Noul Cod fiscal modifica unele prevederi si in ce priveste cheltuielile sociale si schimba unele reglementari asociate sponsorizarilor.
Astfel, se modifica regulile de deductibilitate pentru unele cheltuieli. Retinem astfel ca se renunta la plafoanele pentru participarea firmei la pensia facultativa a salariatului, precum si la asigurarile voluntare de sanatate.
De la 1 ianuarie 2016, firmele pot sa scada din impozitul pe profit sumele acordate ca sponsorizări in limita a 5 la mie din cifra de afaceri, dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat. Practic, sponsorizarile se majoreaza de la 3 la mie la 5 la mie, fapt care poate sprijini dezvoltarea asociatiilor si fundatiilor.
In ce priveste cheltuielile sociale, se impune odata cu noul Cod fiscal un plafon de deductibilitate pentru acestea, plafon majorat de la 2% la 5% si aplicat asupra valorii anuale a cheltuielilor efectuate cu salariile personalului.
O alta modificare consta in faptul ca se adauga in categoria cheltuielilor deductibile si primele de asigurare pentru bunurile utilizate in cadrul unor contracte de inchiriere sau de leasing.
Reglementarile noi de la acest inceput de an elimina plafoanele pentru participarea firmei la pensia facultativa a salariatului, alaturi de asigurarile voluntare de sanatate.
Ca modificari importante in acest domeniu, retinem asadar urmatoarele:
- Cheltuielile de protocol sunt deductibile in cota de 2% asupra profitului contabil la care se adauga cheltu iala cu impozitul pe profit si cheltuiala de protocol. Nu se fac ajustari fiscale, se porneste de la profitul brut contabil.
- Cheltuielile sociale se pot acorda in valoarea de pana la 5% din cheltuielile cu salariile retinem majorarea plafonului.
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
SAF-T pentru Contribuabili Mici
- Cheltuielile de sponsorizare reduc impozitul pe profit in procentul de 0,5% (5 la mie) din cifra de afaceri, fara a depasi 20% din impozitul pe profit si se pot reporta pe o perioada de 7 ani. Are loc astfel majorarea procentului din cifra de afaceri.