O propunere legislativa adoptata recent de Senat vizeaza modul in care functioneaza in prezent sistemul de TVA la incasare si aduce unele modificari in ce priveste modalitatea de efectuare a platilor prin mijloace electronice si de emitere a facturilor electronice.
Senatul a adoptat deja Proiectul de lege privind aprobarea OUG nr. 111/2013 pentru reglementarea unor masuri fiscale si pentru modificarea unor acte normative.
Redam mai jos cele mai importante propuneri care vizeza doua puncte majore din domeniul fiscal:
I. Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
A. Titlul VI "Taxa pe valoarea adaugata"
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Examen Consultant Fiscal 2024
SAF-T pentru Contribuabili Mici
1. Compatbilitatea prevederilor referitoare la sistemul TVA la incasare cu aquis-ul comunitar in domeniu, respectiv Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA, in sensul:
- introducerii, pentru persoanele eligibile sa aplice sistemul TVA la incasare, a posibilitatii de a opta sau nu pentru aplicarea acestuia;
- eliminarea prevederilor potrivit carora persoanele care aplica sistemul ai obligatia colectarii TVA in cea de-a 90-a zi de la data emiterii facturii, chiar daca nu au incasat factura de la beneficiar./
B. Titlul VII "Accize si alte taxe speciale"
Prorogarea termenului de majorare a nivelului accizelor pentru motorina, benzina cu si fara plumb si kerosen, prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/2013, de la 1 ianuarie 2014 la data de 1 aprilie 2014, luand in considerare faptul ca majorarea nivelului accizelor pentru motorina de la 1 ianuarie 2014 ar fi putut genera o majorare a preturilor la carburanti cu implicatiile aferente asupra preturilor bunurilor si serviciilor.
Impactul bugetar negativ al acestei prevederi va putea fi acoperit printr-o mai buna colectare a impozitului pe constructii.
II. Legea 148 din 23 iulie 2012 privind inregistrarea operatiunilor comerciale prin mijloace electronice
In ceea ce priveste prevederile referitoare la facturile electronice din Legea nr. 148/2012, abrogarea acestora se impune a fi realizata in rgeim de urgenta, intrucat contravin acquis-ului comunitar in materie de TVA, in caz contrar Romania riscand declansarea unei proceduri de infringement de catre Comisia Europeana.
Exemple de dispozitii referitoare la facturile electronice din Legea nr. 148/2012 care contravin acquis-ului comunitar in materie de TVA sunt:
- impunerea marcii temporale,
- emitentii facturilor electronice trebuie sa dispuna de anumite conditii tehnice si umane care sa le permita emiterea, transmiterea si arhivarea facturilor in forma electronica, conditii care nu sunt prevazute de Firectiva 2010/45/UE, o alta definitie a facturii electronice decat cea prevazuta la art. 217 din Directiva 2006/112/CE,
- impunerea obligatiei utilizarii semnaturii electronice, care este doar o optiune, intrucat fiecare persoana impozabila stabileste modul de garantare a autenticitatii originii, a integritatii continutului si a lizibilitatii facturii.
La 24 februarie 2013, forma adoptata de Senat a fost prezentata in Biroul Permanent al Camerei Deputatilor si trimis pentru aviz la Comisia juridica de disciplina si imunitati.