Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

AIC si bunuri sosite fara factura. Ce solutii contabile aplicam si care sunt inregistrarile?

AICachizitie intracomunitarainregistrari contabilefurnizoricmrtransporttva


Pentru identificarea modului in care se fac inregistrarile contabile in cazul unei achizitii intracomunitare, luam ca exemplu o societate care achizitioneaza marfa de la o societate din Spania, cu cod valid de TVA .

Marfa este receptionata pe baza de aviz, ulterior fiind transmisa si factura, existand astfel un decalaj intre momentul receptiei si data facturii ( exemplu aviz luna februarie 2014, factura cu data de aprilie 2014).

Acest lucru se intampla deliberat deoarece societatea romana nu poate plati aceasta marfa mai devreme de 90 zile, iar firma straina are un termen maxim de incasare de 60 zile (conform legislatiei din Spania).

Vom stabili cand se declara aceasta marfa in 390 si 300 si la ce curs valutar. Totodata, daca se declara marfa in februarie 2014, vom vedea daca se mai face autofacturare.

In plus, vom vedea daca e considerata o achizitie intracomunitara in cazul in care intrarea este insotita de Confirmare comanda ( si daca se specifica codurile de TVA pentru cele doua firme implicate, adresa, banca), aviz si CMR.


Achizitia intracomunitara este definita la art. 130 indice 1 alin. (1) din Codul fiscal ca fiind obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.

Asadar, daca bunurile sunt transportate din Spania in Romania societatea efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri.

Potrivit art. 151 alin. (1) din Codul fiscal, persoana care efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri care este taxabila este obligata la plata taxei.

Faptul generator si exigibilitatea pentru achizitii intracomunitare de bunuri se determina potrivit art. 135 din Codul fiscal. Potrivit acestuia, in cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, faptul generator intervine la data la care ar interveni faptul generator pentru livrari de bunuri similare, in statul membru in care se face achizitia (la data livrarii bunurilor).

In cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri, exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii prevazute in legislatia altui stat membru la articolul echivalent art. 155 Codul Fiscal
2003 - Parlamentul Romaniei">alin. (14) sau, dupa caz, la data emiterii autofacturii prevazute la art. 155 Codul Fiscal
2003 - Parlamentul Romaniei">alin. (8) ori in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nicio factura/autofactura pana la data respectiva.
 
In conformitate cu prevederile art. 155 indice 1, persoana impozabila sau persoana juridica  neimpozabila, obligata la plata taxei in conditiile art. 150 Codul Fiscal
2003 - Parlamentul Romaniei">alin. (2) - Codul Fiscal
2003 - Parlamentul Romaniei">(4) si Codul Fiscal
2003 - Parlamentul Romaniei">(6) si ale Codul Fiscal
2003 - Parlamentul Romaniei">art. 151, trebuie sa autofactureze operatiunile respective pana cel mai tarziu in a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al TVA, in cazul in care persoana respectiva nu se afla in posesia facturii emise de furnizor/prestator.
 
Asadar, in situatia in care marfurile sunt livrate de catre societatea din Spania in luna februarie 2014, faptul generator intervine la aceasta data. Daca furnizorul nu emite factura pana la data de 15 a lunii martie 2014, societatea are obligatia de a emite o autofactura pana la aceasta data. Exigibilitatea TVA intervine in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nicio factura/autofactura pana la data respectiva.
Conform art. 139 indice 1 alin.  (2), daca elementele folosite pentru stabilirea bazei de impozitare a unei operatiuni, alta decat importul de bunuri, se exprima in valuta, cursul de schimb care se aplica este ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei sau ultimul curs de schimb publicat de Banca Centrala Europeana ori cursul de schimb utilizat de banca prin care se efectueaza decontarile, valabil la data la care intervine exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza, iar, in cazul operatiunilor suspuse sistemului TVA la incasare prevazut la art. 1342 Codul Fiscal

2003 - Parlamentul Romaniei">alin. (3) - Codul Fiscal
2003 - Parlamentul Romaniei">(8), la data la care ar fi intervenit exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza daca nu ar fi fost supusa sistemului TVA la incasare. In situatia in care se utilizeaza cursul de schimb publicat de Banca Centrala Europeana, conversia intre monede, altele decat moneda euro, se realizeaza prin intermediul cursului de schimb al monedei euro pentru fiecare dintre monede. In contractele incheiate intre parti trebuie mentionat daca pentru decontari va fi utilizat cursul de schimb al unei banci comerciale, in caz contrar aplicandu-se cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei sau cursul de schimb publicat de Banca Centrala Europeana.
 
Din punct de vedere contabil, creantele si datoriile in valuta, rezultate ca efect al tranzactiilor societatii, se inregistreaza in contabilitate atat in lei, cat si in valuta, cu respectarea prevederilor pct. 185 din Reglementarile contabile conforme cu directivele europene aprobate prin OMFP 3055/2009.

Conform pct. 185 alin. (5) din aceste reglementari, o tranzactie in valuta trebuie inregistrata initial la cursul de schimb valutar, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, de la data efectuarii operatiunii.

Astfel cum prevede pct. 184 alin. (4),  in cazul bunurilor achizitionate insotite de factura sau de aviz de insotire a marfii, urmand ca factura sa soseasca ulterior, cursul valutar utilizat la inregistrarea in contabilitate este cursul de la data receptiei bunurilor.
 
Asadar, cursul valutar utilizat la inregistrarea in contabilitate este cursul de la data receptiei bunurilor. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea in lei a bazei impozabile a taxei pe valoare adaugata este cursul din data exigibilitatii TVA, astfel cum este stabilit la art. 135 din Codul fiscal, indiferent de data la care sunt receptionate bunurile.
 
Achizitia intracomunitara de bunuri taxabile se inscrie in Formularul 300 - Decont de TVA si in Declaratia recapitulativa (formularul 390) pentru luna in care intervine exigibilitatea TVA.

 
Conform pct. 155 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009, inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor.

In general, datele de transfer al controlului, de transfer al proprietatii si de livrare coincid. Totusi, pot exista decalaje de timp, de exemplu, pentru:
   - bunuri vandute in consignatie sau stocurile la dispozitia clientului;
   - stocuri gajate livrate creditorului beneficiar al gajului, care raman in evidenta debitorului pana la vanzarea lor;
   - bunuri receptionate pentru care nu s-a primit inca factura, care trebuie inregistrate in activele cumparatorului;
   - bunuri livrate si nefacturate, care trebuie scoase din evidenta, transferul de proprietate avand loc;
   - bunuri vandute si nelivrate inca, pentru care a avut loc transferul proprietatii. De exemplu, la vanzarile cu conditia de livrare "ex-work", bunurile vandute ies din stocul vanzatorului din momentul punerii lor la dispozitia cumparatorului etc.

Potrivit pct. 156 alin. (2) lit. b) bunurile sosite fara factura se inregistreaza ca intrari in gestiune atat la locul de depozitare, cat si in contabilitate, pe baza receptiei si a documentelor insotitoare.

Asadar, societatea va inregistra marfurile  la receptia acestora, ca intrari in gestiune atat la locul de depozitare, cat si in contabilitate, pe baza receptiei si a documentelor insotitoare.

Societatea va intocmi Nota de receptie si constatare de diferente.    In cazul bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare acest formular se foloseste ca document de receptie obligatoriu.
 
Inregistrari contabile:
 
1. Receptia marfurilor pe baza de aviz:
 
                        371                              =                      408
       "Marfuri"                           "Furnizori-facturi nesosite"
 
2. Inregistrarea taxei pe valoare adaugata:
 
                          4426                         =                       4427
   "TVA deductibila”                              "TVA colectata”
 
 3. Inregistrarea facturii emisa de furnizor:
 
408                  =                      401
       "Furnizori-facturi nesosite"              "Furnizori"          
 
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
AICachizitie intracomunitarainregistrari contabilefurnizoricmrtransporttva

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 17 Aprilie 2014


Votati articolul "AIC si bunuri sosite fara factura. Ce solutii contabile aplicam si care sunt inregistrarile?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Alte articole publicate in data de 17 Aprilie 2014 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 2 + 5 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X