Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
HoReCa

Client in faliment. Ajustare TVA

Problema
In cazul in care unui client i s-a declarat insolventa si apoi falimentul in baza legii 85 si suntem in posesia hotararii judecatoresti definitive de declarare a falimentului, hotarare ce poarta grefa judecatoriei, se poate proceda la stornarea TVA aferent facturilor ramase neincasate? Care sunt formulele contabile?


Solutie
Astfel cum prevede art. 138 lit. d) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.

Conform art. 159 alin. (2), in situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).

Asadar, baza de impozitare a TVA se reduce in cazul falimentului beneficiarului, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.
In acest sens, societatea va emite o factura cu valorile inscrise cu semnul minus. Factura emisa nu se va transmite beneficiarului.

Din punct de vedere contabil, conform punctului 189 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMEF 3055/2009 , creantele incerte se inregistreaza distinct in contabilitate (contul 4118 "Clienti incerti sau in litigiu" sau in conturi analitice ale conturilor de creante, pentru alte creante decat clientii).
In scopul prezentarii in situatiile financiare anuale, creantele se evalueaza la valoarea probabila de incasat. Atunci cand se estimeaza ca o creanta nu se va incasa integral, in contabilitate se inregistreaza ajustari pentru depreciere, la nivelul sumei care nu se mai poate recupera.

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile
117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile

Vezi detalii

Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale
Lista completa a tuturor contraventiilor si infractiunilor fiscale

Vezi detalii




Inregistrari contabile:

1. Inregistrarea clientului incert pe baza hotararii judecatoresti prin care se decide intrarea acestuia in faliment:
4118 Clienti incerti sau in litigiu = 4111 Clienti

2. Constituirea unei ajustari pentru deprecierea creantelor:
6814 Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante = 491 Ajustari pentru deprecierea activelor circulante

3. Scoaterea din activ a creantei incerte, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, definitiva si irevocabila:
% = 4118 Clienti incerti sau in litigiu
654 Pierderi din creante si debitori diversi
4427 TVA colectata

4. Anularea ajustarii pentru deprecierea creantelor:
491 Ajustari pentru deprecierea activelor circulante = 7814 Venituri din ajustari pentru deprecierea activelor circulante


In situatia in care societatea nu a constituit ajustari pentru deprecierea creantelor, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii de faliment, definitiva si irevocabila, se va efectua inregistrarea contabila:

% = 4111 Clienti
654 Pierderi din creante si debitori diversi
4427 TVA colectata
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 31 Mai 2011


Votati articolul "Client in faliment. Ajustare TVA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Contributie la pensie

Intrebare: Buna ziua,
Va rog sa-mi raspundeti la urmatoarele intrebari :
-ce suma se ia in calcul pentru stabilirea obligatiei de a plati contributia la pensii de catre un intreprinzator individual -venitul brut sau venitul net ? respectiv 12000 sau 3000 lei?
Concret Declaratia 200/2012 : venituri 2012 = 12000 lei
cheltuieli 2012 = 9000 lei
venit net 2012 = 3000 lei
-care este plafonul pentru 2012 si care pentru 2013 ?
Va multumesc,

Raspuns: venitul net... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 31 Mai 2011 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Program bilant la 30 iunie 2015. Formular PDF inteligent

    • Raportarile contabile (bilantul) pentru iunie 2015 au fost publicate. Mai jos puteti descarca programul de bilant publicat de ANAF. Ordinul MFP 773/2015 reglementeaza sistemul de raportare contabila la 30.06.2015 de catre agentii economici. Formularele le puteti descarca AICI (PDF inteligent). Atasam si formularul de bilant. ...» citeste mai departe aici

  • Nou proiect ANAF privind formularul 088 si operatiuni din sfera TVA

    • ANAF a emis recent un comunicat cu privire la proiectul de ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru aprobarea modelului si continutului formularului 088 "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, potrivit dispozitiilor art. 153 alin. (7^1) din Codul fiscal, prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de A...» citeste mai departe aici

  • Noi propuneri privind inregistrarea in scopuri de TVA si criteriile aferente

    • ANAF a transmis un comunicat prin care anunta modificarile propuse in noul proiect de ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru modificarea si completarea OPANAF 17/2015 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA. Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 80/2014 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si modiifcarea unor acte normative, publicata in Monitorul ...» citeste mai departe aici

  • Incasarile in numerar. Prevederile care se aplica pentru notarii publici prin Legea 70/2015

    • Camera Notarilor Publici a transmis un comunicat prin care informeaza cu privire la reglementarile aduse de Legea 70/2015 si Ordinul 513/2015, in contextul identificarii masurii in care acestea sunt aplicabile si in activitatea notarilor publici. 1. Din discutiile purtate cu reprezentantii MFP, a rezultat ca prevederile Ordinului 513/2015 nu sunt aplicabile notarilor publici. In concluzie, potrivit art. 2 lit. f) din OUG 28/2999 coroborat cu art. 1...» citeste mai departe aici

  • Fundatie non-profit. In ce conditii se depune raportarea semestriala?

    •  In cuprinsul analizei de azi, facem referire la o fundatie care in ultimii doi ani a desfasurat numai activitati non-profit. Anul 2014 nu a avut activitate (nici non-profit si nici economica). Fiind fundatie non-profit care nu a desfasurat activitate economica, trebuie sa depuna rapoarte semestriale, la 30.06.2015? Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2015 a operatorilor economici a fost aprobat prin Ordinul nr. 773/01.07.2015. In anexa la acest act normativ se precizea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
Stiri si analize economice
SATI
X