In cazul urmator, o societate decide sa renoveze sediul social incepand cu luna octombrie 2013. Pana in luna octombrie 2014 au fost achizionate obiecte sanitare si materiale care au fost utilizate in renovare. Au fost inregistrate astfel: 231=401.
A fost incheiat cu o societate un contract privind lucrari de amenajare pentru apartament. In luna noiembrie 2013 a fost achitat un avans pentru inceprea lucrarilor pentru care s-a primit factura, iar in luna decembrie s-a primit factura finala de la prestatorul de servicii, insa nu a fost semnat procesul-verbal de finalizare a lucrarilor.
Vom vedea cum se procedeaza cu inregistrarea materialelor, obiectelor sanitare, care au fost inregistrate in contul 231 si cum se inregistreaza factura fiscala primita de la prestatorul de amenajari. Totodata, vom vedea daca aceste lucrari sunt investitii sau reparatii.
Potrivit pct. 7 lit d) din Normele metodologice de aplicare a Legii 15/1994, sunt asimilate mijloacelor fixe si se supun amortizarii investitiile efectuate la mijloacele fixe pentru imbunatatirea parametrilor tehnici initiali, in scopul modernizarii, si care majoreaza valoarea de intrarea a acestora.
Cheltuielile efectuate la mijloacele fixe in scopul modernizarii acestora trebuie sa aiba urmatoarele efecte:
- sa imbunatateasca efectiv performantele mijloacelor fixe fata de parametrii functionali stabiliti initial;
- sa asigure obtinerea de venituri suplimentare fata de cele realizate cu mijloacele fixe initiale.
La capitolul III. Alte precizari din HG 2139/2004, privind aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe se mentioneaza:
Investitiile efectuate la mijloacele fixe sub forma cheltuielilor ulterioare trebuie sa aiba ca efect imbunatatirea parametrilor tehnici initiali ai acestora si sa conduca la obtinerea de beneficii economice viitoare.
Examen Consultant Fiscal 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Obtinerea de beneficii se poate realiza fie direct prin cresterea veniturilor, fie indirect prin reducerea cheltuielilor de intretinere si functionare.
In cazul cladirilor, investitiile efectuate trebuie sa asigure protectia valorilor umane si materiale si imbunatatirea gradului de confort si ambient sau reabilitarea si modernizarea termica a acestora.
Amortizarea acestor investitii se face fie pe durata normala de utilizare ramasa, fie prin majorarea duratei normale de utilizare cu pana la 10% sau in cazul institutiilor publice pana la 20%. Daca cheltuielile ulterioare se fac dupa expirarea duratei normale, se va stabili o noua durata normala de catre o comisie tehnica sau expert tehnic independent.
Cheltuielile care se fac la mijloacele fixe ce au ca scop restabilirea starii initiale sunt considerate cheltuieli de reparatii.
Din cuprinsul acestor articole , se retine ca in categoria reparatiilor efectuate se incadreaza lucrarile de zugraveli, tencuieli, precum si orice alta lucrare in care au fost inlocuite materiale, piese, etc. existente cu altele noi.
Daca s-a adaugat ceva care nu a existat inainte ex.faianta, gresie, etc acestea reprezinta lucrari de modernizare.
Daca insa, investitiile efectuate reprezinta cheltuieli cu reparatii curente , intrucat au avut ca scop restabilirea starii initiale a cladirii acestea pot fi incadrate ca cheltuieli cu reparatii ale perioadei, conform prevederilor de la pct. 107 din OMFP 3055/2009 reglementari contabile conforme cu directivele europene, cu modificarile ulterioare.
Va recomandam ca, prin manualul de politici contabile proprii, sa stabiliti criterii de departajare intre cheltuielile curente si modernizari.
La pct. 54 alin. (1) din Normele metodologice date in aplicarea art. 253 din Codul fiscal, se stipuleaza ca, prin lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, astfel cum sunt mentionate la art. 253 alin. (3^1) din Codul fiscal, se intelege acele lucrari care au ca rezultat cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%, acest articol se refera chiar la cladiri luate cu chirie.
Acestea sunt prevederile legale in legatura cu incadrarea cheltuileilor efectuate reprezentand transformari/ modernizari sau reparatii curente.
Conform art. 3 alin. (2) din Legea 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active corporale si necorporale - republicata - cu modificarile si completarile ulterioare sunt definite mijloacele fixe ca fiind obiectul sau complexul de obiecte ce se utilizeaza ca atare si indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a)are o valoare de intrare mai mare decit limita stabilita prin hotarire a Guvernului.
Aceasta valoare poate fi actualizata anual, in functie de indicele de inflatie;
b)are o durata normala de utilizare mai mare de un an.
La alin. (3) se mentioneaza ca "pentru obiectele care sunt folosite in loturi, seturi sau care formeaza un singur corp, la incadrarea lor ca mijloace fixe se are in vedere valoarea intregului corp, lot sau set."
De asemnea, potrivit art. 24 alin. (2) din Codul fiscal
"(2) Mijlocul fix amortizabil este orice imobilizare corporala care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este detinut si utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;
b) are o valoare fiscala mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului;
c) are o durata normala de utilizare mai mare de un an."
Valoarea de intrare fiscala a mijloacelor fixe asa cum a fost stabilita prin HG 276/2013 este de 2500 lei fara TVA.
Monografie contabila:
1) In cazul in care lucrarile efectuate sunt de natura reparatiilor curente:
a) Cheltuieli cu reparatii:
% 401 " Furnizori"
611 ‘Cheltuieli cu reparatiile"
4426" Tva deductibila"
b) Achizitia mijloace fixe, valoare de intrare mai mare sau egala cu 2500 lei
% 404 "Furnizori de imobilizari"
214 "Mobilier, aparatura birotica…"
4426" Tva deductibila"
c) Achzitia obiectelor de inventar, valoare de intrare mai mica de 2500 lei
% 401 " Furnizori"
303 "Obiecte de inventar"
4426" Tva deductibila"
2) Transformare/modernizare spatiu inchiriat:
a) inregistrari contabile pentru investitiile efectuate in regie proprie:
1. Achizitia materiilor prime, a materialelor auxiliare si a altor materiale consumabile:
% = 401
"Furnizori"
301
"Materii prime"
3021
"Materiale auxiliare"
3028
"Alte materiale consumabile"
4426
"TVA deductibila"
2. Consum materii prime si materiale, conform bonurilor de cosnum:
601 = 301
"Cheltuieli cu materiile prime" "Materii prime"
6021 = 3021
"Cheltuieli cu materialele auxiliare" "Materiale auxiliare"
6028 = 3028
"Cheltuieli cu alte materiale "Alte materiale consumabile"
consumabile"
3. Alte cheltuieli:
6xx = 4xx
Conturi de cheltuieli Terti
4. Inregistrarea investitiei neterminate la sfarsitul primei perioade:
231 = 722
"Imobilizari corporale "Venituri din productia de
in curs de executie" imobilizari corporale"
In fiecare din perioadele urmatoare se inregistreaza cheltuielile dupa natura lor iar la sfarsitul fiecarei perioade se inregistreaza investitia neterminata, conform modelului mai sus redat.
Receptia finala si darea in folosinta a obiectivului de investitii:
212 = 231
"Constructii" "Imobilizari corporale
in curs de executie"
In situatia in care investitiile sunt realizate de catre terti acestea se vor inregistra cu ajutorul contului 231 -"Imobilizari corporale in curs de executie", astfel:
Inregistrarea imobilizarilor corporale in curs de executie:
% = 404
"Furnizori de imobilizari"
231
"Imobilizari corporale in
curs de executie"
4426
"TVA deductibila"
Achitarea datoriilor catre constructor:
404 = 5121
"Furnizori de imobilizari" "Conturi la banci in lei"
Darea in exploatare a obiectivului de investitii:
212 = 231
"Constructii" "Imobilizari corporale in
curs de executie"
b) Obiectele de inventar si mijloacele fixe se vor inregistra conform descrierii de la punctul 1) lit. b) si c).
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro