email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Studiu de caz: Obtinerea rezidentei fiscale in Romania si contract de management

formularul 205obtinerea rezidentei fiscalecontract managementcontributierezidentanerezidenti
Analiza urmatoare se refera la o societate care doreste sa incheie un contract de management cu administratorul societatii care are dubla cetatenie:  romana (are CNP) si suedeza (are domiciliul in Suedia).

Din punct de vedere al rezidentei fiscale, acesta doreste sa plateasca taxe si impozite in Romania.

1) Care sunt pasii pe care trebuie sa-i faca pentru stabilirea rezidentei? Trebuie acesta sa mai depuna formularul pentru stabilirea rezidentei fiscale?

2) Care sunt contributiile aferente contractului de management si declaratiile fiscale care trebuie depuse?



Stabilirea rezidentei fiscale in Romania

Dupa cum se mentioneaza in legislatia fiscala, potrivit art.7 alin. 23 din Codul fiscal, "persoana fizica nerezidenta este orice persoana fizica ce nu este persoana fizica rezidenta". Este considerata persoana fizica rezidenta orice persoana fizica care indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:

• are domiciliul in Romania;
• centrul intereselor vitale este amplasat in Romania;
• este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat;
• este cetatean roman care lucreaza in strainatate, ca functionar sau angajat al Romaniei intr-un stat strain.

Cetatenii Uniunii Europene care intra pe teritoriul Romaniei beneficiaza de drept de rezidenta pentru o perioada de pana la 3 luni de la data intrarii in tara, fara indeplinirea vreunei conditii suplimentare. Daca au insa statutul de lucrator (desfasoara pe teritoriul Romaniei activitati dependente sau activitati independente, in conditiile legii), au dreptul de rezidenta in Romania pentru o perioada mai mare de 3 luni. Astfel, in temeiul art. 41 alin. (1) din OUG 102/2005, fiecarui cetatean al Uniunii Europene, precum si oricarui membru de familie care a fost luat in evidentele Oficiului Roman pentru Imigrari i se atribuie un cod numeric personal care se inscrie in documentul care atesta rezidenta pe teritoriul Romaniei.
 

    Publicat in Monitorul Oficial nr. 73/30.01.2012, OMFP 74/2012 reglementeaza procedura de declarare/notificare pentru 4 formulare fiscale:

    A. Obligatii de raportare persoane fizice
    a) Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania
    PERSOANE VIZATE: se completeaza de persoanele fizice care sosesc in Romania si au o sedere in statul roman o perioada sau mai multe perioade ce depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat.
    TERMEN: Formularul se inregistreaza la autoritatea fiscala competenta in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania.
    FORMULAR: PDF [6 pagini,ro, en] Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania [Set of questions for determining the fiscal residence of the individual on the arrival in Romania]

B. Obligatiile ANAF de notificare a persoanelor fizice

c) Notificare privind indeplinirea conditiilor de rezidenta fiscala potrivit prevederilor art.7 şi art. 40 alin.2-6 din Codul fiscal, sau ale Conventiei de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si.., de catre persoanele fizice care sosesc in Romania şi care au o sedere mai mare de 183 de zile.
PERSOANE VIZATE: se transmite de ANAF
TERMEN: in termen de 30 de zile de la data depunerii formularului de la pct. a) autoritatea fiscala competenta va notifica persoana fizica daca aceasta are obligatia fiscala integrala in Romania sau va fi impusa numai pentru veniturile obtinute din Romania.

Criterii de rezidenta

Ordinul 74/2012 transpune in legislatia nationala conditiile de stabilire a rezidentei fiscale prevazute in Conventia model de evitare a dublei impuneri a Organizatiei pentru Cooperare și Dezvoltare Economica:

- Criteriile privind domiciliul, centrul intereselor vitale, prezenta preponderenta intr-unul din state sau nationalitatea sunt printre elementele care se vor analiza in cazul unei persoane care este rezidenta atat in Romania cat si intr-un stat semnatar al unei conventii de evitare a dublei impuneri cu Romania;
- in cazul persoanelor care nu fac dovada rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventia de evitare a dublei impuneri, se aplica conditiile privind prezenta de 183 zile si stabilirea centrului de interese in Romania.

Documente, informatii solicitate

- Urmatoarele documente se depun ca anexa la chestionarele privind rezidenta fiscala:
o Copia pasaportului sau a documentului de identitate, pentru cetatenii UE;
o Certificatul de rezidenta fiscala emis de autoritatile fiscale straine (daca este cazul);
o Dovada spatiului de locuit din Romania.
- Elemente cuprinse in chestionarele privind stabilirea rezidentei fac referire la: motivele sosirii/plecarii in/din Romania, relatia de angajare in Romania/strainatate, relatiile familiale (sosirea/plecarea impreuna cu sotul/copilul minor/alta persoana aflata in intretinerea sa), detinerea unui autovehicul inregistrat in Romania/strainatate, a unui pasaport/permis de conducere, asigurarea in sistemul de sanatate si pensii in Romania/strainatate.

Contributiile contractului de management

Veniturile obtinute in aceasta calitate sunt impozabile in mod similar veniturilor de natura salariala, fiind asimilate in vederea impunerii veniturilor din salarii, iar persoana juridica romana care efectueaza plata remuneratiei are obligatia retinerii si platii impozitului pe salarii in cota de 16% aplicabila asupra bazei de calcul determinata in conformitate cu prevederile art. 57 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, astfel cum se dispune prin art. 116 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal
. In conditiile in care pentru aceasta categorie de venituri sunt aplicabile dispozitiile Titului III, rezulta ca se urmeaza regimul fiscal de declarare prevazut la acelasi titlu, conform pct. 9 din din Normele metodologice pentru aplicarea art. 116 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, raportarea obligatiilor fiscale privind veniturile asimilate salariilor facandu-se prin completarea si depunerea formularului 112 - Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate.
 
Potrivit art. 296 indice 3 lit. a) si b) din Codul fiscal, contribuabilii sistemelor de asigurari sociale sunt, atat persoanele fizice rezidente, cat si persoanele fizice nerezidente, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, daca realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, cum este si cazul remuneratiei acordate administratorului societatii.
 
Din punct de vedere al contributiilor sociale, remuneratia adminitratorilor societatilor comerciale se regaseste mentionata ca fiind inclusa in castigul brut realizat din activitati dependente, la art. 296 indice 4 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, datorandu-se urmatoarele contributii:

- contributia de asigurari sociale - componenta individuala, potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, si cea datorata de angajator - potrivit art. art. 296 indice 5 alin. (1) din Codul fiscal;
- contributia de asigurari sociale de sanatate individuala - potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal, si cea datorata de angajator - potrivit art. art. 296 indice 5 alin. (2) din Codul fiscal;
- contributia pentru concedii si indemnizatii - potrivit art. 296 indice 5 alin. (2 indice 1) din Codul fiscal.
 
Societatea va avea obligatia de asemenea de a completa si depune, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, in conformitate cu prevederile art. 59 si 93 din Codul fiscal, pana  in ultima zi a lunii februarie inclusiv formularul 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa, pe beneficiari de venit.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro




de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

[LIVE] Participati la Conferinta Nationala de Contabilitate din 2 Iulie


Va invitam la Video Conferinta
Nationala de Fiscalitate si Contabilitate


Atentie! Video Conferinta din 2 iulie 2024 de la Bucuresti
va fi transmisa LIVE pe Internet! 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
formularul 205obtinerea rezidentei fiscalecontract managementcontributierezidentanerezidenti


Data aparitiei: 11 Noiembrie 2014

Votati articolul "Studiu de caz: Obtinerea rezidentei fiscale in Romania si contract de management":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X