Exempul:
Firma Prodprofil, avand ca obiect de activitate constructia de profile metalice realizeaza in luna octombrie 2006 diverse operatiuni de natura economica ce trebuie inregistrate atat in evidenta contabila, cat si in evidenta extracontabila.
Conform Contractului nr. 62457/06.10.2006 preia in regim de inchiriere, pe o perioada de 6 luni, utilaje cu o valoare de inventar de 180.000 RON comunicata de firma Macapat, in calitate de proprietar. Chiria lunara datorata de firma Prodprofil este de 5.000 RON exclusiv T.V.A. Chiria pentru luna octombrie 2006 este achitata in numerar in data de 09.10.2006.
In baza comenzii 2451/08.10.2006 primeste in vederea efectuarii unei schele metalice cantitatea de 800 kg bare de otel, cu o valoare de 6.400 RON, de la clientul sau firma Dragmetal. Deoarece firma Prodprofil poarta raspunderea gestionarii materialelor primite pe baza avizului de insotire a marfurilor emis de proprietarul materialelor, firma Dragmetal inregistreaza operatiunea de primire intr-un cont in afara bilantului, deoarece materialele primite nu pot fi recunoscute ca elemente patrimoniale.
Pentru executarea lucrarii, in data de 09.10.2006, firma Prodprofil achizitioneaza obiecte de inventar in valoare de 2.200 RON, exclusiv T.V.A., pe care le inregistreaza integral pe cheltuieli de exploatare si le da in folosinta salariatilor sai. Plata obiectelor de inventar catre furnizorul Inventprod se efectueaza in numerar la data achizitiei.
Termenul de executie a lucrarii de constructie a schelei metalice cu materialul clientului este data de 20.10.2006. Lucrarea este executata in termen si schela metalica confectionata este expediata clientului in data de 23.10.2006, pe baza avizului de insotire a marfurilor emis de firma Prodprofil.
La data receptiei schelei metalice, beneficiarul Dragmetal emite un bilet la ordin in valoare totala de 14.000 RON ca mijloc de plata pentru factura fiscala emisa de firma Prodprofil pentru serviciul prestat.
Deoarece scadenta biletului la ordin este de 60 de zile de la data emiterii (data emiterii 24.10.2006 si data scadentei 22.12.2006), iar firma Prodprofit inregistreaza la randul sau datorii catre diversi furnizori, pentru evitarea blocajului financiar, in data de 30.10.2006 remite biletul la ordin primit furnizorului sau, firma Cabalo, pentru stingerea partiala a unei obligatii de plata anterioare lunii octombrie 2006. Biletul la ordin este acceptat de furnizor, iar firma Prodprofil inregistreaza operatiunea in evidenta contabila.
In data de 25.10.2006 primeste prin posta Sentinta civila nr. 54214, emisa de judecatoria judetului Timis, prin care clientul sau, firma Onorconstruct, este declarata insolvabila. Firma Prodprofil stinge creanta sa in suma de 13.500 RON, detinuta asupra clientului sau si inregistreaza operatiunea in evidenta contabila. Deoarece creanta nu este prescrisa, suma aferenta este inregistrata pentru urmarire si evidenta intr-un cont in afara bilantului.
In baza contractului de leasing financiar intern in derulare din ianuarie 2006, firma Prodprofil efectueaza plata ratei de leasing si a dobanzii aferente in data de 25.10.2006, conform graficului de plati emis pentru 36 de luni. Operatiunea este inregistrata in evi-denta contabila si extracontabila pe baza extrasului de cont bancar din care rezulta plata ratei lunare de 5.712 RON inclusiv T.V.A. (rata leasing 4.800 RON si T.V.A. 912 RON) si a dobanzii aferente de 960 RON.
Inregistrarile contabile si extracontabile obligatorii pentru firma Prodprofil in luna octombrie 2006 se efectueaza pentru urmatoarele operatiuni economice:
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Manual de politici contabile - Stick USB
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
1. Inchirierea de utilaje pe un termen de 6 luni:
-
extracontabil:
-preluarea in regim de inchiriere a utilajelor in valoare totala de 180.000 RON primite pe baza avizului de insotire care poarta mentiunea „nu se factureaza
– mijloace fixe inchiriate conform Contract nr. 62457/06.10.2006“ se inregistreaza astfel:
-
valoarea utilajelor inchiriate se inregistreaza in debitul contului 8031 „Imobilizari corporale luate cu chirie” cu suma de 180.000 RON. La data de 31.10.2006, soldul debitor al contului 8031 in suma de 180.000 RON reprezinta valoarea de inventar a imobilizarilor corporale luate cu chirie de la firma Macapat: debit cont 8031: 180.000
-
valoarea chiriei datorate pentru perioada de valabilitate a contractu-lui de 6 luni este de 30.000 RON, suma care se inregistreaza in debitul contului 8036 „Redevente, locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate”: debit cont 8036: 30.000
-
contabil: nu se efectueaza inregistrari.
2. Plata chiriei utilajelor:
-
extracontabil :
-plata chiriei aferente lunii octombrie 2006 se inregistreaza in creditul contului 8036: credit cont 8036: 5.000
La data de 31.10.2006, soldul debitor al contului 8036 cu o valoare de 25.000 RON reprezinta contravaloarea chiriei datorate pe intreaga perioada de derulare a contractului de inchiriere.
-
contabil:
- inregistrarea facturii fiscale de chirie emise de locator:
%   = 40102 „Furnizori”           5.950
612 „Cheltuieli cu redeventele,  5.000
locatiile de gestiune si chiriile”
 4426 „T.V.A. deductibila”          950
-plata chiriei in numerar:
40102 „Furnizori” = 5311 „Casa in lei” 5.950
3. Primirea materialului de la client pentru executarea comenzii de constructie schela metalica:
-
extracontabil:
-primirea materialului (bare de otel) de la client se inregistreaza in debitul contului 8033 „Valori materiale primite in pastrare sau custodie” cu suma de 6.400 RON: debit cont 8033: 6.400
-
contabil: nu se efectueaza inregistrari.
4. Achizitia obiectelor de inventar:
-
extracontabil: nu se efectueaza inregistrari;
-
contabil:
-inregistrarea facturii fiscale de achizitie obiecte de inventar emise de firma
Inventprod: %  = 40103 „Furnizori”                  2.618
303 „Materiale de natura obiectelor de inventar” 2.200
4426 „T.V.A. deductibila”                                    418
5. Darea in folosinta a obiectelor de inventar:
-
extracontabil:
-contravaloarea obiectelor de inventar date in folosinta pe baza documentului justificativ „bon de consum” se inregistreaza in debitul contului 8035 „Stocuri de natura obiectelor de inventar date in folosinta” cu suma de 2.200 RON. Pentru fiecare salariat care a primit in gestiune obiectele de inventar in folosinta se deschide un cont analitic distinct: debit cont 8035: 2.200
La data de 31.10.2006 contul 8035 are un sold debitor de 2.200 RON care reprezinta valoarea obiectelor de inventar date in folosinta.
-
contabil:
-inregistrarea pe cheltuieli de exploatare a obiectelor de inventar date in folosinta in baza documentului justificativ „bon de consum”:
603 „Cheltuieli privind            = 303 „Materiale de natura 2.200
materialele de natura obiectelor         inventar”
de obiectelor de inventar”
6. Plata in numerar a obiectelor de inventar achizitionate :
-
extracontabil: nu se efectueaza inregistrari;
-
contabil:
-plata in numerar a furnizorului Inventprod:
40103 „Furnizori” = 5311 „Casa in lei”    2.618
7. Executarea comenzii primite:
-
extracontabil:
-contravaloarea materialelor primite de la client si consumate integral pentru executarea comenzii se inregistreaza in creditul contului 8033 „Valori materiale primite in pastrare sau custodie” cu suma de 6.400 RON: credit cont 8033: 6.400
La data de 23.10.2006, contul 8033 prezinta sold zero.
-
contabil:
-in contabilitatea financiara se inregistreaza lucrarile efectuate cu o valoare totala de 8.200 RON reprezentand contravaloarea manoperei directe si a regiei de sectie:
332„Lucrari si servicii = 711 „Variatia stocurilor” 8.200
       in curs de executie”
8. Emiterea facturii fiscale pentru comanda executata:
-
extracontabil: nu se efectueaza inregistrari;
-
contabil:
-in contabilitatea financiara se inregistreaza lucrarile efectuate si facturate:
711 „Variatia stocurilor” = 332 „Lucrari si servicii in 8.200
                                                curs de executie”
-emiterea facturii fiscale si inregistrarea veniturilor din activitatea de exploatare: 41102 „Clienti” = %Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 14.000
704 „Venituri din lucrari                11.765
        executate si servicii prestate”
4.427 „T.V.A. colectata”               2.235
9. Primirea biletului la ordin ca modalitate de incasare a creantei asupra clientului sau, firma Dragmetal:
-
extracontabil:
-valoarea biletului la ordin de 14.000 RON se inregistreaza in debitul contului 8021 „Giruri si garantii primite”. debit cont 8021: 14.000
La data de 31.10.2006, contul 8021 are sold debitor in suma de 14.000 RON reprezentand contravaloarea angajamentelor primite. Soldul debitor se mentine pana la scadenta, respectiv data de 22.12.2006. La data scadentei, suma de 14.000 RON se inregistreaza prin creditul contului 8021 si contul va prezenta sold zero.
-
contabil:
5113 „Efecte de incasat” = 41102 „Clienti” 14.000
10. Transmiterea biletului la ordin ca modalitate de plata a datoriei catre furnizorul sau, firma Cabalo:
-
extracontabil:
-valoarea biletului la ordin de 14.000 RON se inregistreaza in debitul contului 8011 „Giruri si garantii acordate”: debit cont 8011: 14.000
La data de 31.10.2006, contul 8011 are sold debitor in suma de 14.000 RON reprezentand contravaloarea angajamentelor primite. Soldul debitor se mentine pana la scadenta, respectiv data de 22.12.2006. La data scadentei, suma de 14.000 RON se inregistreaza prin creditul contului 8011 si contul va prezenta sold zero.
-
contabil:
40103 „Furnizori” = 5113 „Efecte de incasat” 14.000
11. Inregistrarea clientului insolvabil:
-
extracontabil:
- suma de 13.500 RON se inregistreaza in debitul contului 8034 „Debitori scosi din activ, urmariti in continuare”: debit cont 8034: 13.500
La data de 31.10.2006, contul prezinta un sold debitor de 13.500 RON ce se mentine pana la data prescrierii.
-
contabil:
654 „Pierderi din creante si = 41101 „Clienti” 13.500
       debitori diversi”
12. Achitarea obligatiilor de plata in cadrul contractului de leasing financiar intern:
-
extracontabil:
a) plata ratei de leasing financiar:
-rata lunara de 4.800 RON achitata se inregistreaza in creditul contului 8036 „Redevente, locatii de gestiune, chirii si alte datorii asimilate” pentru care se creeaza un analitic distinct pentru a se delimita de obligatiile ce decurg din contractul de inchiriere utilaje: credit cont 8036: 4.800
Deoarece contractul de leasing financiar se deruleza incepand cu data de 01.01.2006, la data de 31.10.2006 contul 8036 are un sold debitor de 124.800 RON, conform situatiei urmatoare:
An 2006 |
Rulaj debitor (valoare rate contract 36 luni) |
Rulaj creditor (plati efectuate) |
Sold debitor |
ianuarie |
172.800 |
4.800 |
168.000 |
februarie |
4.800 |
163.200 |
|
martie |
4.800 |
158.400 |
|
aprilie |
4.800 |
153.600 |
|
mai |
4.800 |
148.800 |
|
iunie |
4.800 |
144.000 |
|
iulie |
4.800 |
139.200 |
|
august |
4.800 |
134.400 |
|
septembrie |
4.800 |
129.600 |
|
octombrie |
4.800 |
124.800 |
|
Total |
172.800 |
48.000 |
124.800 |
b) plata dobanzii aferente ratei de leasing financiar:
-dobanda lunara de 960 RON achitata se inregistreaza in creditul contului 8051 „Dobanzi de platit”.
credit cont 8051: 960
Deoarece contractul de leasing financiar se deruleza incepand cu data de 01.01.2006, la data de 31.10.2006 contul 8051 are un sold debitor de 24.960 RON, conform situatiei urmatoare:
Â
An 2006 |
Rulaj debitor (valoare dobanda contract 36 luni) |
Rulaj creditor (plati efectuate) |
Sold debitor |
Ianuarie |
34.560 |
960 |
33.600 |
Februarie |
960 |
32.640 |
|
Martie |
960 |
31.680 |
|
Aprilie |
960 |
30.720 |
|
Mai |
960 |
29.760 |
|
Iunie |
960 |
28.800 |
|
Iulie |
960 |
27.840 |
|
August |
960 |
26.880 |
|
Septembrie |
960 |
25.920 |
|
Octombrie |
960 |
24.960 |
|
Total |
34.560 |
9600 |
24.960 |
-
contabil:
-plata ratei de leasing financiar:
– inregistrarea facturii fiscale primite de la locator, persoana juridica romana:
%        = 404 „Furnizori de imobilizari”       5.712
167 „Alte imprumuturi si datorii                   4.800
        asimilate”
4426 „T.V.A. deductibila”                             912
(Initial, la primirea bunurilor in regim de leasing s-a efectuat inregistrarea contabila 2131 „Echipamente tehnologice” = 167 „Alte imprumuturi si datorii pentru suma de 172.800 RON.) asimilate”
-plata facturii prin cont bancar:
404 „Furnizori de imobilizari = 5121 „Conturi la banci in lei” 4.800
-plata dobanzii aferente ratei de leasing financiar:
– evidentierea obligatiei de plata conform contractului de leasing financiar si a graficului de plata:
666 „Cheltuieli privind dobanzile” = 404 „Furnizori de imobilizari” 960
-plata efectiva prin cont bancar:
404 „Furnizori de imobilizari” = 5121 „Conturi la banci in lei” 960
Inregistrarile contabile prezentate in exemplul dat sunt sistematizate in cadrul urmatoarelor documente contabile pe care vi le recomandam sa le utilzati in organizarea evidentei conturilor speciale: registru-jurnal, fise de cont pentru operatii diverse si balanta sintetica a conturilor de ordine si evidenta. In situatia in care programul informatic de organizare a contabilitatii financiare nu va permite sa elaborati astfel de documente, va recomandam, de asemenea, sa le intocmiti cu ajutorul programului „Excel” .