email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Contract de leasing financiar. Cum deducem si care va fi monografia contabila?

contract leasing financiarautoturisminregistrari contabilemonografiatvaavansamortizare

In analiza urmatoare, subiectul nostru e o societate care a achizitionat in leasing un autoturism in valoare de 60.000 euro (valoare fara TVA). Acest autoturism va fi folosit de catre administratorul societatii (care are si calitatea de salariat) in scopul desfasurarii activitatii economice, cat si in scop personal. Initial se va plati un avans de 50% catre firma de leasing.

Care este monografia contabila de inregistrare a avansului, a receptiei autoturismului, a facturilor de leasing, a amortizarii lunare (deductibile si nedeductibile), a TVA (deductibila si nedeductibila) etc.?

Amortizarea deductibila lunar este de 1.500 lei sau 1.500 lei x 50%, si anume, 750 lei? Cheltuielile generate de achizitia in leasing (dobanda, taxa de administrate, taxa logistica, cheltuieli cu asigurarea RCA si CASCO) sunt deductibile integral sau doar 50%? TVA este deductibila integral sau doar 50%?

Contractul de leasing financiar este orice contract de leasing care indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:
a) riscurile si beneficiile dreptului de proprietate asupra bunului care face obiectul leasingului sunt transferate utilizatorului la momentul la care contractul de leasing produce efecte;
b) contractul de leasing prevede expres transferul dreptului de proprietate asupra bunului ce face obiectul leasingului catre utilizator la momentul expirarii contractului;
c) utilizatorul are optiunea de a cumpara bunul la momentul expirarii contractului, iar valoarea reziduala exprimata in procente este mai mica sau egala cu diferenta dintre durata normala de functionare maxima si durata contractului de leasing, raportata la durata normala de functionare maxima, exprimata in procente;
d) perioada de leasing depaseste 80% din durata normala de functionare maxima a bunului care face obiectul leasingului; in intelesul acestei definitii, perioada de leasing include orice perioada pentru care contractul de leasing poate fi prelungit;
e) valoarea totala a ratelor de leasing, mai putin cheltuielile accesorii, este mai mare sau egala cu valoarea de intrare a bunului.
 
Din punct de vedere al TVA, in cazul mijloacelor de transport potrivit prevederilor art. 145^1, alin (1) din Codul fiscal, prin exceptie de la prevederile art. 145 se limiteaza la 50% dreptul de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de vehiculele aflate in proprietatea sau in folosinta persoanei impozabile, in cazul in care vehiculele nu sunt utilizate exclusiv in scopul activitatii economice.

Prin limitarea la 50% a dreptului de deducere a taxei aferente cumpararii, achizitiei intracomunitare, importului, inchirierii sau leasingului de vehicule rutiere motorizate si a taxei aferente cheltuielilor legate de aceste vehicule, se intelege limitarea deducerii taxei care ar fi deductibila in conditiile prevazute la art. 145 si la art. 146-147^1 din Codul fiscal.

In conditiile in care un autoturism, de exemplu, este achizitionat in baza unui contract de leasing financiar  si  este utilizat exclusiv in scopul activitatilor economice sau in cadrul activitatilor excpetate de la art 145^1 din Codul fiscal, atunci TVA aferenta va fi considerata integral deductibila, insa  in acest caz, societatea  va trebui sa demonstreze utilizarea auto in scopuri exclusiv economice sau in cadrul activitatilor exceptate prin obiect de activitate, decizii ale administratorului din care sa rezulte activitatea /activitatile deservite precum si obligatoriu intocmirea de foi de parcurs care sa contina urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.
 
Din punctul de vedere al impozitului pe profit in temeiul art. 21 alin. (4) lit. t) din Codul fiscal
si pct. 49^2 din Normele metodologice de aplicare, in cazul cheltuielilor aferente unui autoturism achizitionat in sistem de leasing financiar, neutilizat exclusiv in scopul activitatii economice sunt deductibile la utilizator:

-    50% din cheltuielile cu combustibilii si reparatiile;
-    50% din cheltuielile facturate de societatea de leasing: dobanzi, comisioane, diferente de curs valutar, impozitul auto, asigurarea RCA etc.;
-    50% din orice alte cheltuieli care sunt atribuibile autoturismului (asigurare CASCO, inspectii tehnice periodice, rovinieta etc.);
-    50%  din partea nedeductibila de TVA.

De asemenea, este limitata deductibilitatea cheltuielilor cu amortizarea pentru mijloacele de transport, la  suma de 1.500 lei conform  prevederilor art. 24 alin 11 ^1  din Codul fiscal
potrivit caruia "prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) pct. 33 si 34, pentru mijloacele de transport persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 211/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, cheltuielile cu amortizarea sunt deductibile, pentru fiecare, in limita a 1.500 lei/luna. Pentru aceste mijloace de transport nu se aplica prevederile alin. (11) lit. f) ".
 
Astfel, daca amortizarea lunara depaseste 1.500 lei, numai 1.500 lei este deductibila la calcului impozitului pe profit, iar valoarea  ce depaseste 1.500 lei, este nedeductibila.

Aplicarea limitei de 50% pentru stabilirea valorii nedeductibile la determinarea profitului impozabil se efectueaza dupa aplicarea limitarii aferente TVA, respectiv aceasta se aplica si asupra TVA pentru care nu s-a acordat drept de deducere din punctul de vedere al TVA.
Exemplu, monografie contabila achizitie autoturism in leasing financiar,
in situatia limitarii a cheltuielilor si a TVA in cota de 50%:

Puteti inregistra factura de avans, astfel:
 
% 404 " Furnizori de imobilizari"
409 " Furnizori debitori"
4426 " TVA deductibila"
 
si comisionul de leasing:
% =  401 " Furnizori"
622 " Cheltuieli cu comisoanele si onorariile"
4426 "TVA deductibila"
 
Este foarte importanta data semnarii contractului de leasing si daca sunteti in posesia scadentarului precum si a celorlalte informatii privind bunul respectiv. Trebuie sa verificati daca conform clauzelor contractule avansul se storneaza sau reprezinta prima rata de leasing.
 
In cazul in care reprezinta prima rata de leasing, in cazul unui contract de leasing financiar,  inregistrarile contabile vor fi:

Inregistrarea in contabilitate a contractului de leasing si a ratelor aferente se efectueaza astfel:
2133 = 167  valoare din contract  x curs valutar la data contractului (daca este exprimat in valuta)

- evidentierea dobanzii aferente contractului de leasing, in cont extrabilantier
Debit cont 8051 Dobanzi de platit

%                                         = 404 "Furnizori de imobilizari"    1.438 lei
167"Alte imprumuturi si datorii asimilate"                                              1000 lei
4426 .1 "TVA deductibila" 50% (aferent ratei de leasing)                         120 lei
4426.2  "TVA  nedeductibila" 50% (aferent ratei de leasing)"                   120 lei
666.1  "Cheltuieli privind dobanzile" -deductibil 50%                               50 lei
666.2  "Cheltuieli privind dobanzile" -nedeductibil 50%                            50 lei
4426.1"TVA deductibila " 50% (aferenta dobanda)                                  12 lei
4426.2 "TVA  nedeductibila" 50% (aferent dobanda)                               12 lei
 668. 1 "Cheltuieli diferenta de curs- deductibila 50%                              30 lei
 668. 2 "Cheltuieli diferenta de curs- nedeductibila 50%                           30 lei
4426.1"TVA deductibila" 50%( aferenta diferenta de curs)                        7 lei
4426. 2"TVA  nedeductibila" 50% (aferenta diferenta de curs)                  7 lei

Inregistrare TVA nedeductibila aferent ratei de leasing:
  %                               =                                                              4426.2       120 lei
635.1 analitic deductibila                                                                                 60  lei
635.2 analitic nedeductibila                                                                              60 lei

Inregistrare TVA nedeductibila aferent dobanda:
                                                                                          %   4426.2        12 lei
666.1  "Cheltuieli privind dobanzile" -deductibila 50%                                      6  lei
666.2  "Cheltuieli privind dobanzile" -nedeductibila 50%                                   6 lei

Inregistrare TVA nedeductibila aferenta diferenta de curs:
%                                             =              4426.2                                                             7   lei
668. 1 "Chelt. dif de curs- deduct 50%                                                        3.5 lei
668. 2 "Chelt. dif. de curs- nededuct. 50%                                                   3.5 lei

Inregistrare in Creditul  contului  8051 "Dobanzi de platit" cu dobanda platita.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar

 


de Redactia Contabilul

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


Evitati o amenda de pana la 5.000 de lei!
Folositi cel mai bun ghid de inventariere a patrimoniului, conform Codului fiscal!

 In Manualul de Inventariere gasiti:

  •     noile proceduri de inventariere, pas cu pas
  •     setul complet de documente pe care trebuie sa le intocmiti
  •     exemple de inventariere pentru productie, agricultura, turism, constructii etc.
  •     modul in care se realizeaza procedura de inventariere in SAGA
  •     modul in care se face inventarierea pentru situatiile financiare interimare.
...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
contract leasing financiarautoturisminregistrari contabilemonografiatvaavansamortizare


Data aparitiei: 03 Decembrie 2015

Votati articolul "Contract de leasing financiar. Cum deducem si care va fi monografia contabila?":
Rating:

Nota: 4.17 din 5 din 12 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X