Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Impozitul pe profit, venit si salarii"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Impozitul pe profit, venit si salarii

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Impozitul pe profit, venit si salarii".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Client in faliment. Ajustare TVA

Problema
In cazul in care unui client i s-a declarat insolventa si apoi falimentul in baza legii 85 si suntem in posesia hotararii judecatoresti definitive de declarare a falimentului, hotarare ce poarta grefa judecatoriei, se poate proceda la stornarea TVA aferent facturilor ramase neincasate? Care sunt formulele contabile?


Solutie
Astfel cum prevede art. 138 lit. d) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.

Conform art. 159 alin. (2), in situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).

Asadar, baza de impozitare a TVA se reduce in cazul falimentului beneficiarului, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.
In acest sens, societatea va emite o factura cu valorile inscrise cu semnul minus. Factura emisa nu se va transmite beneficiarului.

Din punct de vedere contabil, conform punctului 189 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMEF 3055/2009 , creantele incerte se inregistreaza distinct in contabilitate (contul 4118 "Clienti incerti sau in litigiu" sau in conturi analitice ale conturilor de creante, pentru alte creante decat clientii).
In scopul prezentarii in situatiile financiare anuale, creantele se evalueaza la valoarea probabila de incasat. Atunci cand se estimeaza ca o creanta nu se va incasa integral, in contabilitate se inregistreaza ajustari pentru depreciere, la nivelul sumei care nu se mai poate recupera.

Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015
Proceduri Contabile pentru Societati Comerciale 2015

Vezi detalii

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

OMFP 3055/2009 a fost abrogat!
OMFP 3055/2009 a fost abrogat!

Vezi detalii




Inregistrari contabile:

1. Inregistrarea clientului incert pe baza hotararii judecatoresti prin care se decide intrarea acestuia in faliment:
4118 Clienti incerti sau in litigiu = 4111 Clienti

2. Constituirea unei ajustari pentru deprecierea creantelor:
6814 Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante = 491 Ajustari pentru deprecierea activelor circulante

3. Scoaterea din activ a creantei incerte, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, definitiva si irevocabila:
% = 4118 Clienti incerti sau in litigiu
654 Pierderi din creante si debitori diversi
4427 TVA colectata

4. Anularea ajustarii pentru deprecierea creantelor:
491 Ajustari pentru deprecierea activelor circulante = 7814 Venituri din ajustari pentru deprecierea activelor circulante


In situatia in care societatea nu a constituit ajustari pentru deprecierea creantelor, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii de faliment, definitiva si irevocabila, se va efectua inregistrarea contabila:

% = 4111 Clienti
654 Pierderi din creante si debitori diversi
4427 TVA colectata
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 31 Mai 2011


Votati articolul "Client in faliment. Ajustare TVA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Microintreprindere

Intrebare: Daca o microintreprindere incheie un contract de asociere in participatiune pentru desfasurarea unor jocuri de noroc, prin care pune la dispozitie spatiul , pierde calitatea de microintreprindere?
Va multumesc!

Raspuns: Vezi prevederile HG nr. 44/2004 cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora NU pot...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 31 Mai 2011 ARTICOLE SIMILARE

X

Noi apreciem opinia ta.
Adauga comentariul tau acum


user
user

Intrebare antispam: 4 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • Acte normative importante din perioada 20 – 26.03.2015

    • Va informam ca Legea nr. 54/2015 pentru completarea art. 73 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal a fost publicata in M. Of. nr. 198 din 25 martie 2015. • se completeaza art. 73 cu alineate noi, astfel: – in cazul in care s-au inregistrat pierderi ca urmare a unor fenomene meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate dezastrelor naturale și care afecteaza peste 30% din suprafetele destinate productiei agricole veg...» citeste mai departe aici

  • Regimul special de TVA pentru bunurile second-hand. Analiza consultant

    • Persoanele impozabile revanzatoare respectiv persoanele care, in cursul desfasurarii activitatii economice, achizitioneaza sau importa bunuri second-hand in scopul revanzarii, indiferent daca acestea actioneaza in nume propriu sau in numele altei persoane in cadrul unui contract de comision la cumparare sau vanzare, pot aplica regimul special pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati. Regimul special se poat...» citeste mai departe aici

  • Aviz negativ din partea Consiliului Fiscal in ce priveste noul Cod fiscal. Ce spune documentul oficial

    • Forma finala a noului Cod fiscal a primit aviz negativ din partea Consiliului Fiscal care a atras atentia, printr-un document oficial, ca reducerile de taxe vizate ar produce deviavii semnificative de la tintele bugetare pe termen mediu, cu deficite efective de peste 3% pana in 2019, cand deficitul structural va ajunge aproape de nivelul din 2010. "Estimarile Consiliului fiscal indica deficite efective superioare nivelului de referinta de 3% din PIB pentru deficitul efecti...» citeste mai departe aici

  • In atentia persoanelor impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat

    • Regasiti mai jos un comunicat emis de Finante in atentia persoanelor impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Codul fiscal. In M.O. nr. 178/16.03.2015 s-a publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 632/2015 prin care s-au reglementat modelul si continutul formularului 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata dator...» citeste mai departe aici

  • Impunerea veniturilor din drepturi de autor

    • Veniturile obtinute din valorificarea drepturilor de autor, inclusiv a drepturilor conexe dreptului de autor in conformitate cu prevederile Legii nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe sunt venituri din drepturi de proprietate intelectuala. In conformitate cu prevederile art. 52 alin. (1) lit. a)  din Codul fiscal, pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala platitorii persoane juridice sau alte entitati care au...» citeste mai departe aici

  • Cumul indemnizatii de administrator si contributii sociale. Ce platim in cazul unui al doilea contract de management?

    • In cazul urmator, vom vedea in ce masura o persoana fizica neautorizata care are un contract de management la o societate comerciala mai poate incheia un al doilea contract de management la o alta societate. In caz afirmativ, stabilim daca pentru cel de-al doilea contract se achita aceleasi contributii ca in cazul primului contract, si anume: impozit 16%; CASS angajator 5,2%; CASS angajat 5,5; C.M. 0,85%; CAS angajat 10,5%; CAS angajator 15,8%, fara somaj angajat si angajator si fara fond acc...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Impozitul pe profit, venit si salarii
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Impozitul pe profit, venit si salarii".
Stiri si analize economice
SATI
X