vanzarii unor stocuri care nu mai sunt utilizate in activitatea societatii

gestiune produsepersoana nerezidentascaderea gestiuniipreturi de transfer


Va prezentam mai jos care vor fi consecintele fiscale ale vanzarii unor stocuri care nu mai sunt utilizate in activitatea societatii catre o societate care detine partile sociale ale societatii (persoana juridica nerezidenta).

Mai exact, o societate comerciala detine stocuri (materie prima si produse finite) care fie nu mai sunt utilizate in activitatea societatii (materie prima), fie nu mai pot fi valorificate din lipsa de cerere (produse finite).

Se pune intrebarea daca se pot vinde aceste stocuri la pret redus - ex. 0,01 euro/buc. catre societatea care detine partile sociale ale societatii - persoana juridica nerezidenta. Vom vedea si care sunt  conditiile in care se poate face aceasta vanzare.

Cadrul normativ general cu privire la comercializarea serviciilor este dat de art. 17 din O.G. nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor pe piata, ce stabileste ca vanzarile sub costul de achizitie sau productie sunt interzise, cu anumite exceptii enumerate la art. 14 din același act normativ.

Sunt mai multe proceduri permise de vanzare sub costuri, cum ar fi lichidari, soldari sau vanzarea unui stoc mai vechi de 90 de zile. Astfel, din punct de vedere comercial, se poate efectua o vanzare sub costul de achizitie sau productie, daca se respecta procedura prevazuta de O.G. nr. 99/2000, procedura detaliata prin normele de aplicare.

Din cele cateva proceduri permise de legiuitor, societatea trebuie sa identifice metoda cea mai apropiata si posibil de pus in practica, conform situatiei reale din societate. Din punct de vedere fiscal, vanzarile catre persoanele afiliate trebuie sa se efectueze la pretul pietei, conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal, iar in cazul nerespectarii acestei obligatii, autoritatile fiscale pot reincadra tranzactiile.

De asemenea, pentru a justifica ca preturile sunt prețuri de piata, autoritatile pot solicita dosarul pretului de transfer. Procedura de intocmire a unui dosar de preturi de transfer este adoptata prin O.M.E.F. nr. 222/2008.

Astfel, daca societatea considera ca pretul de 0,01 euro/buc. este un pret de piata, se poate efectua aceasta livrare catre o societate afiliata din alt stat membru. Livrarea intracomunitara de bunuri catre un client ce comunica un cod valabil de TVA eliberat de autoritatile fiscale dintr-un alt stat membru este scutita de TVA, conform art. 143 alin. (2) din Codul fiscal.

Conditia esentiala este efectuarea transportului bunurilor din Romania in alt stat membru, si este necesara existenta documentului ce atesta transportul bunurilor. in lipsa transportului si, implicit, a lipsei documentului de transport, nu putem discuta de o livrare intracomunitara scutita de TVA.

Transportul bunurilor poate fi facut de furnizor, de client sau de un tert in numele acestora. In acest caz, societatea din Romania are urmatoarele obligatii din punct de vedere fiscal:

a) se inregistreaza in Registrul operatorilor intracomunitari, conform art. 1582 din Codul fiscal, inainte de efectuarea livrarilor. Atragem atentia ca sanctiunea fiscala pentru neinregistrarea in Registrul operatorilor intracomunitari este invalidarea codului de TVA al societatii in legatura cu aceasta livrare intracomunitara si amenda contraventionala;

b) societatea declara livrarea intracomunitara in decontul de TVA si raporteaza livrarea in declaratia recapitulativa 390, conform art. 156^4 din Codul fiscal.

Justificarea scutirii de TVA se efectueaza conform procedurii reglementate de O.M.F.P. nr. 2.222/2006, cu modificari ulterioare, ce presupune prezentarea urmatoarelor documente:

a) factura corect intocmita, conform art. 155 din Codul fiscal. Pe factura se va mentiona fie temeiul normativ din Codul fiscal ce acorda scutirea de TVA, fie o trimitere la prevederea din Directiva CEE 112/2006 privind sistemul comun al TVA, ce reglementeaza de asemenea scutirea de TVA in cadrul livrarilor intracomunitare;

b) documentul de transport ce atesta deplasarea bunurilor din Romania in celalalt stat membru. Retinem aspectul ca transportul poate fi efectuat de societate, de clientul societatii sau de un tert in numele atat al societatii, cat si al clientului.

Pentru toate aceste situatii, dovada transportului este unul din documentele ce atesta scutirea de TVA.
c) contractul, comanda acceptata sau alte documente ce atesta livrarea, impreuna cu codul valabil de TVA al clientului emis de autoritatile dintr-un alt stat membru.
d) codul valabil de TVA al beneficiarului emis de autoritatile din celalalt stat membru.

Inregistrari contabile:

a) achizitie materii prime:
301                              =                             401
"Materii prime"                                           "Furnizori"
4426                                =                         401
"TVA deductibila"                                       "Furnizori"
b) consum de materii prime:
601                                 =                          301
"Cheltuieli cu materii prime"                          "Materii prime"
c) realizare produse finite:
345                                =                 711
"Produse finite"                      "Venituri aferente costurilor
stocurilor de produse"

d) livrare intracomunitara materii prime ce nu au fost date in consum, cu transfer la marfuri:

371                           =                    301
"Marfuri"                                 "Materii prime"


4111                           =                     707
"Clienti"                             "Venituri din vanzarea marfurilor"


e) scaderea gestiunii:
607                           =                    371
"Cheltuieli cu marfurile"                     "Marfuri"
f) livrare intracomunitara produse finite:
4111                      =                 701
"Clienti"                        "Venituri din productia vanduta"
g) descarcare gestiune produse finite vandute:
711                         =                    345
"Venituri aferente costurilor               "Produse finite"
stocurilor de produse"

de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

A aparut: Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024


Nu rata ghidul practic care te scoate acum din impasul generat de orice inregistrare contabila!

76 monografii, de maxima actualitate, intocmite impecabil, dezvoltate dupa o structura completa:

Prezentarea cadrului legal
• Noutatile legislative legate de subiectul dezbatut
• Tratamentul contabil exemplificat prin cazuri practice si exemple
• Inregistrarile contabile aferente fiecarui caz practic prezentat
• Tratamentul din punct de vedere fiscal, al TVA si al impozitului pe profit
• Atentionari, recomandari, sfaturi referitoare la subiect

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
gestiune produsepersoana nerezidentascaderea gestiuniipreturi de transfer


Data aparitiei: 21 Ianuarie 2013

Votati articolul "Consecintele fiscale ale vanzarii unor stocuri care nu mai sunt utilizate in activitatea societatii":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X