Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Teste ceccar

Client in faliment. Ajustare TVA

Problema
In cazul in care unui client i s-a declarat insolventa si apoi falimentul in baza legii 85 si suntem in posesia hotararii judecatoresti definitive de declarare a falimentului, hotarare ce poarta grefa judecatoriei, se poate proceda la stornarea TVA aferent facturilor ramase neincasate? Care sunt formulele contabile?


Solutie
Astfel cum prevede art. 138 lit. d) din Legea 571/2003 privind Codul fiscal , baza de impozitare a TVA se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.

Conform art. 159 alin. (2), in situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).

Asadar, baza de impozitare a TVA se reduce in cazul falimentului beneficiarului, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila.
In acest sens, societatea va emite o factura cu valorile inscrise cu semnul minus. Factura emisa nu se va transmite beneficiarului.

Din punct de vedere contabil, conform punctului 189 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMEF 3055/2009 , creantele incerte se inregistreaza distinct in contabilitate (contul 4118 "Clienti incerti sau in litigiu" sau in conturi analitice ale conturilor de creante, pentru alte creante decat clientii).
In scopul prezentarii in situatiile financiare anuale, creantele se evalueaza la valoarea probabila de incasat. Atunci cand se estimeaza ca o creanta nu se va incasa integral, in contabilitate se inregistreaza ajustari pentru depreciere, la nivelul sumei care nu se mai poate recupera.

Cartea Verde a Contabilitatii 2015
Cartea Verde a Contabilitatii 2015

Vezi detalii

117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile
117 monografii contabile - aplicati CORECT noile modificari fiscal-contabile

Vezi detalii

Proceduri contabile pentru societati comerciale 2015
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2015

Vezi detalii




Inregistrari contabile:

1. Inregistrarea clientului incert pe baza hotararii judecatoresti prin care se decide intrarea acestuia in faliment:
4118 Clienti incerti sau in litigiu = 4111 Clienti

2. Constituirea unei ajustari pentru deprecierea creantelor:
6814 Cheltuieli de exploatare privind ajustarile pentru deprecierea activelor circulante = 491 Ajustari pentru deprecierea activelor circulante

3. Scoaterea din activ a creantei incerte, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, definitiva si irevocabila:
% = 4118 Clienti incerti sau in litigiu
654 Pierderi din creante si debitori diversi
4427 TVA colectata

4. Anularea ajustarii pentru deprecierea creantelor:
491 Ajustari pentru deprecierea activelor circulante = 7814 Venituri din ajustari pentru deprecierea activelor circulante


In situatia in care societatea nu a constituit ajustari pentru deprecierea creantelor, in baza hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii de faliment, definitiva si irevocabila, se va efectua inregistrarea contabila:

% = 4111 Clienti
654 Pierderi din creante si debitori diversi
4427 TVA colectata
Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei:


Votati articolul "Client in faliment. Ajustare TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Contabilitatea unui ong

Intrebare: Buna ziua,

Sunt presedintele unui ong, infiintat in 2010 sicare am derulat un proiect Tineret in actiune in perioada ianuarie- dec 2011.
Pentru 2010, contabilitatea este ok, cu bilant si balanta....pentru 2011, pana cand trebuie sa depun documentele? Sunt ceva schimbari legate de contabilitatea unui ong?
Precizez ca ong-ul nu are angajati si nu produce venituri. A derulat doar un proiect cu parteneri din polonia in cadrul unui program numit Tineret in actiune.
Multumesc!

Raspuns: bilant - termen 120 de zile de la inchiderea anului 31 martie declaratia 101 - 25 februarie... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 31 Mai 2011 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 4 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Adauga acest articol in site-ul tau
Produse de contabilitate - REDUCERE 25%

Subiectele saptamanii

  • 15 MODIFICARI MAJORE: Se schimba tot ce tine de cazierul fiscal

    • Guvernul a aprobat, printr-o Ordonanta, un set de reglementari privind cazierul fiscal, menite sa contribuie, pe de o parte, la aplicarea unor mecanisme mai echitabile si mai simple in ceea ce priveste inscrierea si radierea faptelor din cazierul fiscal, bazate pe principiul proportionalitatii, iar, pe de alta parte, sa imbunatateasca conduita fiscala a contribuabilului. Rescrierea legislatiei in domeniul cazierului fiscal va permite, totodata, orientarea activitatilor specif...» citeste mai departe aici

  • CASS: Procedura de acordare a deducerii contributiei de sanatate pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor

    • Prin OANAF 2203/2015 publicat in MOF nr. 647 din 26 august 2015 a fost aprobata Procedura privind recalcularea bazei impozabile pentru veniturile realizate de persoanele fizice din cedarea folosintei bunurilor, in vederea acordarii deductibilitatii contributiei de asigurari sociale de sanatate. Incepand cu data de 1 ianuarie 2014 persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la ...» citeste mai departe aici

  • Declaratii NOI privind CODUL FISCAL. Ce spune Tariceanu

    • In urma discutiilor purtate joi pe tema Codului fiscal, mai multi lideri politici au oferit presei declaratii referitoare la primele concluzii despre acest subiect. Astfel,  Calin Popescu Tariceanu, copresedintele ALDE, a fost unul dintre cei care au amintit despre abordarea prudenta care si-a facut loc in cadrul acestor discutii, tinand cont si de contextul economic global. "Este lucrul cel mai important ca mesaj pe care putem sa-l transmitem pentru mediul de af...» citeste mai departe aici

  • Scoatere din patrimoniu amenajare complet amortizata. Ce tratament contabil aplicam?

    • O firma a ocupat un spatiu in chirie in perioada 2009-2012 in sediul unei alte firma in baza unui contract de inchiriere in care se stipula ca firma, in calitate de chirias, nu a plati chirie, dar va efectua lucrari de amenajare a spatiului. In 2013 firma pleaca din spatiu, iar pe parcursul celor doi ani s-au efectuat amenajari in valoare de 6.000 lei. Lucrarile raman in spatiul respectiv, iar firma figura cu acea pozitie in mijloace fixe, pozitie care s-a amortizat comple...» citeste mai departe aici

  • Acordul politic privind Codul fiscal. Ce a declarat un reprezentant al BNR

    • Un reprezentant din partea Bancii Nationale Romane a oferit recent unele concluzii cu privire la acordul politic referitor la Codul fiscal. Astfel, Dan Suciu, purtatorul de cuvant al Bancii Nationale, a explicat recent pentru o sursa din presa faptul ca in cadrul discutiilor purtate de liderii politici s-a avut in vedere si nivelul deficitului. Mai mult, exista o deschidere legata de aplicarea acestor masuri in mod gradual, in contextul in care nu vor fi majorari salariale noi, pent...» citeste mai departe aici

  • Desfasurare activitate intr-un spatiu inchiriat. Cand e obligatoriu registrul de casa?

    • In cazul urmator, stabilim daca pentru o societate comerciala care desfasoara activitati economice intr-un spatiu inchiriat si nu la sediul social este obligatoriu registrul de casa. Conform art. 43 alin. (3) din Legea societatilor comerciale 31/1990, punctele de lucru sunt dezmembraminte fara personalitate juridica ale societatilor comerciale si se mentioneaza numai in cadrul inmatricularii societatii in registrul comertului de la sediul principal.  ...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Legea 70/2015 si OUG 6/2015  - comentarii si studii de caz
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Legea 70/2015 si OUG 6/2015 - comentarii si studii de caz".
X