Intr-o analiza cuprinzatoare veti regasi noile prevederi care stabilesc cine are competenta pentru a solutiona contestatiile la impunere. Aceste modificari au intrat in vigoare inca de la finele lunii februarie 2014, schimbari aduse prin OUG 8/2014.
A fost modificat, in aceasta privinta, articolul 209 din Codul de procedura fiscala, articol care stabileste organul competent sa solutioneze contestatiile formulate impotriva deciziilor de impunere, a actelor administrativ-fiscale asimilate deciziilor de impunere, deciziilor pentru regularizarea situatiei emise in conformitate cu legislatia in materie vamala, masurii de diminuare a pierderii fiscale stabilite prin dispozitie de masuri, precum si impotriva deciziei de reverificare.
Sunt reglementate, informeaza legestart.ro, organele competente si noile praguri in bani avute in vedere:
a) structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul directiilor generale regionale (fostele directii generale) ale finantelor publice in a caror raza teritoriala isi au domiciliul fiscal contestatarii, pentru contestatiile care au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, accesorii ale acestora, masura de diminuare a pierderii fiscale, in cuantum de pana la 5 milioane de lei - fata de limita anterioara de 3 milioane lei -, precum si pentru contestatiile indreptate impotriva deciziilor de reverificare, cu exceptia celor emise de organele centrale de inspectie/control;
b) structura specializata de solutionare a contestatiilor din cadrul directiilor generale regionale ale finantelor publice competenta conform art. 36 alin. (3) pentru administrarea contribuabililor nerezidenti care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent, pentru contestatiile formulate de acestia, ce au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, accesorii ale acestora, masura de diminuare a pierderii fiscale, in cuantum de pana la 5 milioane de lei - fata de limita anterioara de 3 milioane lei -, precum si pentru contestatiile indreptate impotriva deciziilor de reverificare, cu exceptia celor emise de organele centrale de inspectie/control;
c) Directia generala de solutionare a contestatiilor din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, pentru contestatiile care au ca obiect impozite, taxe, contributii, datorie vamala, accesoriile acestora, precum si masura de diminuare a pierderii fiscale, in cuantum de 5 milioane de lei sau mai mare - fata de cuantumul anterior de 3 milioane lei sau mai mare -, pentru contestatiile formulate de marii contribuabili, precum si cele formulate impotriva actelor enumerate in prezentul articol, emise de organele centrale de inspectie/control, indiferent de cuantum.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Astfel, mentioneaza aceeasi sursa, asa cum preveder art. 36 de mai sus, in cazul in care contribuabilul nu are domiciliu fiscal, competenta teritoriala revine organului fiscal in raza caruia se face constatarea actului sau faptului supus dispozitiilor legale fiscale.
Dispozitiile, explica legestart.ro, se aplica si pentru luarea de urgenta a masurilor legale ce se impun in cazurile de disparitie a elementelor de identificare a bazei de impunere reale, precum si in caz de executare silita.
De asemenea, pentru administrarea de catre organele fiscale din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala a creantelor datorate de contribuabilii nerezidenti, care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent, competenta revine organului fiscal stabilit prin ordin al ministrului finantelor, la propunerea presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
In acelasi timp, sursa amintita mentioneaza ca potrivit Ordinului MFP nr. 2157/2006 privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor nerezidenti care nu au pe teritoriul Romaniei un sediu permanent, competenta se stabileste astfel:
a) contribuabilii nerezidenti care au, potrivit titlului VI "Taxa pe valoarea adaugata" din Codul fiscal, obligatia desemnarii unui reprezentant fiscal se administreaza de organul fiscal competent pentru administrarea reprezentantului fiscal;
b) contribuabilii nerezidenti care au, potrivit titlului VI "Taxa pe valoarea adaugata" din Codul fiscal, un sediu fix in Romania se administreaza de organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sediul fix;
c) contribuabilii nerezidenti, stabiliti in spatiul comunitar, care au, potrivit legilor speciale, dreptul de a se inregistra direct in Romania se administreaza de serviciul de specialitate din cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti;
d) contribuabilii nerezidenti care au, potrivit art. 18 din Codul de procedura fiscala, obligatia desemnarii unui imputernicit se administreaza de organul fiscal in raza caruia se face constatarea actului sau faptului supus dispozitiilor legale fiscale.
Se precizeaza, totodata, ca "prin acelasi Ordin nr. 2157/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost aprobata si Procedura de administrare a contribuabililor nerezidenti stabiliti in Comunitate, care se inregistreaza direct".