Ce va insemna, in concret, reducerea unor taxe si impozite pentru Romania? Sa nu uitam ca, in paralel, vorbim si de alte impozite care se vor majora. Cei mai multi consultanti sunt de parere ca aceste reduceri semnificative vor duce Romania spre un deficit cert. Acelasi lucru se arata, printr-o analiza concreta, si intr-un raport inaintat de Consiliul fiscal.
Un nou raport, de data aceasta intocmit de Centrul Roman de Politici Europene (CRPE), denumit "Cum putem sa evitam capcana greceasca in urmatorii 10 ani? Reflectii pe marginea politicilor fiscal-bugetare ale Romaniei in context european" analizeaza relxarea fiscala care ar putea afecta negativ cresterea economica.
Analiza citata de HotNews.ro sustine ca Uniunea Europeana "vizeaza, prin pactul de stabilitate fiscala, adoptarea de masuri contrare ciclului economic: in perioadele de crestere sau boom sa stranga baierele pungii si sa scada deficitul bugetar, iar in perioadele de recesiune sa puna lemne pe foc, stimuland economia".
De asemenea, e amintit faptul ca Victor Giosan, cel care semneaza acest raport, a aplicat modelul UE de analiza a indicilor agregati ai politicilor macroeconomice din Romania ultimilor zece ani. Acesta considera astfel, potrivit HotNews.ro, ca "daca principiile pactului de stabilitate fiscala s-ar fi aplicat in Romania anilor 2006-2008 (daca nu ar fi existat deficitele bugetare semnificative pe perioada de crestere), tara ar fi fost mult mai bine pregatita pentru recesiunea din 2009, iar masurile draconice din 2010 ar fi fost mult mai blande".
Se considera ca astfel politici de stimulare fiscala suplimentara comporta riscuri intr-o perioada de noua crestere si ca astfel castigurile pe termen scurt din relaxarea fiscala ase transforma in pierdere pe termen mediu.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Aceeasi sursa citeaza opinia autorului care e de parare ca "Romania ar trebui sa aiba rezerve atat pe linia nivelului impozitelor, cat si pe linia deficitelor bugetare si a datoriei publice pentru ca in viitoarea perioada de recesiune sa putem adopta cu adevarat masuri anti-ciclice: reduceri de impozite si/sau cresteri de cheltuieli. Tendinta de a imprima politicilor fiscale si bugetare o miscare de tip "Start and Stop" prin politici pro-ciclice nu face decat sa afecteze negativ o crestere economica durabila si solida (3%-4% pe an), care are nevoie de un cadru fiscal-bugetar predictibil, stabil si sustenabil si de servicii publice de calitate".