Ordinul ANAF nr. 1.985/2012 reglementeaza procedura de declarare la ANAF a urmatoarelor contracte:
a) Contracte de fiducie;
b) Contracte de locatiune;
c) Contracte de arenda, cand impozitul se efectueaza prin stopaj la sursa, iar acesta este final.
In esenta, actul normativ transpune procedura stabilita de Codul civil adoptat prin Legea nr. 287/2009, republicata cu modificari, privind obligatia declararii sau dreptul (nu este obligatie) de a inregistra contractele de fiducie, locatie, arenda la autoritatea fiscala.
Procedura de inregistrare a contractelor de fiducie:
Contribuabilii ce au calitatea de fiduciar, conform art. 780 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, au obligatia de a inregistra contractele de fiducie si modificarile acestora la organul fiscal competent.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta fiscala sunt inregistrati ca platitori de impozite si taxe contribuabilii care detin calitatea de fiduciar. Contractul se inregistreaza, in termen de 30 de zile de la data incheierii acestuia, la organul fiscal prin "Declaratia de inregistrare a contractelor de fiducie", insotita de contractul de fiducie, in original si copie.
Se declara si modificarea si incetarea contractului de fiducie la organul fiscal competent, in termen de 30 de zile de la data producerii, prin depunerea declaratiei avand bifata casuta "Modificare" sau "incetare", dupa caz, din formular, insotita de documentele justificative.
Depunerea se poate face direct la registratura organului fiscal sau prin transmitere cu posta. Daca se utilizeaza posta, se va prezenta numai o copie legalizata a contractului de fiducie in locul exemplarului original al contractului.
Procedura de inregistrare a contractelor de locatiune de catre persoanele juridice. Este o procedura facultativa pentru persoana juridica, prevazuta totusi la art. 1.798 din Codul civil. Scopul declararii este opozitia fata de terti.
Locatorul depune "Declaratia de inregistrare a contractelor de locatiune", insotita de contractul de locatiune, in original si copie. Organul fiscal certifica conformitatea copiei contractului de locatiune cu originalul si restituie locatorului originalul. Declaratia se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de locator. Nu exista termen de declarare, fiind o procedura voluntara.
Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatorul persoana fizica
Persoanele fizice care au calitatea de locator si obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si venituri din arendare au obligatia inregistrarii contractului intre parti potrivit art. 81 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
Declararea se efectueaza in termen de 15 zile de la semnarea contractului. Dupa caz, se va depune si declaratia estimativa de impunere formular 220.