Prin OANAF 2994 din 27.10.2016, a fost aprobata procedura de inregistrare a contractelor/documentelor incheiate intre persoane juridice romane, persoane fizice rezidente, precum si persoane juridice straine care desfasoara activitate in Romania printr-un sediu permanent/sediu permanent desemnat si persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente.
Pentru ce activitati avem obligatia de a inregistra contractele cu nerezidenti?
Obligatia de inregistrare a contractelor incheiate cu persoane fizice rezidente, precum si persoane juridice straine este prevazuta la art. 8 alin. (8) din Codul fiscal.
Astfel, persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum si persoanele juridice straine care desfasoara activitate in Romania printr-un sediu permanent/sediu permanent desemnat au obligatia sa inregistreze contractele/documentele incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente care executa pe teritoriul Romaniei prestari de servicii de natura lucrarilor de constructii, de montaj, activitatilor de supraveghere, activitatilor de consultanta, de asistenta tehnica si a oricaror altor servicii prestate in Romania care genereaza venituri impozabile, indiferent de durata acestora.
Atunci cand nu este incheiat contract in forma scrisa, se inregistreaza documentele care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei: situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, studii de piata sau orice alte documente corespunzatoare.
NU fac obiectul inregistrarii contractele/documentele incheiate de persoane juridice romane, persoane fizice rezidente, precum si de persoane juridice straine care desfasoara activitate in Romania printr-un sediu permanent/sediu permanent desemnat cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente pentru activitati desfasurate in afara teritoriului Romaniei.
Formular
Prin OANAF 2994/2016 s-a aprobat si noul formular utilizat la inregistrarea contractelor. Este vorba de formularul 017 "Declaratie de inregistrare a contractelor/documentelor care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei, initiale/aditionale (conexe), incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente". Acest formular inlocuieste declaratia fara numar de identificare aprobata prin OANAF 1400/2012, ordin abrogat la data intrarii in vigoare a ordinului 2994.
Termen de inregistrare
Formularul 017 se completeaza si se depune pentru fiecare contract sau document care justifica prestarile efective de servicii efectuate pe teritoriul Romaniei, in termen de 30 de zile de la data incheierii contractelor sau de la data emiterii oricaror documente prevazute de lege.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cartea Verde a Contabilitatii
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Inregistrarea contractelor/documentelor se efectueaza la organele fiscale teritoriale in a caror raza isi au domiciliul fiscal persoanele beneficiare ale activitatilor care fac obiectul inregistrarii. Prin exceptie, contribuabili mari si mijlocii au obligatia inregistrarii contractelor/documentelor la organul fiscal central competent pentru administrare.
Declaratia se depune in format hartie direct la registratura organului fiscal central competent sau prin posta, cu confirmare de primire. Declaratia poate fi depusa si prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii.
Modificari in datele declarate
In situatia in care in datele declarate initial intervin modificari, acestea se declara, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin depunerea unei noi declaratii, avand bifata casuta "Declaratie de mentiuni". Anterior, termenul de declarare a modificarilor era de 30 zile.