Vom vedea mai jos cum se dizolva un SRL cu asociat unic, prezentand si monografia contabila, dat fiind faptul ca societatea are in patrimoniu mijloace fixe neamortizate integral, mijloace fixe amortizate integral, cat si stoc de marfa.
Intrebari suplimentare:
1. Activele trebuie valorificate prin vanzare catre asociatul unic sau se inregistreaza 456=214, 456=371?
2. Se ajusteaza TVA?
Solutia consultantului:
Manual de politici contabile - Stick USB
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
SAF-T Ghid de raportare corecta
Dizolvarea societatilor este prevazuta la art. 227-237 indice 1 din Legea societatilor nr. 31/1990.
Astfel, societatea se dizolva prin:
a) trecerea timpului stabilit pentru durata societatii;
b) imposibilitatea realizarii obiectului de activitate al societatii sau realizarea acestuia;
c) declararea nulitatii societatii;
d) hotararea adunarii generale;
e) hotararea tribunalului, la cererea oricarui asociat, pentru motive temeinice, precum neintelegerile grave dintre asociati, care impiedica functionarea societatii;
f) falimentul societatii;
g) alte cauze prevazute de lege sau de actul constitutiv al societatii.
Dizolvarea societatilor trebuie sa fie inscrisa in registrul comertului si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a.
Inscrierea si publicarea se vor face in baza actului constitutiv modificat atunci cand dizolvarea are loc in baza unei hotarari a adunarii generale, si in termen de 15 zile de la data la care hotararea judecatoreasca a ramas definitiva, cand dizolvarea a fost pronuntata de justitie.
In caz de faliment, dizolvarea se pronunta de tribunalul investit cu procedura falimentului.
Dizolvarea societatii are ca efect deschiderea procedurii lichidarii.
Societatea isi pastreaza personalitatea juridica pentru operatiunile lichidarii, pana la terminarea acesteia.
In societatile cu raspundere limitata, asociatii pot hotari, o data cu dizolvarea, si modul de lichidare a societatii, atunci cand patrimoniul asigura stingerea pasivului sau regularizarea lui in acord cu creditorii.
De asemenea, se poate hotari si asupra modului in care activele ramase dupa plata creditorilor vor fi impartite intre asociati.
Transmiterea dreptului de proprietate asupra bunurilor ramase dupa plata creditorilor are loc la data radierii societatii din registrul comertului.
Registrul va elibera fiecarui asociat un certificat constatator al dreptului de proprietate asupra activelor distribuite, in baza caruia asociatul poate proceda la inscrierea bunurilor imobile in cartea funciara.
Referitor la regimul fiscal al TVA in cazul lichidarii, conform prevederilor art 128 alin (5) din Codul fiscal, orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile, constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial.
Asadar, societatea datoreaza TVA cu ocazia distribuirii de active numai daca a fost dedusa total sau partial taxa aferenta bunurilor respective.
Potrivit prevederilor art. 65 alin (1) lit. e) din Codul fiscal, veniturile din investitii cuprind si venituri din lichidarea unei persoane juridice.
Potrivit art. 66 alin (8), venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.
Venitul impozabil obtinut din lichidarea unei persoane juridice de catre actionari/asociati persoane fizice se impune cu o cota de 16%, impozitul fiind final. Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine persoanei juridice.
Impozitul calculat si retinut la sursa se vireaza pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, potrivit art. 67 alin 3 lit d) din Codul fiscal.
Din punctul de vedere contabil, reglementarile contabile privind operatiile de fuziune, lichidare, dizolvare a societatii comerciale, au fost adoptate prin OMFP nr. 1376/2004. In acest act normativ sunt prevazute cateva monografii contabile cu exemple de calcul.
Operatiunile care se efectueaza in situatia dizolvarii societatii comerciale sunt:
1. Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv ale societatilor comerciale care urmeaza sa se lichideze, inregistrarea rezultatelor inventarierii si ale evaluarii, efectuate cu aceasta ocazie;
2. Intocmirea situatiilor financiare de catre societatile comerciale care urmeaza sa se lichideze;
3. Stabilirea de catre adunarea generala a actionarilor sau a asociatilor a operatiunilor care urmeaza sa fie efectuate de catre lichidator in numele societatii comerciale;
4. Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.);
5. Achitarea datoriilor societatii comerciale catre bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si a celorlalte obligatii sociale catre alte fonduri, salariati si alti terti;
6. Stabilirea rezultatului lichidarii (profit sau pierdere);
7. Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe profit/venit si a impozitului pe dividende in urma actiunii de dizolvare/lichidare;
8. Intocmirea bilantului de partaj;
9. Efectuarea partajului capitalului propriu (activului net) al societatii comerciale, rezultat din lichidarea societatii comerciale, in functie de:
a) prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
b) hotararea adunarii generale a actionarilor/asociatilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale;
c) cota de participare la capitalul social.