Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2017

Contract de leasing financiar. Cum deducem si care va fi monografia contabila?

contract leasing financiarautoturisminregistrari contabilemonografiatvaavansamortizare

In analiza urmatoare, subiectul nostru e o societate care a achizitionat in leasing un autoturism in valoare de 60.000 euro (valoare fara TVA). Acest autoturism va fi folosit de catre administratorul societatii (care are si calitatea de salariat) in scopul desfasurarii activitatii economice, cat si in scop personal. Initial se va plati un avans de 50% catre firma de leasing.

Care este monografia contabila de inregistrare a avansului, a receptiei autoturismului, a facturilor de leasing, a amortizarii lunare (deductibile si nedeductibile), a TVA (deductibila si nedeductibila) etc.?

Amortizarea deductibila lunar este de 1.500 lei sau 1.500 lei x 50%, si anume, 750 lei? Cheltuielile generate de achizitia in leasing (dobanda, taxa de administrate, taxa logistica, cheltuieli cu asigurarea RCA si CASCO) sunt deductibile integral sau doar 50%? TVA este deductibila integral sau doar 50%?

Contractul de leasing financiar este orice contract de leasing care indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:
a) riscurile si beneficiile dreptului de proprietate asupra bunului care face obiectul leasingului sunt transferate utilizatorului la momentul la care contractul de leasing produce efecte;
b) contractul de leasing prevede expres transferul dreptului de proprietate asupra bunului ce face obiectul leasingului catre utilizator la momentul expirarii contractului;
c) utilizatorul are optiunea de a cumpara bunul la momentul expirarii contractului, iar valoarea reziduala exprimata in procente este mai mica sau egala cu diferenta dintre durata normala de functionare maxima si durata contractului de leasing, raportata la durata normala de functionare maxima, exprimata in procente;
d) perioada de leasing depaseste 80% din durata normala de functionare maxima a bunului care face obiectul leasingului; in intelesul acestei definitii, perioada de leasing include orice perioada pentru care contractul de leasing poate fi prelungit;
e) valoarea totala a ratelor de leasing, mai putin cheltuielile accesorii, este mai mare sau egala cu valoarea de intrare a bunului.

Din punct de vedere al TVA, in cazul mijloacelor de transport potrivit prevederilor art. 145^1, alin (1) din Codul fiscal, prin exceptie de la prevederile art. 145 se limiteaza la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice.

Prin limitarea la 50% a dreptului de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de aceste vehicule, se intelege limitarea deducerii taxei care ar fi deductibila in conditiile prevazute la art. 145 si la art. 146-147^1 din Codul fiscal.


Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii

Vezi detalii

Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori
Optimizarea fiscala. Solutii si avantaje pentru intreprinzatori

Vezi detalii

Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar

Vezi detalii


In conditiile in care un autoturism, de exemplu, este achizitionat in baza unui contract de leasing financiar si este utilizat exclusiv in scopul activitatilor economice sau in cadrul activitatilor excpetate de la art 145^1 din Codul fiscal, atunci TVA aferenta va fi considerata integral deductibila, insa in acest caz, societatea va trebui sa demonstreze utilizarea auto in scopuri exclusiv economice sau in cadrul activitatilor exceptate prin obiect de activitate, decizii ale administratorului din care sa rezulte activitatea /activitatile deservite precum si obligatoriu intocmirea de foi de parcurs care sa contina urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.

Din punctul de vedere al impozitului pe profit in temeiul art. 21 alin. (4) lit. t) din Codul fiscal
si pct. 49^2 din Normele metodologice de aplicare, in cazul cheltuielilor aferente unui autoturism achizitionat in sistem de leasing financiar, neutilizat exclusiv in scopul activitatii economice sunt deductibile la utilizator:

- 50% din cheltuielile cu combustibilii si reparatiile;
- 50% din cheltuielile facturate de societatea de leasing: dobanzi, comisioane, diferente de curs valutar, impozitul auto, asigurarea RCA etc.;
- 50% din orice alte cheltuieli care sunt atribuibile autoturismului (asigurare CASCO, inspectii tehnice periodice, rovinieta etc.);
- 50% din partea nedeductibila de TVA.

De asemenea, este limitata deductibilitatea cheltuielilor cu amortizarea pentru mijloacele de transport, la suma de 1.500 lei conform prevederilor art. 24 alin 11 ^1 din Codul fiscal
potrivit caruia "prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) pct. 33 si 34, pentru mijloacele de transport persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, in limita a 1.500 lei/luna. Pentru aceste mijloace de transport nu se aplica prevederile alin. (11) lit. f) ".

Astfel, daca amortizarea lunara depaseste 1.500 lei, numai 1.500 lei este deductibila la calcului impozitului pe profit, iar valoarea ce depaseste 1.500 lei, este nedeductibila.

Aplicarea limitei de 50% pentru stabilirea valorii nedeductibile la determinarea profitului impozabil se efectueaza dupa aplicarea limitarii aferente TVA, respectiv aceasta se aplica si asupra TVA pentru care nu s-a acordat drept de deducere din punctul de vedere al TVA.
Exemplu, monografie contabila achizitie autoturism in leasing financiar,
in situatia limitarii a cheltuielilor si a TVA in cota de 50%:

Puteti inregistra factura de avans, astfel:

% 404 " Furnizori de imobilizari"
409 " Furnizori debitori"
4426 " TVA deductibila"

si comisionul de leasing:
% = 401 " Furnizori"
622 " Cheltuieli cu comisoanele si onorariile"
4426 "TVA deductibila"

Este foarte importanta data semnarii contractului de leasing si daca sunteti in posesia scadentarului precum si a celorlalte informatii privind bunul respectiv. Trebuie sa verificati daca conform clauzelor contractule avansul se storneaza sau reprezinta prima rata de leasing.

In cazul in care reprezinta prima rata de leasing, in cazul unui contract de leasing financiar, inregistrarile contabile vor fi:

Inregistrarea in contabilitate a contractului de leasing si a ratelor aferente se efectueaza astfel:
2133 = 167 valoare din contract x curs valutar la data contractului (daca este exprimat in valuta)

- evidentierea dobanzii aferente contractului de leasing, in cont extrabilantier
Debit cont 8051 Dobanzi de platit

% = 404 "Furnizori de imobilizari" 1.438 lei
167"Alte imprumuturi si datorii asimilate" 1000 lei
4426 .1 "TVA deductibila" 50% (aferent ratei de leasing) 120 lei
4426.2 "TVA nedeductibila" 50% (aferent ratei de leasing)" 120 lei
666.1 "Cheltuieli privind dobanzile" -deductibil 50% 50 lei
666.2 "Cheltuieli privind dobanzile" -nedeductibil 50% 50 lei
4426.1"TVA deductibila " 50% (aferenta dobanda) 12 lei
4426.2 "TVA nedeductibila" 50% (aferent dobanda) 12 lei
668. 1 "Cheltuieli diferenta de curs- deductibila 50% 30 lei
668. 2 "Cheltuieli diferenta de curs- nedeductibila 50% 30 lei
4426.1"TVA deductibila" 50%( aferenta diferenta de curs) 7 lei
4426. 2"TVA nedeductibila" 50% (aferenta diferenta de curs) 7 lei

Inregistrare TVA nedeductibila aferent ratei de leasing:
% = 4426.2 120 lei
635.1 analitic deductibila 60 lei
635.2 analitic nedeductibila 60 lei

Inregistrare TVA nedeductibila aferent dobanda:
% 4426.2 12 lei
666.1 "Cheltuieli privind dobanzile" -deductibila 50% 6 lei
666.2 "Cheltuieli privind dobanzile" -nedeductibila 50% 6 lei

Inregistrare TVA nedeductibila aferenta diferenta de curs:
% = 4426.2 7 lei
668. 1 "Chelt. dif de curs- deduct 50% 3.5 lei
668. 2 "Chelt. dif. de curs- nededuct. 50% 3.5 lei

Inregistrare in Creditul contului 8051 "Dobanzi de platit" cu dobanda platita.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 03 Decembrie 2015


Votati articolul "Contract de leasing financiar. Cum deducem si care va fi monografia contabila?":
Rating:

Nota: 4.4 din 5 din 5 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Intrebare

Intrebare: Buna seara, am o firma de instalatii si constructi si de 2 ani nu am mai avut rulaj pe ea.In ianuarie am primit un aviz de inspectie fiscala, ulterior am fost anuntata ca este vorba de marfa cumparata din Olanda si adica flori.Inca asteptam raspunsul din Olanda in legatura cu facturile si sumele.Intrebarea mea este:cum pot eu demonstra ca eu nu am nici o legatura si ce mi se poate mie intampla.

Raspuns: Buna seara!A venit un rezultat din Olanda pe o firma sunt facturi de 50000 E..SI mai sunt pe o alta...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 03 Decembrie 2015 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • De ce ar putea fi mai avantajos sa devii PFA din 2018

    • Veniturile din activitati independente nu au fost ferite de noile modificari fiscale care, in unele cazuri, vor duce la scaderi ale castigului net.  Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 79/2017 a adus astfel modificari importante in domeniul impozitului pe venit si al contributiilor sociale. Claudia Sofianu, Partener EY Romania, a explicat recent, pentru Startupcafe.ro, in ce fel...» citeste mai departe aici

  • OANAF 3501/2017: Scapati de lista datornicilor cu o conditie!

    • Noile reglementari aduse de ordinul din decembrie 2017 stabileste ca persoanele juridice si fizice pot sa nu mai fie inscrise pe lista datornicilor publicata de ANAF daca indeplinesc o anumita conditie.    In acest sens, ANAF a publicat recent Ordinul nr. 3501/2017 pentru modificarea Procedurii de publicare a listelor debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale restante, precum si cuantumul acestor obligatii, aprob...» citeste mai departe aici

  • Ghidul pentru negocierea contractelor colective de munca, lansat oficial

    • Ministerul Consultarii Publice si Dialogului Social va prezinta principalii pasi de urmat pentru demararea si incheierea procesului de negociere a contractelor colective de munca. In perioada 20 noiembrie - 20 decembrie 2017, angajatorii trebuie sa initieze negocierea contractelor colective de munca pentru punerea in aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.79/2017 privind modificarea Codului Fiscal. Atentie! O propunere de ultima ora ar putea rasturna intreaga situatie:&nbs...» citeste mai departe aici

  • Buletin ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala din 6-10 decembrie

    • ANAF a publicat un nou buletin informativ in care a inclus actele normative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitorul Oficial al Romaniei din perioada 6-10 decembrie.    1. Legea nr. 233/2017 privind respingerea Ordonantei Guvernului nr. 14/2015 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice in anul 2015, precum si alte masuri in domeniul cheltuielilor publice (...» citeste mai departe aici

  • Contribuabilii vor avea posibilitatea actualizarii online a mentiunilor privind vectorul fiscal

    • De la 1 ianuarie 2018, contribuabilii vor avea posibilitatea de modificare prin intermediul Internetului a categoriilor de obligatii fiscale declarative care sunt inscrise in vectorul fiscal, cu exceptia inregistrarii in scopuri de TVA. Declararea prin mijloace electronice de transmitere la distanta a mentiunilor privind vectorul fiscal se va face de catre toate categoriile de contribuabili prin completarea ...» citeste mai departe aici

  • Lichidare voluntara. Arhivare documente. Cum procedam cu registrele contabile?

    • In analiza de mai jos, stabilim ce se intampla cu registrele contabile in cazul in care o societate a parcurs etapele de lichidare voluntara urmata de dizolvare si radiere. De asemenea, vom vedea daca trebuie predate toate registrele si documentele aferente din ultimii 10 ani precum si situatiile financiare la arhivele statului sau daca exista si alta optiune. Iata raspunsul specialistului: Cu privire la arhivarea documentelor Ordinul 2634/2015 prevede:&nbs...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

PLANUL DE CONTURI s-a modificat!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"PLANUL DE CONTURI - toate modificarile aparute in 2017"


email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile
X