Reevaluarea cladirilor e o procedura care se efectueaza la sfarsitul exercitiului financiar. Astfel, la 31 decembrie s-a facut o reevaluare a cladirilor, iar evaluatorul a emis factura in luna ianuarie. Urmeaza sa stabilim daca acea cheltuiala va fi trecuta la luna decembrie cand a fost facuta reevaluarea sau in luna ianuarie cand a fost finalizat raportul de evaluare.
O factura de utilitati a fost emisa tot in luna ianuarie, fiind aferenta lunii decembrie. Factura a fost inregistrata in decembrie in contul 408, iar in ianuarie s-a facut transferul in contul 401. Vom stabili daca aceasta procedura a fost corecta.
In conformitate cu prevederile pct. 121 - 124 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009, entitatile pot proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale existente la sfarsitul exercitiului financiar, astfel incat acestea sa fie prezentate in contabilitate la valoarea justa, cu reflectarea rezultatelor acestei reevaluari in situatiile financiare intocmite pentru acel exercitiu.
Asadar, reevaluarile se efectuaza la sfarsitul exercitiului financiar, astfel incat imobilizarile corporale sa fie prezentate in contabilitate la valoarea justa. Rezultatele reevaluarii se inregistreaza in contabilitate in exercitiul financiar pentru care se intocmesc situatiile financiare (31 decembrie).
Conform principiului independentei exercitiului, trebuie sa se tina cont de veniturile si cheltuielile aferente exercitiului financiar, indiferent de data incasarii veniturilor sau data platii cheltuielilor.
Cartea verde a contabilitatii
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Astfel, trebuiesc evidentiate in conturile de venituri si creantele pentru care nu a fost intocmita inca factura (contul 418 "Clienti - facturi de intocmit"), respectiv in conturile de cheltuieli sau bunuri, datoriile pentru care nu s-a primit inca factura (contul 408 "Furnizori - facturi nesosite").
In toate cazurile, inregistrarea in aceste conturi se efectueaza pe baza documentelor care atesta livrarea bunurilor, respectiv prestarea serviciilor (de exemplu, avize de insotire a marfii, situatii de lucrari etc.).
In situatia mentionata , prestarea de serviciu este aferenta anului 2013, chiar daca raportul de evaluare s-a finalizat in luna ianuarie. Pentru respectarea principiului enuntat , se va inregistra cheltuiala cu raportul de evaluare ca in cazul 2 , inregistrarea efectuata de dvs. fiind corecta.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro