Dezbatem mai jos, impreuna cu S.M. Armaselu, expert contabil, situatia in care, in luna mai 2016, s-a constatat un plus de inventar (marfa). Vom vedea cum se inregistreaza plusul de inventar, ce documente trebuie intocmite si care sunt implicatiile d.p.d.v TVA, precum si cu ce data trebuie emise aceste documente daca societatea doreste sa le vanda in aceasta perioada.
Din cele prezentate intelegem ca societatea a efectuat un inventar la gestiunea de marfa, urmand procedura de inventariere prevazuta de Ordinul 2861/2009 privind efectuarea inventarierii. In urma prelucrarii inventarului (compararea stocurilor scriptice ccu stocul faptic) societatea constata un plus de inventar. Intr-o asemenea situatie societatea decide, de regula, procedura de lucru; acesta procedura ar trebui s existe fie in politicile contabile ale societatii, fie in procedura de inventariere, procedura aprobata ca anexa sau parte integranta a Deciziei de inventariere; decizia trebuie semnata de conducatorul unitatii, inainte de incepeerea procedurii de inventariere.
- Ian 28100 locuri
disponibileWebinarul Concedierea colectiva. Decizie, procedura, consecinte
2025, www.videoseminarii.roVezi detaliiInscriere - Ian 3125 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, editia 151, Poiana Brasov
2025, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Ian 3125 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, editia 76, Poiana Brasov
2025, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Feb 1147 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, editia 49
2025, Hotel Crowne Plaza****, BucurestiVezi detaliiInscriere - Feb 11100 locuri
disponibileVideo Seminarul National de Salarizare si Contributii
2025, Platforma www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Mar 0448 locuri
disponibileConferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, BUCURESTI
2025, Hotel Courtyard by Marriott Bucharest Floreasca****Vezi detaliiInscriere - Mar 04101 locuri
disponibileVideo Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate - CU INTREBARI
2025, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Mar 0496 locuri
disponibileVideo Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate - FARA INTREBARI
2025, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere
Constatarile comisiei de inventariere se consemneaza, de catre seful comisiei, intr-un Proces verbal privind rezultatele inventarierii. In acest document sunt consemnate inclusiv plusurile sau minusurile de inventar, precum si recomandari cu privire la compensarile care ar putea fi operate (printre altele). Intregul dosar de inventariere se prezinta administratorului societatii care va emite Decizia privind rezultatele inventarului , decizie prin care hotaraste , de exemplu, inregistrarea plusului de inventar in evidentele contabile, precum si termenul in care trebuie realizata aceasta operatiune. Data cu care se inregistreaza este, cel mai devreme, data emiterii Deciziei privind rezultatele inventarierii.
In baza Deciziei privind valorificarea rezultatelor inventarierii, persoana responsabila va inregistra in gestiune plusul de inventar constatat. Daca plusul este cantitativ – valoric si se inregistreaza cu ajutorul unui program informatic de gestiune, plusul va trebui operat ca o intrare/marire de stoc, pe fiecare articol, functie de facilitatile programului. Daca plusul constatat este valoric se va inregistra doar pe baza unei note contabile.
Din cele relatate intelegem ca plusul este cantitativ-valoric; in consecinta acesta trebuie inregistrat atat in contabilitate, cat si la gestiune (in cazul in care nu exista un program informatic integrat).
Indiferent de situatie, inregistrarea contabila corecta pentru inregistrarea plusului de inventar la marfuri este:
371 Marfuri = 607 Cheltuieli cu marfurile in negru
Sau
607 Cheltuieli cu marfurile = 371 Marfuri in rosu
Inregistrarea plusului de inventar nu genereaza obligatii de ajustare a TVA (ca in cazul minusului de inventar), in general. Nu intelegem exact intrebarea cu privire la TVA. La vanzarea marfurilor se va colecta TVA, identic cu orice alta vanzare, respectandu-se cota de TVA aferenta tipului de produs vandut (20%, 9% sau 5%, dupa caz).
Raspuns oferit pentru
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile Manualul Contabilului Incepator - stick USB SAF-T pentru Contribuabili Mici