In cazul urmator, in urma efectuarii inventarierii patrimoniului s-a mentionat in procesul-verbal ca in cazul terenurile companiei au fost identificate diferente intre scriptic (conform cu certificatele de proprietate) si faptic (situatia faptica fiind justificata prin extrase de carte funciara neexistand in prezent si certificate de proprietate cu suprafetele incluse in extrasele de carte funciar).
Vom raspunde astfel urmatoarelor intrebari:
Ce documente sunt necesare pentru inregistrarea in contabilitate a diferentelor identificate de teren?
Se poate considera ca extrasele de carte funciara sunt suficiente pentru a justifica dreptul de proprietate asupra terenurilor sau doar certificatele de proprietate constituie baza pentru inregistrarile contabile?
Lista de inventariere constituie documentul justificativ pentru inregistrarea in evidenta magaziilor si in contabilitate a plusurilor si minusurilor constatate in urma inventarierii. Este documentul pentru stabilirea lipsurilor si plusurilor de bunuri, pentru determinarea ajustarilor pentru depreciere/pierdere de valoare, pentru intocmirea registrului-inventar.
Comisia de inventariere stabileste natura lipsurilor, pierderilor, pagubelor si deprecierilor constatate, precum si natura plusurilor, propunand modul de regularizare a diferentelor dintre datele din contabilitate si cele faptice, rezultate in urma inventarierii.
Bunurile de natura imobilizarilor corporale si necorporale sau a stocurilor, constatate plusuri in gestiune se evalueaza la valoarea justa.
Evaluarea la valoarea justa poate fi realizata atat de catre specialisti in evaluare recunoscuti, membrii ai unui organism profesional (prin Ordonanta Guvernului nr. 24/2011 a fost infiintata Uniunea Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania ca autoritate competenta care organizeaza, coordoneaza si autorizeaza desfasurarea activitatii de evaluator autorizat in Romania), cat si cu salariatii proprii.
Valoarea justa este, de regula, valoarea de piata a bunurilor respective. Plusurile la inventar de natura imobilizarilor corporale si necorporale se inregistreaza in conturile corespunzatoare de imobilizari pe seama conturilor de subventii pentru investitii.
Pentru clarificarea situatiei sunt necesare documentele de intrare ale terenurilor respective, contractele sau facturile de achizitie ale terenurilor.
Pentru obtinerea exraselor de carte funciara de regula sunt necesare actele de proprietate.

Manual de politici contabile - Stick USB

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Inregistrarea terenului constat plus la inventariere se inregistreaza:
211 = 475
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar