Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Obligatiile persoanelor care desfasoara activitati de consultanta fiscala cu privire la combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism

Data aparitiei: 04 Decembrie 2015
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
consultanta fiscalaconsultanti fiscalispalarea banilorprevenire

Persoanele fizice si juridice care acorda consultanta fiscala sau contabila intra sub incidenta prevederilor Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii terorismului.

Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala sunt entitati raportoare, avand toate obligatiile ce decurg din legislatia de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism.

Obligatii ale societatilor de consultanta fiscala conform Normei privind instituirea masurilor de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism prin intermediul activitatii de consultanta fiscala

Societatile de consultanta fiscala au obligatia:

  • sa aplice strategii si politici de cunoastere a clientelei care sa previna folosirea acestora in scopul spalarii banilor sau al finantarii actelor de terorism, de pastrare a evidentelor, de control intern, de evaluare si gestionare a riscurilor si sa aplice managementul de conformitate si comunicare, pentru a preveni si a impiedica implicarea entitatii reglementate in operatiuni suspecte de spalare de bani si de finantare a actelor de terorism, asigurand instruirea corespunzatoare a angajatilor.

 

  • sa asigure instruirea corespunzatoare a angajatilor cu privire la prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism, prin programe speciale de instruire, la care pot participa si reprezentanti din cadrul Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilorui, la solicitarea acestora si sa informeze toti angajatii asupra politicilor si procedurilor emise in baza Legii nr. 656/2002.

 

  • sa adopte norme interne de cunoastere a clientelei care sa previna folosirea acestora pentru desfasurarea unor activitati ce au ca scop spalarea banilor sau finantarea actelor de terorism. Normele de cunoastere a clientelei trebuie sa fie aprobate la nivelul organelor de conducere si supuse revizuirii ori de cate ori este necesar, dar cel putin anual, si trebuie sa fie cunoscute de intregul personal cu responsabilitati in domeniul cunoasterii clientelei, in scopul prevenirii spalarii banilor si a finantarii terorismului.
  • de a desemna printr-un act intern una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea prevederilor referitoare la prevenirea si combaterea spalarii banilor si a finantarii actelor de terorism, ale caror nume vor fi comunicate Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilorui impreuna cu natura si limitele responsabilitatilor mentionate. Persoanele desemnate raspund pentru indeplinirea sarcinilor stabilite in aplicarea Legii nr. 656/2002. Actul intern, respectiv desemnarea persoanei in relatia cu Oficiul, va fi comunicat direct la sediul Oficiului sau prin intermediul serviciilor postale, cu confirmare de primire, si va respecta formularul de desemnare elaborat de Oficiu. Orice modificare sau schimbare a persoanei/persoanelor desemnate se va notifica Oficiului in termen de 30 de zile de la data modificarii.

Obligatii de raportare

Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia de a identifica tranzactiile sau tipurile de tranzactii suspecte efectuate in numele clientilor lor, iar in situatia in care exista suspiciuni ca o operatiune care urmeaza a fi efectuata are ca scop spalarea banilor sau finantarea actelor de terorism, acestea vor transmite de indata Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilorui un raport de tranzactii suspecte, in forma prevazuta de lege.
Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia de a nu transmite, in afara conditiilor prevazute de lege, informatiile detinute in legatura cu spalarea banilor si finantarea actelor de terorism si de a nu avertiza clientii implicati sau alte terte persoane despre faptul ca o raportare privind o tranzactie suspecta ori informatii aferente acesteia au fost/vor fi inaintate Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilorui.

Societatile de consultanta fiscala au obligatia de a raporta, prin intermediul persoanei desemnate, in cel mult 10 zile lucratoare, catre Oficiu operatiunile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima o reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele.


Consultantii fiscali au obligatia de a raporta, in cel mult 10 zile lucratoare, catre C.C.F. operatiunile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima o reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele, iar C.C.F. are obligatia de a transmite Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilorui informatiile primite, in cel mult 3 zile de la primire. Informatiile se transmit Oficiului nealterate.


 
Contractele de confidentialitate, legislatia sau prevederile privind secretul profesional nu pot fi invocate pentru a restrictiona capacitatea persoanelor fizice si juridice care desfasoara activitati de consultanta fiscala de a raporta tranzactiile suspecte Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilorui.

In vederea indeplinirii acestor obligatii consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia sa utilizeze formularele de raportare elaborate de Oficiu.
 
Pastrarea evidentelor

Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia:

-  sa identifice, sa verifice si sa inregistreze identitatea clientilor si a beneficiarilor reali inainte de a initia orice relatie de afaceri sau de a efectua tranzactii in numele clientului/beneficiarului real. In acest sens consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia de a pastra o copie de pe documentul de identitate, ca dovada de identitate, pentru o perioada de cel putin 5 ani, incepand cu data cand se incheie relatia cu clientul.
- sa pastreze evidentele secundare sau operative si inregistrarile tuturor operatiunilor financiare ce decurg din derularea unei relatii de afaceri ori a unei tranzactii ocazionale, cu privire la care acestea au acordat consultanta, pentru o perioada de minimum 5 ani de la incheierea relatiei de afaceri, respectiv de la realizarea tranzactiei ocazionale, intr-o forma corespunzatoare, pentru a putea fi folosite ca mijloace de proba in justitie, daca este necesar. Evidentele trebuie sa fie suficiente pentru a permite o reconstituire a tranzactiei individuale, inclusiv suma si tipul valutei.

Autor: Irina Dumitrescu
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X